fotogalerie O festivalu NOVIN(k)Y Rozhovor s dramaturgyní festivalu VÝSLEDKY
GULIVER V MAŇÁSKOVĚ foto Michal Klíma
LABUTÍ PRINCEZNA foto Michal Klíma
Porotci J. Dvořák a J. Kolář foto Michal Klíma
SKAPINOVA ŠIBALSTVÍ foto Michal Klíma
Ing. Martin Tesařík, primátor města Olomouc, přijel podpořit "své" herce foto Michal Klíma
Ve čtvrtek se do soutěže zapojilo foto Michal Klíma
T. Vilišová a J. Š. Svěrák foto Michal Klíma |
V sobotu Vás necháme v klidu vyspat – začínáme až od šesti
večer v Městském divadle. Poprvé na festivalu uvidíme Slezské divadlo Opava,
které se v soutěži „blýskne“ Goldoniho komedií Sluha dvou pánů.
Připravte své bránice na pořádnou dávku smíchu, opavský Truffaldino je v
klidu určitě nenechá.
Po představení si ještě můžete počkat na další festivalovou novinku. Ve
foyer od devíti začíná scénické čtení nazvané LiStOvÁnÍ s podtitulem
Jsem z toho Woody Allen členů Jihočeského divadla z Českých Budějovic
a Městského divadla Brno.
Příznivci pohádek a na festivalech nepopulárního ranního vstávání mohli začít čtvrteční den pohádkově. Pohádkové dopoledne zahájil „Guliver v Maňáskově“ Divadla Rozmanitostí z Mostu. Do Komorní scény Anežky České vjela celá maringotka s kopcem plným květin, maňásky a především jedním citlivým divákem, který nemohl vydržet jak zlý Maňas ubližuje psovi Alíkovi, Panence a Panáčkovi. Přispěchal jim na pomoc a dokázal, že platí: „pro dobrotu na žebrotu“ a byl bit. Jenomže to by nebyla pohádka, aby to skončilo takovýmto poselstvím. Nakonec si zlého Maňase odveze policie a Panenka s Panáčkem se nastěhují do jeho maringotky. Že by tak trošku oživení principu vyvlastňování cizího majetku…? Na přemýšlení nebyl čas, protože po krátkém mrazivém přesunu na Hronovickou scénu začala druhá pohádka – „Labutí princezna“ Docela velkého divadla z Litvínova. Základem pro tuto pohádku byl Čajkovského balet Labutí jezero, který Jana Galinová přepracovala pro děti tak, že ty nejdůležitější informace se malý divák dozvěděl v rozhovoru tří vodních skřítků, a pak odvyprávěné zhlédnul v baletně-pantomimickém vydání. (Možná by měli i autoři baletů pro dospělé uvažovat o zavedení takovýchto „opovědníků“, aby si divák nemusel děj hledat v programu.) Pod nemluvenými částmi pochopitelně běžela hudba Čajkovského a děti pohádku, snad i díky její barevnosti a živosti, braly a sledovaly s napětím. A protože se na obou pohádkách ozýval i smích, byly právoplatnou součástí doprovodného programu Festivalu smíchu, který se tak o humor dělí napříč generacemi, tak jak to má být.
fjz
Včerejší představení Skapinova šibalství Moravského divadla Olomouc představilo pardubickým divákům tuto Molierovu hru jako sen režiséra, kterému se o taškařicích prohnaného sluhy Skapina jen zdálo. A tak jsme se návštěvníků rautu, který po představení následoval, zeptali: Zdají se vám sny o divadle?
Viktor Dvořák (Oktavius)
Poslední měsíc velmi často, prakticky každou noc. Ovšem teprve nedávno se mi
poprvé zdál sen, ve kterém všechno dopadlo dobře. Obvykle se mi totiž zdá,
že něco hraju a vůbec nevím co, což je úplně nejhorší.
Pavel Juřica (Skapino)
Ano a asi každý herec mi z 99,9 procent potvrdí, že jsou naprosto přízračné.
Jste v úplně jiném divadle, než byste měli být, hrajete něco úplně jiného,
než máte – většinou je to strašně dramatické. Jednou se mi zdálo, že stojím
úplně nahatý na jevišti opavského divadla a zpívám operu.
Martin Mňahončák (Leandr)
Můj nejhorší divadelní sen? Že jsem na jevišti s Pavlem Juřicou (Skapino).
Výpadek paměti je oproti tomu krásná věc. Příjemný sen o divadle se mi ještě
nezdál.
Doc. Jan Dvořák, člen festivalové poroty
Mně se zdají divadelně podnikatelské sny – o bílých místech na české
divadelní mapě. Které divadlo by ještě mohlo vzniknout, která knížka by
mohla vyjít a podobně. A můžu říct, že na jeden život už se mi jich podařilo
uskutečnit víc než dost.
Lucie Komeštíková, tajemnice uměleckého souboru
Ano, že hraju divadlo. Najednou mě strčí na jeviště a dělám strašnou ostudu.
Jana Uherová, dramaturgyně festivalu
O divadle se mi nezdá. Ale jinak mám zajímavé sny. Ty hrozné jsou vždycky
animované, takže už od začátku vím, jaký to bude žánr.
rku
Čtvrteční ráno patřilo dětem. Na Hronovické scéně i v „Anežce“
se ozývalo dětské švitoření a smích. Pohádky Labutí princezna z
Litvínova i Guliver v Maňáskově mosteckého divadla se moc líbily.
Večer soutěžilo Moravské divadlo z Olomouce s netradiční úpravou Moliérovy
komedie Skapinova šibalství. Patronem moravských kolegů byl primátor
města Olomouc Ing. Martin Tesařík, jenž přijel v doprovodu svého prvního
náměstka Ing.Vladimíra Pokorného podpořit své herce, kterým velmi fandí. Do
Pardubic nezavítaly jen politické špičky Olomouce, ale i špičky divadelní –
umělecký dozor představení dělali sám ředitel Moravského divadla Václav
Kožušník a umělecký šéf Václav Klemens. umělecký soubor hrál s obrovským
nasazením a projevil nebývalou muzikálnost, což publikum ocenilo
dlouhotrvajícím potleskem.
Před představením, během přestávky a závěrečného rautu ve foyer divadla
hrálo kvarteto Nejenblues. U klavíru zpíval a hrál náš kamarád Jiří Šlupka
Svěrák.
Můžete nám prozradit, jak se ve skutečnosti jmenujete a co
to znamená „Dodo“?
Dodo je na Slovensku Jozef a to je aj moje krstné a občianske meno. Inak je
Dodo ešte aj vyhynulý druh pravekého vtáka... a ja som členom klubu – milovníci vyhynulých zvieracích, Radek Smetanatlinných a ľudských druhov.
Vnímáte nějaký rozdíl mezi českým a slovenským humorem?
Stretnú sa Slovák a Čech. Čech sa pýta: Jak se jmenuješ? Slovák hovorí:
Kočiš a ty? Čech odpovedá: Jeřábek. Potom sa zamyslí, s pohŕdavým úsmevom sa
zahľadí na Kočiša a povie: Kočiš, Kočiš... pro pivo mi skočíš. Na to sa
zamyslí Slovák a povie Jeřábek, Jeřábek... si ty ale blbec. Taký je rozdiel
medzi českým a slovenským humorom.
Inscenujete různé žánry. Který z nich máte nejradši?
Komédia, humor, úsmev, nadhľad a nadsázka... to sú témy, ktoré k životu
mimoriadne potrebujem. Nemám najobľúbenejší žiadny žáner, pri práci sa cítim
dobre v každom, ktorý ma baví, vzrušuje a obohacuje.
Píšete a režírujete. Nechtěl byste si někdy i zahrát a jaká
by to byla role?
Som celkom hanblivý, nerád sa verejne predvádzam a ukazujem, takže po
žiadnej hereckej roli netúžim. Keby už k tomu naozaj prišlo a mohol by som
si vybrať, tak by som rád hral niekoho, kto celé predstavenie leží na gauči
a díva sa do plafóna. Ani nejde na ďakovačku, lebo zaspal a kolegovia sú
ohľaduplní a nechajú ho pekne tak. A on sa zobudí až ráno, ale doma vo
svojej posteli.
Co Vás žene k neustálé migraci (nejen) po České republice?
K „migraci“ ma ženie veľa vecí. Napríklad nepokoj ako taký, nespokojnosť so
sebou samým, vibrácie vo vesmíre...
Inspiroval Vás někdo konkrétní k připsané postavě Režiséra
v soutěžní inscenaci Šibalství Scapinova? Má případně tato postava některé
autobiografické rysy?
Postava režiséra v Scapinovi je len postava, nemá žiadne autobiografické
črty ani rysy. Snáď len to fatálne nadšenie v prácu, ktorú robí a schopnosť
nadchnúť sa... ešte stále a napriek všetkému.
mat a jad
Všimla jsem si, že když Čech má sklonit slovenské jméno, udělá tak jenom s příjmením. Se jménem má obvykle problém. Třeba jméno Dodo se ve slovenštině skloňuje „od Doda, Dodovi, s Dodom…“. Ale Češi to neskloňují. Považují to snad za tak cizí slovo, že neví co s tím? S Dodo Gombárem je stejné, jako by Slovák napsal s Karel Čapkem. Nebo slýchám „…uslyšíte píseň Palo Habery. Takže to je stejné jako „…píseň Viktor Sodomy“.
Jana Uherová
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz