Úvodní stránka Festivalu NOVIN(k)Y
foto Michal Klíma DNES
foto: web Obecního úřadu Boleradice PŘED ROKEM
Stalo se...
|
Kdo si odnese tituly Komedie roku 2006, Komedie diváků, Cenu odborné kritiky, Cenu studentské poroty a Ceny za nejlepší herecké výkony se dozvíte právě dnes v rámci Galavečera smíchu.
VII. ročník GRAND Festivalu smíchu dnes končí. Během osmi dnů jste mohli
zhlédnout 22 komediálních představení. Doufáme, že jste s námi prožili
příjemný týden plný smíchu a zábavy a že už se stejně jako my těšíte na
další ročník festivalu.
A pokud se s pardubickým divadlem chcete bavit i nadále, navštěvujte divadlo
i mimo GRAND Festival smíchu, na repertoáru máme přece řadu výtečných
komedií…
Předposlední den festivalu zahájila už ve čtyři odpoledne na Komorní
scéně Anežky České Ronja, dcera loupežníka. Pět herců Divadelního
souboru Cylindr z Prahy pobavilo pohádkovým příběhem jak děti, tak jejich
rodiče. V magickém představení nechyběly ani hadrové a dřevěné loutky a
spousta rozverných písniček.
V pět hodin začaly rovnou dvě festivalové akce. Ve foyer divadla se konal
koncert skupiny Fekete seretlek. Herci Divadla Letí zpívali v mnoha
cizích jazycích, vtipné a originální bylo to, že úžasně pěli i v těch
neexistujících.
Zatímco se ve foyer zpívalo, na Hronovické scéně diváci bouřlivým potleskem
přivítali herce Divadla Vizita. Příznivce Jaroslava Duška a jeho improvizací
představení Skokan oslích můstků nezklamalo, dokonce nás mnozí po
skončení přemlouvali, ať určitě za rok „Duška“ pozveme znovu…
Jeviště v Městském divadle večer patřilo poslední soutěžní komedii, kterou
byla Ayckbournova Postelová fraška. Kolegy z libereckého Divadla F.
X. Šaldy uvedla sehraná dvojice pardubických komiků Petra Janečková a Lexa
Poster. Patronkou libereckého souboru měla být Květa Fialová, ale bohužel
zasáhla vyšší moc, nastala změna v divadelním fermanu a paní Květa musela
zůstat v Praze. Festivalové publikum však alespoň na dálku pozdravovala a
hercům popřála divadelní ZLOM VAZ.
Po kolika letech jste se objevila na pardubickém jevišti?
Po dvanácti, ale mezitím jsem tady několikrát byla. Víte, co mě naprosto
dostalo? Když mi paní uvaděčka dávala cenu a řekla mi: „Dám to Vám, protože
si Vás pamatuji.“ Myslela jsem si, že když odejdete, tak už po třech letech
o vás nikdo neví.
Kolik let jste tady byla v angažmá?
Ani bych to neměla říkat – dvacet tři. Vypadalo to, že už tady i umřu,
říkala jsem: „Holky, to už mám předplacený i s tím krematoriem.“ A pak jsem
se na prahu staroby náhle zbláznila, řekla jsem si a dost. Najednou se mi
zdálo, že divadlo nemá smysl, tak jsem s tím praštila a chtěla jsem si
otevřít hospodu… a skončila jsem v Liberci. Dávala jsem výpověď k 31.
prosinci a 1. ledna už jsem byla zaměstnaná v libereckém divadle. Na hospodu
tedy nedošlo.
Měla jste trému před svými bývalými kolegy a z toho, že jde o soutěžní
festival?
Měla jsem trému, ale z úplně jiného důvodu. Kolegové byli tak neobyčejně
laskaví, že za námi před představením nebyli, takže jsem netušila, že tu
někdo je a že to je soutěžní, jsem také nevěděla.
Našla byste ve své roli nějaké situace z Vašeho života?
V mojí roli až tak ne – nikdy jsem nebyla tak dlouho vdaná, ale všechny
ostatní situace, například sestavování nábytku dobře znám. Jako samostatně
žijící žena buduji takovým způsobem, že nakoupím v Ikeji a pak do toho
buším. V této komedii každý, každého věku najde něco svého. Alan Ayckbourn
opravdu zná život se všemi blbinami, které děláme. Myslím si, že to
připomíná humor Feydeaua, až na to, že Ayckbourn je laskavější. Také režisér
Ivan Rajmont vždycky říkal: „Jsou to strašně milí lidé, kteří se mají rádi,
a všechno dělají z laskavosti.“.
Jak probíhalo zkoušení s panem Rajmontem?
Úžasně. Je to velký perfekcionalista – hodně jsme se nadřeli. Tato hra má
druh humoru, který musí být přesný, aby fungoval, takže byl velmi
nekompromisní a nic nám neodpustil. Ale bylo to nádherné.
Jaké role máte nejraději?
Už tolik nepřemýšlím nad tím, které role bych chtěla hrát. V Pardubicích
jsem byla vedena za tragédku. Teď v Liberci hraji v jedné operetě tzv.
„komickou starou“ a neuvěřitelně se tím bavím. Vždycky si říkám, že to, jaká
role je, se pozná, až když je to hotové. Viděla jsem spoustu krásných her
úplně zvoraných a viděla jsem mnoho blbých textů zahraných tak, že z toho
vzniklo nádherné představení. Takže o tom v tomto ohledu moc nepřemýšlím.
lp
Jaké je strávit celé představení v posteli?
Nádherné. Naprosto úchvatné. Postelová fraška je pro mě půvabná právě tím,
že mohu být celou dobu na scéně. Někdo by řekl, že ležet na jevišti a čekat,
až na vás přijde řada, je hrozné. Já to naopak cítím jako velkou výhodu,
protože slyším kolegy i diváky, nasávám atmosféru, nevyruší mě ani nikdo na
chodbě, kvůli čemuž bych vypadl z role. Říkám tomu tobogán, protože na
začátku nahoře nasednu a celé představení sjedu až dolů. Vadí mi, když
člověk zůstává na jevišti za každou cenu, jen proto, že si to vymyslel
režisér, a aniž by to fungovalo. Ale u tohoto představení to mám rád.
Měl jste někdy podobné bolesti zad jako váš Nick?
Nemám zatím se zády velké problémy, ale čeká mě to jako všechny s vysokou
postavou, kteří se kvůli výšce už v dětství hrbili. Problémy se zády si
navíc vytrpěl i můj tatínek. Režisér Ivan Rajmont, když jsme Postelovou
frašku zkoušeli, dlouho říkal, že ještě nejsem věrohodný. Rozhodl jsem se
tedy, že na roli zapracuji, a koupil si basu piva. Naložil jsem do ní ještě
nějaké mouky i láhve s minerálkami, pro které mě poslala manželka, a sáhl
pro přepravku do auta. Jak jsem ji nadzvedl, pěkně to křuplo a já proležel
celý zoufalý víkend v posteli. Když jsem v pondělí přišel na zkoušku,
režisér zářil a říkal: „To je ono! Teď to má ty grády, Martine.“ Přiznal
jsem mu svou metodu až zpětně, tehdy jsem si ji nechal pro sebe, takže to
vypadalo, že to tak hraji, že jsem opravdu zapracoval na roli. Záda se pak
naštěstí po dvou dnech přestala ozývat. Ale bojím se, že chronické vracející
se bolesti zad jednou přijdou.
Byl jste v Pardubicích v angažmá, vzpomenete si na zdejší začátky?
Na vše si vzpomínám. Hrál tu totiž už můj otec, takže Východočeské divadlo
znám zevnitř od dětství. Když jsem byl nemocný a nemohl do školy, máma mě
zabalila do deky, táta mě trabantem odvezl do divadla, kde mě posadil do
lóže, ze které jsme mimochodem dnes nastupovali, a sledoval jsem zkoušení.
Tak jsem viděl třeba celou přípravu Tylovy Paní Marjánky, matky pluku.
Tehdejší vůně šminek, která byla cítit už na vrátnici, mi dodnes chybí.
Nešlo jen o čichový vjem, ale o vůni celé atmosféry. Pak mě Michael Tarant
ve čtvrtém ročníku DAMU koupil, což jsem byl moc rád. Zůstal jsem tu ale jen
chviličku.
Z Pardubic jste odešel rovnou do Liberce?
Musel jsem na vojnu a po návratu z ní jsem již s některými zdejšími lidmi z
vedení nesouhlasil, rozhodl jsem se tedy nevrátit a odejít natruc do
Liberce. Ale jen na chviličku, hned po změně vedení jsem se plánoval vrátit.
Mezitím jsem ale potkal jednu sopranistku a... už jsem v Liberci čtrnáct
let.
Na severu chcete zůstat?
No, kdybyste v Pardubicích snesli ještě operní soubor, jsem hned zpátky i se
sopranistkou. Ne, vážně, je to samozřejmě složitá otázka, i proto, že v
Liberci jsem moc spokojený.
A kdyby přišla nabídka na hostování?
Kdyby přišla z Pardubic, okamžitě ji beru! Teď jsem tu po představení a
nestíhám si se všemi známými, které tu mám, ani pohovořit. Opravdu rád bych
se sem vrátil. Přiznávám, že zahostovat si zde, je můj sen.
Sníte v souvislosti s tím i o nějaké konkrétní roli?
Ne, to vůbec. Určitě bych nechtěl hostovat v hlavní roli. Ta by mě moc
svazovala a měl bych trému, kvůli které bych nabídku možná ani nepřijal. Ale
kdyby si mě sem vzali na něco malého, kde by nebylo co pokazit...
hh – mo
Porota hodnotila komedie letošního ročníku festivalu podle nových
pravidel, proč jste k tomu přikročili?
Měli jsme pocit, že se při rozhodování o nejlepší komedii až na konci
programu trochu taktizovalo, že se mohla porota rozhodnout udělit cenu
například herci jen proto, že byla dobrá inscenace, v níž se objevil, a
která by jinak nebodovala. Za druhé jsme měli pocit, že mohl být někdo z
porotců přemluven, aby se rozhodl jinak. Každopádně myslím, že soutěž nebyla
zcela objektivní, novou podobu hodnocení považuji za mnohem
transparentnější.
Přijali porotci jiný systém?
Myslím, že ano. Poměrně rychle po představení produkci zhodnotili, udělili
jí body od jedničky do pětky. S ředitelem divadla Petrem Dohnalem jsme ještě
před přehlídkou zkoušeli různé inscenace bodovat, abychom zjistili, jaký
princip hodnocení může nejlépe fungovat.
Kdo rozhoduje o tom, které tituly se objeví v programu?
Všechny komedie zhlédnu já a někdo z užšího vedení divadla. Jedeme na
představení, mluvíme o něm a bodujeme ho. Před uzávěrkou festivalu vyjde až
deset zajímavých inscenací, které pak zápolí o vítězství. Kritéria pro výběr
na festival jsou dvě – komedie musí být zábavná, je ideální, když se jí lidé
smějí. Za druhé musí být dobře udělaná, kvalitní. Také ráda vozím
představení, která jsou novinkou či uvádí nový překlad, nebo jde naopak o
úplně klasický starý text, který někdo objevil pro jeviště po sto letech.
Festival je organizační kolos a většina zátěže spočívá na Vašich bedrech.
Asi si hodně oddechnete, až to celé skončí…
Oddychovat budu asi jen tři hodiny, protože hned v pondělí jedu na Čarodějky
z Eastwicku Městského divadla Brno. Ve středu pak mířím do Divadla J. K.
Tyla Plzeň na první potencionální inscenaci příštího ročníku – na Celebrity
s. r. o. Oddechový víkend přijde možná někdy v dubnu.
mo – hh
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz