Úvodní stránka festivalu NOVIN(k)Y
novin(k)y 10. 2. 2004
|
Ve středu se můžete dlouho vyspat a přijít až v pět odpoledne na Hronovickou scénu, kde Vám studenti pražské konzervatoře zahrají a zazpívají hudební komedii Kancelář. Je o sekretářkách, které řeší absenci muže vedle sebe. Jako by jich kolem nebyla spousta… Když pak volným krokem zajdete na sedmou do Městského divadla, budete mít možnost vidět skvělou a veselou komedii Kamenný host aneb Prostopášník souboru Městského divadla Brno. I zde se bude točit příliš mnoho žen kolem jednoho muže… Středa se tedy ponese v duchu lehce prostopášném. Co budete pak dělat doma, je Vaše věc, ale na čtvrtek byste neměli dlouho vyspávat, protože začínáme hned zrána,
Při festivalech bývá hned první den krizový. Práce je nad
hlavu, telefony se netrhnou, každý hledá každého… Více méně správně se
předpokládá, že nic nebude fungovat a všichni selžou… První den našeho
festivalu sice byl hektický, jak jsme předpokládali, ale naštěstí vše
dopadlo dobře. Práce začala okamžitě od brzkého rána. V 5.30 z Pardubic
vyjížděli ředitel divadla Petr Dohnal a dramaturgyně Jana Uherová směr
Praha, aby vystoupili v České televizi v Dobrém ránu. Vyrazili navzdory
příšernému počasí a úzkosti v srdci (člověk nebývá v televizi každý den…).
Přesto všechno zvládli, ale to nejdůležitější nás všechny teprve čekalo.
Od 17.17 ve foyer vyhrávala swingová kapela Václav Marek & His Blue Star. V
půl šesté následovala vernisáž kreslíře Vladimíra Renčína a zároveň začali
divadlo „okupovat“ publicisté z České televize, TV Hradec Králové, Českého
rozhlasu… a všichni lačnili po informacích a rozhovorech s ředitelem,
dramaturgyní a také s autorem, hercem a režisérem Antonínem Procházkou.
Mezitím inspicienti plzeňského i pardubického divadla pořád někoho hledali a
volali na jeviště. Bylo pár minut před zahájením IV. ročníku festivalu.
Plzeňští herci, hosté prvního večera, už byli připraveni v kostýmech a zdálo
se, že začínají být lehce nervózní.
Zatímco diváci poměrně rychle plnili hlediště zcela vyprodaného divadla, za
oponou v zákulisí začínalo drama. Host večera, garant představení Josef Somr,
s několika členy poroty byli pořád na cestě z Prahy. 15 minut před začátkem
byli teprve v Přelouči. Ve středních a východních Čechách zuřila obrovská
chumelenice. Dlouhých deset minut diváci s napětím seděli, aniž by to
tušili. Nakonec jsme představení „spustili“ s tím, že nějak to dopadne. A
ono to dopadlo!
Po úvodní klauniádě Milana Němce a jeho partnerky Petry Janečkové, která v
tomto oboru debutovala, na jeviště přišel ředitel Petr Dohnal s primátorem
Ing. Jiřím Stříteským a zahájili festival.
Právě v těchto okamžicích dorazil do divadla i pan Somr se slovy: „Mohu vám
přednést nejčerstvější dopravní zpravodajství ze středních a východních
Čech.“ O čtyřech letech strávených na pardubických divadelních prknech řekl:
„Rád na tu dobu vzpomínám, byly to roky krásné nejen umělecky, ale i
osobně.“ Poté byli plzeňští kolegové a jejich komedie
Přes přísný zákaz dotýká se sněhu konečně
„vpuštěni“ na jeviště. Smějící se publikum dalo jasně najevo svůj vděk a
přízeň.
Po prvním soutěžním představení jsme se ještě přesunuli na Hronovickou
scénu, kde nás čekalo svěží, nápadité a hlavně vtipné představení
Na hlavu! Choreografka Jana Vašáková s
partou mladých tanečníků a herců dokázali, že stojí za to navštěvovat i
doprovodný program festivalu!
fotogalerie z prvního festivalového dne
fotogalerie z druhého festivalového dne
|
Takže tedy konečně je naším hostem také divadlo ze Zlína.
Pozvat ho sem je docela problém, přestože je to divadlo dobré a pamatuji si
ze svého působení v Brně, že pro studenty JAMU, které jsem poznal, byl Zlín
vítaným rozjezdem profesionální dráhy.
Jenže divadlo ve Zlíně je obrovské na všechny způsoby. Má obrovské jeviště,
obrovské hlediště, které je těžké zaplnit, a zaměstnanci divadla pobíhají za
svou prací po snad nejdelších chodbách, jaké v naší republice spojují různá
divadelní pracoviště. Je to také asi jediné divadlo u nás, které má hereckou
ubytovnu, zvanou „herečák“, přímo v budově divadla.
Není tomu dávno, co jsme uvažovali o tom, že bychom na GRAND Festival smíchu
pozvali zlínskou Hrobku s vyhlídkou, zlínští ji uvedli dokonce v české
premiéře s výbornými hereckými výkony a také režií Petra Veselého. Jenže
kulisy, ve kterých se „Hrobka“ na obrovitém jevišti ve Zlíně odehrává,
nedávaly nejmenší naději, že by bylo možné je převézt a postavit u nás v
Pardubicích. Naše jeviště se jeví ve srovnání s jejich až titěrně malým.
Zlínskou „Hrobku“ tedy festivaloví diváci nakonec neviděli a my „alespoň“
nazkoušeli zanedlouho svou vlastní Hrobku s
vyhlídkou v Pardubicích.
Jako dramaturgovi této naší inscenace je mi ctí přivítat na letošním
festivalu jiný kus z města Tomáše Bati, hru Ještě
žiju…. Tato inscenace se ve Zlíně odehrává v jednom z komorních sálů (v
tak velkém divadle nikoho neudiví, že tam mají hned dva), tedy jakoby na
naší Hronovické scéně nebo v Anežce, takže byla tentokrát naděje, že by se
mohla vejít na naše největší, hlavní jeviště.
Po prozkoumání půdorysných plánů prý ale zlínští technici projevili jisté
pochybnosti o tom, jestli jejich komorní představení dokáží na našem
největším jevišti postavit. Prý jejich komorní sál je, pravda, malý, ale
jeviště jemu přilehlé zas tak ne, takže jestli se to vůbec povede, tak to
bude o prsa. I proto, že mám ve zlínském souboru nějaké ty známé a kamarády,
bych si přál, aby se to povedlo, a nezbývá mi, než držet palce.
MaF
|
Kdysi jste řekl, že pro své komedie čerpáte náměty ze
života. Vaše poslední hra Přes přísný zákaz dotýká se sněhu pojednává o
muži, který se vrací po pěti letech z vězení. Dostal se tam neprávem jako
tzv. bílý kůň. Máte tedy ve svém okolí nějakého bílého koně, popřípadě koně
jiné barvy?
Ne, tentokrát to není ze života. Šlo mi o situaci, kdy se člověk po dlouhé
době izolace vrací z vězení nebo vojny. Zajímalo mě, zda je možné navázat na
život a vztahy takové, jaké byly předtím.
Připadá Vám jako dobrý nápad pořádat GRAND Festival smíchu?
Je to milé zpestření a rozhodně je to lepší než pořádat Festival pláče.
Navíc jsem rád, že se tu setkám se svými hereckými přáteli.
Soubor při děkovačce obdržel kartón Pilsner Urquel. Připadá
Vám ekonomické jezdit si z Plzně do Pardubic pro plzeňské pivo?
(smích) Pro pivo jsme sem nejeli (řekl, zatímco v ruce třímal půllitr
čerstvě natočeného zlatavého moku), ale rád si ho vypiju kdekoliv s přáteli.
jad – mat
z představení pohybového divadla Veselé skoky Na hlavu! |
Předpremiérové uvedení na festivalu? Proč ne?! Když se mezi tvůrci objeví jména, která zaručují úspěch, proč nezkusit nezkoušené?! V případě představení pohybového divadla Veselé skoky Na hlavu! je jedním takovým jménem Martin Pacek, jehož choreografickou práci znají pardubičtí diváci již ze Sugar. Společně s Janou Vašákovou a Miroslavem Hanušem stvořil představení, které mi v něčem připomínalo komedii dell'arte, jenomže z dnešních dnů. Na scénu vystoupilo osm lidských typů, lidiček vytržených ze současného světa a vržených na jedno neutrální místo napospas svému spolubytí. No a pak, když se vám na jednom místě sejdou podnikatel, nymfomanka, tramp, rozliční studenti a rozličné dívky, vznikají situace, které jsou hořko-sladko-kysele směšné. Představení se houpalo na vlnách pohody, vtipných gagů (tance s kapesníky v nosech, oživování omdlelých, obrazivé tance ve svěracích kazajkách, volba mezi láskou a mobilem...), ale i přemýšlivého hledání sebe sama na jevišti. Představení jako by vytrhlo kousek světa, dovedlo ho do absurdna, upozornilo na detail, pohrálo si s ním na hranici možností lidského těla i psýchy a pak ho zase klidně vložilo zpět a zanechalo za sebou jen rozechvělé bránice i dušičky a brouka v divákově hlavě.
fjz
|
Sněhovou vánicí a na poslední chvíli dorazil na zahájení GRAND Festivalu smíchu jeho stálý patron Josef Somr. Ani stresová situace mu neubrala na příjemné náladě.
Pocházíte z Kyjovska, nyní pobýváte v Čechách. Liší se
podle Vás moravský a český humor?
Myslím, že už mohu srovnávat, protože jsem v Čechách strávil skoro celý
život. Moravský humor je přímočařejší, jednodušší a dalo by se říct i
sprostší. Oproti tomu český humor je složitější, intelektuálnější a občas
také „zlejší“.
Jaký humor vyhovuje vám?
Nemám rád zlý humor. Vyznávám laskavý přístup. Mými oblíbenými komiky jsou
pánové Suchý a Šlitr, Miroslav Horníček, Miloš Kopecký, ale také spisovatel
mého rodného kraje Zdeněk Galuška, autor knížky Slovácko sa súdí, psané
slováckým nářečím.
rku
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz