fotogalerie O festivalu NOVIN(k)YRozhovor s dramaturgyní festivalu VÝSLEDKY
foto Michal Klíma
foto Michal Klíma
foto Michal Klíma
Kryštof Jelínek a Saša Postlerová foto Michal Klíma
foto Michal Klíma
foto Michal Klíma
foto Michal Klíma |
Jubilejní V. ročník GRAND Festivalu smíchu dnes končí. Za celý
organizační tým festivalu, ale i za všechny zúčastněné soubory doufáme, že
jste se osm festivalových dnů dobře bavili, zapomněli s námi na všední
starosti a že na sychravý únor 2005 dlouho nezapomenete.
Do dalšího ročníku se tedy musíte smát bez nás, i když…! Východočeské
divadlo má na repertoáru několik skvělých komedií, takže přijďte k nám a
smějte se s námi i nadále.
A za rok s nejlepšími českými a moravskými komediemi opět na shledanou!
Koláž z próz Woodyho Allena vznikla jako první počin v rámci cyklu scénického čtení Listování ve spolupráci českobudějovického divadla s Českým rozhlasem. Představení je natočeno za přítomnosti diváků a posléze vysíláno. Toto spojení dobře funguje a hned první díl přesvědčil o tom, že šlo o skvělý nápad. Inscenace citlivě uchopila Allenovy vtipné texty, které nechala prostě jen promlouvat. Žádné dRadek Smetanatické inscenační kudrlinky, žádné divoké interpretace ani složité proměny. Inscenace se logicky vyznačovala především kultivovaným hlasovým projevem a důrazem na práci s hlasem vůbec. Přesto nešlo jen o pouhé čtení. Lukáš Hejlík, Pavel Oubram i Věra Hollá skutečně hráli na sebe i na publikum. Nově realizovanou řadu českobudějovického divadla nelze než pochválit a taktéž mladé herce, kteří si pořad sami i režírovali. Divák, který má rád humor Woodyho Allena, si určitě přišel na své. V „realistické črtě“ třeba zjistil, že Smrt je vlastně nemehlo a neumí hrát žolíky nebo že realita je jediné místo, kde je možné dát dobrý biftek.
mat
Představení opavského Sluhy dvou pánů právě skončilo, unavený představitel titulní role Petr Vaněk dojídá teprve druhý chlebíček v divadelním klubu, ale Festivalové novinky už se k němu vrhají s žádostí o rozhovůrek. Zde je:
Lišilo se dnešní festivalové představení od těch, které
jste dosud odehráli v Opavě?
Ne, publikum bylo báječné stejně jako u nás. V Opavě totiž naštěstí lidé do
divadla chodit chtějí a jsou vděční, že je pobavíme. Samozřejmě pro nás
herce to dnes bylo zcela nové prostředí, takže jsme se museli přizpůsobit,
podobně jako si hokejisté musí zvykat na jiné kluziště.
Co pro vás bylo při studování role Truffaldina
nejobtížnější?
Byl jsem na velkých rozpacích, jestli tuto úlohu vůbec přijmout. O
prázdninách jsem šel na těžkou operaci menisku, takže vůbec nebylo jisté,
zda tuto mimořádně obtížnou roli zvládnu. Truffaldino je velmi čilý, běhavý
člověk, a když šest týdnů neuděláte bez berlí ani krok, nemůžete pak bez
nich ani chodit, natož běhat. Byl bych býval šťastnější, kdybych tuto roli
mohl hrát před deseti lety.
Na scéně jste sprintoval i skákal, takže operace se zřejmě
podařila. Po celé představení jste se pohyboval po koberci, na kterém byla
namalovaná mapa města. Jakého?
Je to plán Opavy, jak jinak.
rku
Sobotní dopoledne strávily obě poroty, organizační tým
festivalu, novináři a pozvaní hosté na Semináři o smíchu s pracovním
názvem SOS. SOS volali při ranním zazvonění budíku asi všichni
účastníci semináře, neboť týdenní maratón 25 představení a následných
diskusí v Divadelním klubu pomalu zanechávaly své stopy. Vrásky na našich
tvářích o něčem vypovídaly... Otázkou je, zda to byly vrásky od smíchu či
již od únavy.
S poslední soutěžní komedií přijeli herci až z Opavy. Slezské divadlo před
vyprodaným hledištěm zahrálo Goldoniho komedii Sluha dvou pánů. Ještě
před zahájením netradičně diváky přivítali Kryštof Jelínek a Saša
Postlerová, kteří si na jeviště pozvali uměleckého šéfa opavské činohry
Zdeňka Černína, jenž zavzpomínal na svou režii „Sluhy“ právě v Pardubicích.
Po krátkém úvodu už jeviště patřilo jen opavským hercům. Hektolitry potu,
které se řinuly z Truffaldina (Petr Vaněk), nebyly zbytečné, neboť jeho
obdivuhodný herecký výkon diváci ocenili několika potlesky na otevřené
scéně.
Závěr sobotního večera patřil ve foyer hercům činohry Jihočeského divadla z
Českých Budějovic, kteří vystupují pod značkou HejHolOu, a jejich scénickému
čtení LiStOvÁnÍ. Opět příjemná tečka předposledního festivalového
dne.
Součástí mnohých festivalů jsou různé konference, semináře, debaty, diskuse, moderované ostré výměny názorů a symposia. Je tedy logické, že i festival smíchu, pokud chce držet krok s ostatními festivaly, musí takové symposium uspořádat. Stalo se tak včera dopoledne ve foyer, a tématem byl především festival sám. Nešlo však o nijaké sebestředné povídání o sobě sama. Naopak. Zástupci divadla, porot, praktiků i sedmé velmoci tiskové probírali pro a proti současného stavu festivalu a především přemýšleli kam festival vést do budoucna. Na čem se shodli všichni zúčastnění bylo, že festival má rozhodně pokračovat. A jaká bude jeho podoba? To již není tak jisté. Padlo totiž mnoho návrhů a protinávrhů a tak příští festival si nejspíše podrží svůj únorový termín, nebo se možná přesune do letních měsíců a otevře se divadlu pod otevřeným nebem i za cenu krytí se s jinými festivaly; rozšíří off program a bude i v něm udělovat ceny, nebo off program zruší; nahustí se do méně dnů s více inscenacemi, nebo se pohodlně roztáhne o další den; a bude dál vozit již hotové komediální inscenace, nebo dá nějakým způsobem vzniknout řadě nových původních českých komedií. Jediné co je tedy jisté je, že i příště festival bude, a bude naplněn po okraj komediemi a patrně se budeme smát i humoru z dovozu.
fjz
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o rozhovor pro festivalový zpravodaj a předem
děkuji za Vaše odpovědi.
Prošel jste angažmá v Divadle 7 a půl, posledních pět let
působíte v Městském divadle Brno. Co Vás jako herce vedlo k tomu, abyste
začal režírovat?
V divadle v 7 a půl jsme všichni dělali všechno a režie zbyla na mně.
Divadlo tím ušetřilo.
V brněnském Sluhovi dvou pánů jste sám hrál roli Florinda.
Teď jste stejnou hru režíroval v Opavě. Jaká byla Vaše cesta k tomuto
souboru a co Vás nejvíce na Goldoniho komedii láká?
K souboru v Opavě jsem jel 170 kilometrů autem. O Goldoniho nešlo. Přišla
nabídka a já ji přijal.
Režíroval jste již adaptaci Bulgakova Divadelního románu,
nyní jste se obrátil ke komedii. Která inscenace Vám je bližší? Jaké
požadavky klade na režiséra komediální žánr?
Divadelní román jsem si sám vybral, takže je mi bližší. I to je však svým
způsobem tragikomedie. Režisér by měl mít asi jistý smysl pro humor.
Jak se podle Vás liší práce herce a režiséra?
Herec má zodpovědnost pouze sám za sebe, režisér nikoliv. Režisér musí umět
přesvědčivě zahrát, že všemu rozumí, i když pravdou to vždy není.
V českém divadle pracují i režiséři, kteří dokáží inscenaci
vést a zároveň v ní hrát hlavní roli. Umíte si představit, jakým způsobem
byste režíroval sám sebe?
Už se stalo, v divadle Koule jsem režíroval hru Podnebí a hrál jsem roli
Ježíše. Říkám, že to bylo naposled, ale „nikdy neříkej nikdy“.
jad
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz