Úvodní stránka Festivalu NOVIN(k)Y
6.
HOŘÍ MÁ PANENKO |
10. února 2006
Snad jste si v pátek odpočinuli a připravili své bránice na další nápor. Zítra začínáme v šest večer v Městském divadle, kde uvidíte divadelní adaptaci slavného Formanova filmu Hoří, má panenko. V panoptiku pitoreskních postav poznáte herce sousedního Klicperova divadla Hradec Králové.
O hodinu později, tedy v sedm večer, na Hronovické scéně začíná Hrdý Budžes příbramského divadla, ve kterém Vás Bára Hrzánová alias osmiletá Helenka Součková provede tragikomickými roky husákovské normalizace.
Tragikomická nebyla jen minulost, ale bohužel i současnost. Z korupčního skandálu ve fotbalovém svazu vychází Čtvrtníčkovo představení Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit…? aneb „Tak mi ho teda vyndej“, které Vás rozesměje od 21.15 v Sukově síni Domu hudby.
MANŽELSTVÍ NEBO ŽIVOT Libuše Švormová byla hostem večera MUŽ SEDMI ŽEN Režisér inscenace Matin Glaser |
V dopoledních hodinách zavítali do Pardubic na Hronovickou scénu studenti pražské Konzervatoře. Mladí herci předvedli mladému publiku komedii Ryba ve čtyřech, kde sice vystupují postavy jim věkově zcela vzdálené, ale bylo vidět, že adepti herectví si s tímto „problémem“ hravě poradili.
V 16.45 jsme s napětím sledovali vývoj událostí na Komorní scéně Anežky České, kde se očekávaly dvě manželské frašky Manželství nebo život…?! Čekalo se na příjezd herce karlovarského hereckého seskupení Karla Besedu, který měl ten den generální zkoušku, ale bohužel až v Chebu. A také jsme trošku trnuli jak dopadne naše Petra Janečková, která v této komedii narychlo, a tak trochu nečekaně, zaskakovala. A Vy už jistě tušíte, že všechno skvěle dopadlo…
Patronku Jihočeského divadla z Českých Budějovic paní Libuši Švormovou přivítali na jevišti Ludmila Mecerodová a Radek Žák. Paní Švormová se ráda vrátila na prkna, kde začínala svoji hereckou kariéru a mile na toto období zavzpomínala. Poté jeviště zaplavila moderní hudba, zajímavá současná scénografie a výborný text inscenace Muž sedmi sester, komedie, která byla zcela jiná než ty předešlé festivalové a která diváky přivedla do varu. V dobré náladě je také udržovali pardubičtí herci Dagmar Novotná, Pavel Novotný a Milan Němec, kteří se svým doprovodem během večera zazpívali a zahráli písně Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra.
Tak jako letošní GRAND Festival smíchu pokročil, i u vztahů mezi mužem a ženou v názvech přestavení došlo v pátém festivalovém dni k určitému posunu. Po Figarově a Úžasné svatbě mohli včera diváci v Komorní scéně Anežky České zhlédnout představení Manželství, nebo život…?!, které do Pardubic přivezlo karlovarské Divadlo v Patře. Dvě jednoaktové komedie klasiků francouzské manželské frašky Georgesů Courtelina a Feydeaua spojili inscenátoři s lehkostí a vkusem. Pardubické zastoupení v této inscenaci kromě dramaturgyně Jany Pithartové a Michala Przebindy, který zastal funkci režiséra, podpořila ještě herečka Patra Janečková v rolích služek Felicie a Anety. Obě aktovky, ať první, k absurdnímu divadlu inklinující Tichá domácnost, která vlastně až zas tak tichá nebyla, tak i následující Nebožka panina matka, jenž ukázala obrázek jednoho pozdního příchodu z flámu, s příjemným humorem potvrdily hořkou skutečnost instituce jménem manželství a skutečně tak naplnili název představení. Neboť málokterý divák (i divačka) by při odchodu z karlovarské inscenace na útočníkovu otázku „Manželství, nebo život…?!“ odpověděl jinak než… „Život !“
mo
Proč jste si vybral Jaroslava Havlíčka? Co vás na jeho románu tak zaujalo?
Důvody byly ze začátku vnější, protože náš bývalý šéf Ivo Krobot vyhlásil dramaturgický
program „česká sezóna“, s čím jsem měl, přiznám se, velký problém, protože nemám rád
českou dramatiku a mám pocit, že v ní opravdu není nic kloudného. Přečetli jsme spoustu her
a vůbec jsem nevěděl, co budeme dělat. Naštěstí dramaturgyně Olga Šubrtová objevila tuhle
Havlíčkovu prvotinu a přišla s tím, že podle toho napíšeme hru. Když jsem si to přečetl, tak
jsem si říkal, že se zbláznila. Jediné, co jsem si dokázal představit, bylo, že bychom podle
toho napsali hru ze současnosti, protože proč dělat hru o českém maloměstě na sklonku první
světové války. Začali jsme to vymýšlet a strávili jsme nad tím asi rok práce. Ten text, co jsme
nakonec napsali, není klasická dramatizace, ale je to jen na základě námětu, který jde shrnout
do dvou–tří vět, udělaná divadelní hra.
Jaroslav Havlíček je autorem psychologických próz a vy to uvádíte jako „erotickou
grotesku“, jak jste se s tím jeho textem tedy vypořádali?
Je to jeho prvotina, která kvůli tomu, že byla skandální, nemohla vyjít ani za císaře pána, ani
za první republiky, natož za komunistů a poprvé vyšla teprve v roce 1999. Myslím si, že to
připomíná juvenilie, jaké najdeme třeba u Halase, Wildea, a u řady dalších autorů. V popisu
duše českého maloměšťáka a jeho prostředí, už to však je typický Havlíček. Ale ten mladistvý
vzdor a ta razance, s jakou se dívá na společnost kolem sebe, přesně odpovídá pánovi,
kterému bylo v té době dvacet let a chtěl vzdorovat a ne být velkým umělcem. My jsme se
snažili domyslet toho Havlíčka do současnosti. Jaroslavu Vostrému se dokonce text tak líbil,
že ho chce vydat v časopise DISK, což mě velmi potěšilo, protože v našem divadle ta hra
vyvolala velmi kontroverzní reakce – jedna část lidí je nadšena a druhá část to považuje za
degradaci ženství. Sice se to uvádí jako komedie, ale pan profesor Vostrý nám řekl, že to četl
spíše jako moralitu, což nás potěšilo, protože my jsme to tak trochu jako moralitu psali. Místo
lidských typů, které jsou u Havlíčka, jsme se pokusili najít sedm sociálních situací, které
mohou potkat každého z nás a ve kterých bychom byli úplně bezbranní – ať už je to scéna u
doktora, kterému jsme vydáni na pospas, nebo zoufalé shánění práce, anebo třeba když
hledáme duchovní cestu a můžeme být vydáni napospas nějakému šílenému guruovi. Má to
tedy opravdu blízko k moralitě, což jsme ale samozřejmě nepsali na plakáty, protože by na to
nikdo nepřišel.
A jak na inscenaci reagují diváci Jihočeského divadla?
My máme velikánskou radost, že to funguje od první reprízy báječně a máme vyprodáno,
protože se s kolegyní Šubrtovou snažíme naše publikum zocelovat. Od té doby, co jsme tam
po škole nastoupili, dáváme pravidelně každý rok současnou hru. Ale ta rychlá odezva nás
přece jen velmi překvapila, protože jde o neznámý titul a ani Havlíček není většinový autor.
Co vy a Východočeské divadlo? Už jste tu režíroval; nechystáte další spolupráci se
zdejším souborem?
Já už jsem tady režíroval svou první a zřejmě i poslední pohádku, protože jsem si to chtěl
zkusit. Já jsem tak promiskuitní, že mě baví zkoušet různé žánry a pohádku jsem ještě nedělal.
To setkání bylo vzájemně velmi příjemné a tak mi nabídli další práci. Na jaře budeme dělat
komedii Na letním bytě – našel jsem totiž v antikvariátě starou Štolbovu hru. Text jsem zbavil
starého balastu, přiblížil jsem ho trošku k dnešní češtině, nasoukal jsem tam písničky a ve
výsledku by to měla být taková roztomilá hudební retrokomedie.
kd rl
foto Michal Klíma |
Festivalový čtvrtek odstartoval hned v ranních hodinách produkcí Ryba ve čtyřech, v níž se představili studenti šestého ročníku Divadla Pražské konzervatoře.
Školní inscenaci je divák připraven odpustit mnohé. Vstupuje tedy do sálu, v tomto případě Hronovické scény, a říká si velkoryse, že když se začínající herci při práci na „provařeném“ textu Wolfganga Kohlhaaseho a Rity Zimmerové něco naučili, vlastně mu nevadí, že příběh z hlediště už tolikrát sledoval. Zřejmě si mladí potřebují vyzkoušet zahrát staré. Jenže pak na jakoukoliv sondu do stáří zcela rezignující účinkující přitančí a divák zmateně přemýšlí, proč konzervatoř uvádí právě tento titul, jehož jedinou výhodou jsou právě čtyři velké role určené starším hercům (shodou okolností o své současné zájezdové Rybě ve čtyřech mluvila z jeviště při uvádění večerní produkce také Libuše Švormová).
Dobře tedy, špatně zvolený text, nevadí – i to divák odpustí. Jenže, zjišťuje dál, sleduje výsledek kurzu herecké machy a klišé, navíc na scéně, která svou snad až vetešnickou přesyceností ubíjí jakoukoliv hercovu fantazii, bere mu možnost použití i jiných než primárních prostředků. A to bolí, obzvlášť, když mladí protagonisté do představení evidentně dávají svou energii, je cítit snaha i talent a minimálně jedna ze studentek má našlápnuto na výbornou komičku. Rybou ve čtyřech v podání pražské konzervatoře se bohužel otrávilo lidí pět. Tím pátým byl František Laurin – režisér. Což je nejhorší, co se může na divadle stát.
hh
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz