Úvodní stránka Festivalu NOVIN(k)Y
novin(k)y
VČERA
foto Michal Klíma foto Michal Klíma DNES
Stalo se...
foto Michal Klíma
Kristina Jelínková zpívala
během soutěžního večera ve foyer Městského divadla |
Do soutěžního klání dnes vstupuje domácí soubor. Doufáme, že Vás svižná moderní komedie Vztahy na úrovni nezklame a náramně „rozpálí“.
V pátek se v deset dopoledne na Hronovické scéně představí studenti
pražské konzervatoře, kteří rovněž studentskému publiku zahrají slavnou
Feydeauovu komedii Ťululum.
Chtěli byste vědět, co se děje za scénou při představení a při generální
zkoušce? Přijďte v sedm večer do Městského divadla, herci Moravského divadla
Olomouc Vám v komedii Za scénou dají nahlédnout do tajů a kouzel
divadelního zákulisí. Nudit se rozhodně nebudete!
Pokud máte rádi humor ve spojení s tancem, neměli byste si nechat ujít
výborné Taneční divadlo BUFO z Prahy, jehož charakteristickými prvky jsou
černý humor, sarkasmus a ironie. Představení Letí smetí začíná na
Hronovické scéně o půl osmé večer.
Středa je už tradičně nejtěžším dnem GRAND Festivalu smíchu. Jednak
proto, že na celém pracovním týmu festivalu se začíná projevovat obrovská
únava, a jednak proto, že ještě pořád jsme jenom v polovině. A letos jsme
zrovna tento den zahajovali zkoušení nové hry Vítězství s režisérem Mariánem
Peckem. Kromě toho denně režíruje Petr Kracik Vojnarku. Takže se opravdu
nenudíme.
Včera do našeho divadla zavítali kolegové ze Slovenska i z Rumunska. Herci
Městského divadla ze Žiliny zahráli odpoledne na Hronovické scéně Spor.
Tato skvěle udělaná komedie byla výjimečná také tím, že při vstupu dostali
všichni diváci skleničku vína. Rumuni se aklimatizovali a zkoušeli
Flirtování, které uvidíme dnes ve foyer.
Večer se v Městském divadle konal Maratón, dost příhodný název pro
představení v rámci tohoto festivalu. Úvodem večera přivítali Jindra
Janoušková a Martin Chamer na jevišti šéfdramaturga zábavy České televize,
pana Aleše Ulma, který vysvětlil divákům rozdíl mezi televizní a divadelní
zábavou. Mezi námi, zdá se nám, že divadlo z toho vyšlo lépe…
A pak už se na jevišti rozpoutal doslova uragán pohybových a slovních gagů
protagonistů komedie Maratón pražského Divadla bez zábradlí. Všechny tři
herecké výkony si zaslouží pozornost a určitě zaujaly nejenom porotu, ale i
diváky. A pokud je nám známo, tak i Bohumil Klepl, Adrian Jastraban a Filip
Čapka odjížděli z Pardubic velmi spokojeni…
Jak jste se stal patronem představení Maratón pražského Divadla Bez
zábradlí?
Patronem jsem měl být už loni, ale bohužel jsem dostal chřipku a musel jsem
se omluvit. Letos jsem měl přijet až ve čtvrtek, ale tentokrát dostal
chřipku Pavel Zedníček, takže jsem přijel místo něj. Ráno jsem byl u zubaře
na poměrně složitém zákroku, takže jsem se bál, jestli vůbec budu moci
mluvit, ale povedlo se. Konečně o mě tady nešlo, hlavní bylo představení.
Odkud se znáte s Pavlem Zedníčkem?
Známe se z televize a z různých akcí, dali jsme se dohromady na soutěži
Kufr, která skončila asi před čtyřmi lety.
Jak jste spokojený s dnešním představením?
Mně se velice líbilo. Dokonce jsem měl pocit, jako bych slyšel Pavla
Zedníčka, který hrál v Maratónu před lety v Divadle Na zábradlí roli
Livarova. Jeho roli dnes hrál pan Čapka – když jsem ho viděl, jak tam běhá,
tak to byl v podstatě mladý Zedníček.
Vy teď pracujete pro Českou televizi v redakci zábavy, co připravujete
nového?
No, něco můžu prozradit, něco nemůžu... Teď jsme začali natáčet další
díly pořadu Trapasy, který uvádí Josef Dvořák, dále s Karlem Šípem a jeho
spoluherci připravujeme pořad Za oponou a také nás čeká přímý přenos Českého
lva, vlastně děláme pořád něco.
Práce pro televizi Vás určitě hodně zaměstnává, stíháte vedle ní ještě
něco jiného? Neuvažujete například o návratu k pěvecké kariéře?
Ne, už nezpívám – jenom pro sebe, nebo pro přátele. Opravdu na to není
čas. Občas píši scénáře, což byla dřív moje hlavní profese. Jinak jsem
samozřejmě rád, když se dostanu do divadla, do kina, občas zajdu na výstavu
a pořád si slibuji, že budu cvičit, nebo dělat něco pro své tělo.
lp
Dal byste si maratón?
Asi nedal, ale teď mě pardubický primátor přesvědčil, že poběžím v dubnu
nějakou štafetu. K běhání nemám žádný vztah. V Maratónu je to jen role,
práce. Ale trénovali jsme výdrž, protože v představení není těžký fyzický
pohyb, ale to, že hrajete udýchání. To když totiž předstíráte, odkrví se vám
mozek. Mně se pak stávalo na zkouškách, že jsem i omdlel.
To bylo pro vás nejnáročnější?
Pro mě ano. Ale zase jsem díky tomu nemusel už nic hrát, stačilo mi v
zadýchání říkat repliky a vypadalo to, že hraji. Kolem premiéry jsem ani
nemyslel na hraní, ale na to abych doběhl do konce. Vypadlo to totiž, že
nedoběhnu. Teď už jsem si zvykl.
Jezdíte v představení na kolečkových bruslích, to jste uměl, či se to
kvůli Maratónu učil?
Na bruslích umím. Zrovna tady v Pardubicích jsem trénoval za mladší žáky
v Tesle Pardubice. Umím tedy dokonce hrát hokej, což mi ale nikdo nevěří.
Diváci ocenili vaše taneční kreace, ty jsou vaší přirozeností?
To je parketa režiséra Radka Balaše. On to jako choreograf chtěl daleko
precizněji a luxusněji, takže jsem vůbec neplnil jeho kritéria. Ale řekl
jsem mu, že to uhraji vrškem.
Pracoval režisér Balaš při zkoušení s herci nabízenými improvizacemi?
Hodně. Museli jsme odlehčit úpravu Schorma, jehož inscenace byla
nesmírně populární. V totalitě totiž každá Confortèsova věta burcovala.
Tehdy bylo o čem hrát, dnes je to těžší.
Na kolik jde o improvizaci v konkrétním představení?
Tu má spíš rád Filip Čapka, který s aktualizacemi vstupuje často. Já
jsem improvizaci uplatňoval spíše například v inscenaci Král Ubu v Divadle v
Řeznické, kterou režíroval Jaroslav Dušek. V něm jsem někdy improvizoval i
na dané téma, s čímž se někdy diváci těžko vyrovnávali. V Maratónu text
dodržuji.
Jak se vám hrálo v Pardubicích?
Dobře. Jsou tu bezvadní diváci a vždycky byli. V roce 1975 jsem zde
začínal jako mladičký elév, tehdy jsem tu miloval Jitku Smutnou, ale ona
chtěla Aljošu, který měl vždy ty nejhezčí ženy. Herecký začátek byl pro mě
určitě v Pardubicích.
Jaký je pocit se sem vrátit?
Tak je to nostalgie. Nedávno jsem sem přijel autem, sháněl jsem
spolužáky z gymnázia, ale nikoho jsem nenašel. Šel jsem se podívat na
krematorium, které mám hrozně rád. Pak na Višňovku, bydleli jsme totiž v
ulici K Blahobytu, což mi nikdo nevěří. Čím jsem starší, tím jsem
nostalgičtější. Chtěl bych se někdy v Pardubicích zdržet déle a město si
prožít, protože už o něm nic nevím.
GRAND Festival smíchu je soutěž komedií...
Až teď jsem zjistil, že jde o soutěž. Že je to festival, že se tu sejdou
lidi, je bezvadné. Ale nejsem příznivcem hodnocení čehokoliv v uměleckém
oboru. Takové soutěžení mi jde na nervy.
hh – mo
Stejně jako loňský rok, i letos se na festivalu objevila inscenace
režírovaná Slovákem Mariánem Peckem. Po Kubovi Bábkového divadla na Rázcestí
Banská Bystrica na sedmém ročníku vystoupilo Městské divadlo Žilina s Peckem
režírovaným Sporem dle textu Marivauxe.
Herci v excentrických kostýmech doprovázených současnou hudbou, promítáním a
výraznou světelnou akcí zpívají o dávném sporu, zda první spáchal nevěru
muž, či žena. Čtyři další aktéři, kteří mají dotaz zodpovědět, představují
naopak v nejjednodušších šatech oběti pokusu. Experiment probíhá v kleci,
jako by byli lidé zvířaty v manéži cirkusu. Tento dojem prohlubuje i takřka
arénové obklopení diváky. Ti se navzájem vidí, sedí pohodlně u stolečků se
sklenkou vína u rtu, zatímco postavy poznávají nejhlubší emoce a jejich
mokří představitelé se válí v pilinách, lezou po mřížích. Diváci se tak, byť
pasivní, stávají nelítostnými účastníky drsného pokusu, jež má každopádně
skončit špatně. Dostávají se totiž na úroveň herců v rolích pozorovatelů
zkoušky. O takovém zapojení publika by se mohlo na pilu vtažení lehce
tlačícímu Filipu Čapkovi v bezprostředně následujícím představení Maratón
jedině zdát.
hh
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz