|
|
Norman Robbins –
HROBKA S VYHLÍDKOU
Premiéra 14. a 21. června 2003 v Městském divadle,
derniéra 29. prosince 2005
Napínavá detektivní groteska, při které se budete smát i
příjemně bát.
Dnes, kdy je detektivka na jevišti už skoro vzácnost a rychlý
televizní „průmysl“ s tímto starým dobrým žánrem nakládá dost nejapné, je
tato brilantně napsaná hra zajímavým zpestřením divadelního repertoáru.
Do vily na samotě. ve které žije rozvětvená rodinka různým
způsobem trhlých podivínů, přijíždí právní zástupce otevřít závěť po otci,
který, jak se ukáže, svým potomkům nic moc neodkázal, a dokonce možná vůbec
nezemřel. Vilu navštíví také spisovatelka dívčích románu se svým legračně
nesmělým průvodcem. A vzápětí se v pochmurném rodinném sídle začnou dít
podivné události, při kterých v žilách tuhne krev, a do posledního okamžiku
není jasné, kdo a co bude dědit. kdo komu líčí past a jestli vůbec někdo
přežije.
Režie: Zdeněk Dušek j. h.
Hrají: Jindřich Bonaventura j. h., Pavel Novotný, Ludmila Mecerodová, Romana
Chvalová, Petra Janečková, Alexandr Postler, Kristina jelínková, Lída
Vlášková, Milan Němec, Eva Janoušková j. h., Friedrich Linoventura j. h.
Scéna: Milan Popelka j. h.
Kostýmy: Kateřina Hájková j. h.
Hudba: Martin Štědroň
ODKUD SE VZALY HORRORY A DETEKTIVKY
Hrobka s vyhlídkou v sobě ideálním způsobem míchá hned tři
žánry: komedii, detektivku a horror. Zatímco komedie zažívala šťastné období
už ve starém Řecku, detektivka a horror jsou žánry velmi mladé. Představte
si, že zakladatelem hned obou najednou je jediný člověk: Edgar Alan Poe! Poe
se narodil roku 1809 a zemřel ve čtyřiceti letech, tedy roku 1849. Ve
srovnání s antickou komedií jsou tedy detektivka a horror pěkní zelenáči.
Co se detektivky týče, vůbec prvního vyšetřování na světě se
tedy pravděpodobně dopustil hlavní hrdina povídky „Vraždy v ulici Morgue“,
kterou pravděpodobně znáte. V této povídce byl dán základ detektivnímu žánru
tím, že se určitá osoba, ve velké většině případů detektiv, snaží vlastním
rozumem a za pomoci důkazů dobrat k řešení zapeklitého případu – a vypátrat
pachatele. Notoricky známým detektivem, který, přestože se jedná o literární
postavu, má dnes dokonce své vlastní muzeum, je Sherlock Holmes. Můžeme snad
bez nadsázky tvrdit, že Holmes je jedním z průkopníků světové detektivky,
mužem, v jehož stopách teprve mohou kráčet muži se jmény jako Columbo,
Moulin a další. Jak je vidno, detektivka časem ovládla i film a televizi a
právě v těchto médiích se jí velmi daří.
V divadle to má detektivka přeci jen o něco složitější než
například v literatuře. To nejlákavější na detektivce, totiž způsob, jakým
se detektiv dobírá výsledku, jeho myšlenky a úvahy, by totiž mohly změnit
představení v dlouhý monolog. A monology, jak známo, nejsou na divadelních
prknech právě to nejzáživnější.
l tady se ale řešení našlo a ne náhodou je spojováno s dalším
notoricky známým jménem – Agathou Christie, která psala detektivky nejen v
knižní podobě, ale troufla si – a s úspěchem přímo nevídaným – i na
divadelní hry. Její „Past na myši“ je dokonce tak slavná, že v londýnském
divadle, ve kterém měla světovou premiéru, se hraje bez přerušení dodnes. A
to už bude pár desítek let. Samozřejmě herci, kteří hráli tenkrát premiéru,
už dnes v této inscenaci nehrají. Ale kulisy jsou stále tytéž, i když určitě
také prošly řádkou oprav.
Podívejme se ale na jinou hru téže autorky, na „Deset malých
černoušků“. V této hře se nevyskytuje žádný detektiv, vrah se nakonec
usvědčí sám. To umožňuje zbavit se přílišného uvažování přivolaného
detektiva a k řešení dospět prostředkem daleko divadelnějším – jednáním
samotného pachatele. Je to jeden z nejosvědčenějších způsobů, jak si na
jevišti s detektivkou poradit. A používá ho i Robbins v „Hrobce s
vyhlídkou“.
Martin Fahrner, z programu k inscenaci divadelní hry, 6/2003
|