Úvodní stránka Festivalu NOVIN(k)Y
VČERA
DNES
|
Do Pardubic dnes doběhnou maratónští běžci Bohumil Klepl, Adrian Jastraban a Filip Čapka s komedií Divadla Bez zábradlí s jednoduchým názvem Maratón.
Čtvrtek letos patří k nejnabitějším dnům festivalu. Poprvé se
letos „zabydlíme“ i na Komorní scéně Anežky České, kde Vás od čtvrt na šest
pobaví komediální leporelo Výročí brněnského souboru Do Houslí.
Studenti JAMU Michaela Doleželová a Roman Vencl se v Pardubicích představí
jako manželská dvojice slavící výročí své svatby.
Pokud máte rádi písničky zlaté éry staropražské lidové zábavy, zavítejte v
šest na Hronovickou scénu, čeká Vás zde kabaret Městského divadla Most Na
Poříčí dítě křičí aneb Jak pán Půlpán z Pyšel do Prahy si vyšel a co tam
všechno slyšel.
Od sedmi večer v Městském divadle se do soutěžního klání zapojí domácí
soubor, moderní komedie Vztahy na úrovni Vám poodkryje zákulisí
vysoké politiky i s milostnými avantýrami europoslanců.
Po skončení pardubických „Vztahů“ se můžete ještě zdržet ve foyer, kde
budete mít od půl desáté jedinečnou možnost vidět rumunské herce z
Bukurešti. Nebojte, určitě jim budete rozumět, neboť jejich Flirtování
pojednává humornou nonverbální formou o složitých vztazích mezi mužem a
ženou, které jsou na celém světě stejné…
Třetí den přinesl pořádnou porci divadelního veselí i jistou
dávku něhy a zamyšlení v podobě tří představení. Ráno si na Hronovické scéně
s radostí zahráli herci královéhradeckého Divadla Drak v dramatizaci románu
Sue Townsendové Tajný deník Adriana Molea. Tento román má další dvě
pokračování, takže doufáme, že kolegové z Draku nás v příštích sezónách
pobaví dalšími příhodami puberťáka Adriana Molea.
Ve večerních hodinách se tamtéž odehrála sonda do života střední generace
Hra o manželství. Tento titul, už dlouho avizovaný jako náhrada za
komedii Perla Hollywoodu a já, uspokojil všechny diváky, kteří si na chvíli
chtěli odpočinout od dlouhotrvajícího smíchu, a nabídl jim mistrovské
herectví Chantal Poullain a Jiřího Schmitzera.
Večer se v Městském divadle ucházela o přízeň diváků i obou porot komedie
pražského Divadla v Dlouhé Maškaráda čili Fantom Opery. Ještě před
začátkem představení Ludmila Mecerodová a Zdeněk Rumpík přivítali na jevišti
kmotřenku představení z Dlouhé, která, věrna svojí pověsti, trochu čarovala
i trochu radila, jak se vyhnout depresi, a nakonec všechny diváky pozitivně
zmagnetizovala. Představení, ve kterém se zpívalo, tančilo, kouzlilo,
vraždilo a především skvěle hrálo, se setkalo s vřelým přijetím a divákům
určitě nepřekážela jeho neobvyklá délka. Že by byli opravdu tak skvěle
zmagnetizováni…?
Jak se vám v Pardubicích hrálo?
Úžasně. Divadlo v Dlouhé není tak vyzdobené, nemá galerie, zato vaše
divadlo je přesně takové, jak jsem si představovala Operu, v níž se odehrává
Pratchettova Maškaráda. A také byli báječní diváci. Reagovali a vydrželi
celé tří a půl hodinové představení.
Jak se cítíte v tak obrovském kostýmu?
Zvyknout si na něj bylo trápení. Rozepínala jsem se každou chvilku mimo
scénu, protože člověk se potí jako v sauně. Když si na konci kostým svléknu,
mám naprosto promočené spodní prádlo. Teď už si šaty nechávám na sobě i o
přestávce, zvykla jsem si. Ale je to obrovská úleva se na konci svléknout,
jsem totiž vycpaná od kotníků až po paruku.
Během Maškarády byly v hledišti k zaslechnutí otázky, zda na jevišti
zpíváte opravdu vy, či jde o nahrávku...
Samozřejmě některé efekty jsou udělané trikem přes mikrofon. Ale part z
„La Triviaty“, který v Maškarádě zazní, zpívám opravdu já.
Co teď chystáte v Dlouhé, kde jste nově v angažmá?
Připravujeme s Hanou Burešovou Senecovu Faidru. Moříme se s ní, jak já
říkám, pomalu ji krokujeme. Hledáme ještě správnou stylizaci, formu.
Vrabci štěbetali, že jste nominovaná na Cenu Thálie za roli Lady Macbeth v
Divadle U stolu...
Ano, strašně mě to překvapilo. Trošičku mi leží v hlavě, co to vlastně
znamená. Nedělám si tedy naděje, těší mě samotná nominace. A to, že při
vyhlašování budu moct sedět v sále a setkat se tváří tvář s úžasnými
divadelními persónami. To je pro mě ta největší čest.
hh – mo
Maškaráda je již druhá dramatizace Pratchetta Divadla v
Dlouhé, proč zrovna Pratchett?
Nejsem zas takový fanda, ale Pratchett má divadelně hodně do sebe. Ale je u
něj těžké stvořit tolik rozličných prostředí, je náročný na finance, obsáhne
mnoho postav, kostýmů... Zároveň nabízí vtipné i dramatické situace. Diváci
nás už dlouho uháněli, kdy bude další Pratchett, a pořád chodili na jeho
Soudné sestry. Proto jsme ho nakonec uvedli, i když se nám do něj
bezprostředně po prvním moc nechtělo.
Dalšího Pratchetta tedy nechystáte?
Zdaleka ne. Říkám si, že Divadlo v Dlouhé by se nemělo stát divadlem
Pratchetta, i když jím už tak trošku je.
Myslíte, že Maškarádu lze žánrově zařadit mezi komedie?
Určitě. Pratchett je opravdu dobrý humorista. Dělá si legraci sám ze sebe i
z žánru fantasy, který počínaje Tolkienem doznal velkého rozmachu. Uspokojí
jak osmileté děti, které se baví směšnými epizodami či hezkými kostýmy, tak
dospělé, jež baví neustálé odkazy a narážky k dalším autorům, které z naší
planety vnáší do své fiktivní Zeměplochy. Myslím, že splní očekávání i části
intelektuálů.
Mluvila jste o narážkách, v Maškarádě se paroduje operní svět, vycházela
jste z vlastních zkušeností z režií oper?
Také, ačkoliv jich tolik nemám – režírovala jsem Rigoletta v Národním
divadle a Lazebníka sevillského s činoherci, který byl zčásti laskavou
parodií opery. Pratchett dokáže být suchý cynik, což je v Maškarádě ve
vztahu k opeře velmi vyhrocené, to je na tom to zábavné. Zvlášť pro
divadelníky je zajímavé, když se trefuje do něčeho, o čem vědí, nebo co
znají. Ale ne, že bychom operní svět nenáviděli, to vůbec ne.
Co teď připravujete?
V současné době zkoušíme Senecovu Faidru, což se v Čechách nehrálo od časů
jezuitů. Půjde o pokus o jinou antiku, jinou než známe prostřednictvím
řeckých autorů. Svět Faidry je podobný našemu světu.
A chystáte i něco, co by mohli na festivalu vidět diváci příští rok?
Faidra zde tedy určitě nebude. A od našeho divadle zřejmě ani nic dalšího,
protože dále budeme zkoušet shakespearovskou tragédii Titus Andronikus, což
je také v našich krajích málo hraný titul. Divadlo v Dlouhé by se na
festivalu mohlo objevit jedině, když by stihl premiéru režisér Jan Borna.
Ten totiž chystá, alespoň v tuhle chvíli to tak vypadá, inscenování
pokračování knihy Ireny Douskové Hrdý Budžes.
Loni získal na GRAND Festivalu smíchu cenu za hlavní roli ve vašem Lháři Jan
Vondráček, posléze jeho úspěch potvrdila ještě Cena Alfréda Radoka. Myslíte,
že by se mohlo podobné opakovat i letos?
Myslím, že v Maškarádě je mnoho dobrých výkonů, například Naďa Vicenová a
Jaroslava Pokorná v rolích starých dam, ale i Helena Dvořáková, Jan
Vondráček, Miroslav Táborský či Tomáš Turek. Mnoho výkonů je pěkných, proto
si myslím, že ocenění nezíská nikdo.
lp
Dramaturgie GRAND Festivalu smíchu myslí i na dětského diváka.
Včera ráno jim na Hronovické scéně nabídla představení Divadla Drak Hradec
Králové. Jejich Tajný deník Adriana Molea nahlíží do světa třináctiletého
chlapce, jenž si znamená události svého života mezi dvěma Silvestry.
Vyrovnává se v nich s rozchodem rodičů, prožívá první velkou lásku, ale
reflektuje také každodenní malé trampoty a zážitky. Inscenace plná humoru,
něhy, fantazie a skvělých hereckých výkonů potěšila všechny diváky bez
rozdílu věku. Těžko rozhodnout, zda dříve chválit vydařenou úpravu knížky
Sue Townsendové, nápaditou režii Jakuba Krofty či celkovou sehranost a „tah“
představení. Za zmínku ještě určitě stojí hudební složka, pracující s hity
doby, v níž se deník odehrává – se songy skupiny ABBA, které herci skvěle
zpívají v úpravě Jiřího Vyšohlída.
Královéhradecký soubor přivezl do Pardubic kvalitní jevištní dílo. Budete-li
mít někdy příležitost vstoupit prostřednictvím Divadla Drak do tajného světa
Adriana Molea, rozhodně si ji nenechte ujít!
mo
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz