Úvodní stránka Festivalu FÓRFEST festivalové NOVIN(k)Y Výsledky Festivalufotogalerie
Zdeněk Troška a ředitel VČD Petr Dohnal |
Z Městského divadla Zlín do Pardubic zavítá originální rozverná fraška s písněmi Cesta do Ameriky lodí i artéskou studnou aneb Pečení holubi.
O půl šesté odpoledne Vás zveme do zcela nového prostoru Jevištní zkušebny, která se nachází v dílenském dvoře za divadlem a vchází se do ní vchodem z Karloviny, na sladkobolnou taneční grotesku Baby box originálního pražského souboru Veselé skoky.
Třetí soutěžní komedií, kterou přivezou kolegové z libereckého Divadla F. X. Šaldy, bude moderní zpracování komedie dell´arte s jednoduchým názvem Vějíř, začátek ve tři čtvrtě na sedm v Městském divadle.
O půl desáté večer se ještě otevře Divadlo 29, kde Vaše bránice zaručeně potrápí nejlepší baviči z pořadu „Na stojáka“ kabelové televize HBO v jejich zábavném pořadu Komici s. r. o.
Prvním nesoutěžním představením byly na Hronovické scéně poetické pohádky a písničky pražského divadla Viola s názvem Ententýky.
Odpoledne se poprvé otevřela i Jevištní zkušebna, kde se divákům představili kolegové z olomouckého Divadla hudby s komedií Obraz, ve které hrál i pardubický herec Martin Mňahončák.
Před slavnostním zahájením festivalu se před divadlem podával „veselý kalíšek“, což byl punč na zahřátí a rovněž i na jisté uvolnění.
VIII. ročník festivalu otevřela tradiční klaunská pantomima, festivalovou mámu Petru Janečkovou a festivalového tátu Láďu Špinera už doprovodila i jejich osmiletá festivalová dcerka Kristina Roženská. Na jevišti nemohl chybět ani primátor města Pardubic Ing. Jaroslav Deml v roli pošťáka, který přinesl telegram se zprávou, že festival právě začal.
Kmotry prvního soutěžního představení byli režisér Zdeněk Troška, se kterým si můžete přečíst rozhovor na vedlejší stránce, a Petr Nárožný. Oba divákům dokázali, že slovům humor a legrace opravdu rozumí.
Divadlo Na Fidlovačce oslnilo zcela vyprodané jeviště komedií Poslední doutník s Eliškou Balzerovou a Tomášem Töpferem v hlavních rolích stárnoucích manželů.
Letí čáp, v zobáku nese dědečka a ten povídá: „Čápe, jsi si jistý, že jsme nezabloudili?“
Náš finálový fór můžete ohodnotit na našich stránkách i na anketních lístcích v divadle.
Pane Troško, málo filmových režisérů je tak populárních a známých jako Vy.
Teď jsme však na divadelním festivalu, tak mi nedá nezeptat se, jaké máte
zkušenosti jako divadelní režisér, nebo dokonce jako režisér komedie?
No, když pominu ty inscenace komedií a veseloher, které jsem dělal ještě
jako studentík u nás v Lošticích na ochotnické scéně, tak v podstatě jsem
dělal jenom takové ty ušlechtilé věci jako opery, muzikály či pohádky, ale
komedii jako takovou jsem na profesionální scéně nikdy nedělal. Přitom
komedie jako žánr mi je nejbližší. Já nechci dělat dramata, i když je to
krásná věc, ale dneska lidi jsou tam, kde jsou, tedy chci si odpočinout,
relaxovat a pobavit se, zasmát se.
Máte literární ambice? Píšete?
Scénáře ke všem svým filmům jsem si napsal sám, takže ano.
A měl jste někdy ambici napsat komedii?
Možná bych měl, ale teď mám před sebou spoustu práce, čeká mě napsat několik
scénářů ke štědrovečerním filmovým pohádkám. A jestliže jich bude pět až
sedm, tak na ostatní věci opravdu nebudu mít čas. A dále mám závazky udělat
dvě nebo tři opery v Rusku. V březnu pojedu do Doněcka na Ukrajinu kvůli
Rusalce, pak mě čeká opera, zřejmě také Rusalka, v Petrohradu, v
Budějovicích bych měl inscenovat Čarostřelce Carl Maria von Webera, který
bude uveden v létě na otáčivém hledišti v Českém Krumlově. A Peter Dvorský,
umělecký šéf košické opery, mě požádal o inscenování nějakého operního
titulu na příští rok, takže vidíte, mám práce nad hlavu... Kromě toho jsem
si vymyslel, že bych natočil, samozřejmě v nějakém delším časovém horizontu,
televizní záznamy divadelních komediálních zájezdových inscenací pro
televizi Nova, protože to jsou tak pěkné kusy a byla by škoda je
nezaznamenat. Takže na tento rok máme naplánovanou jako start inscenaci Jany
Paulové a Pavla Zedníčka Bez předsudků v režii Romana Štolpy a posléze
komedii Záměna, kterou hrají v Divadle u Hasičů. Ale také tato inscenace,
kterou jsme dnes viděli, Poslední doutník, si myslím, že kdyby to natočila
televize, bylo by to velmi pěkné představení s oblíbenými českými herci.
A co jste viděl naposledy v divadle, co Vás opravdu hodně rozesmálo?
Když mám být upřímný, tak to byla Daňkova parafráze Lucerny v podání
plzeňského souboru Pluto, a to jsem se fakt válel smíchy od začátku do
konce, protože to hrají s tak obrovskou chutí, že jsem si říkal:
„zaplaťpánbůh, že některá divadla dělají ta představení pro lidi, aby se
uvolnili a šli domů rozzáření“.
Díky za rozhovor.
Jana Uherová
Již tradičním mediálním partnerem GRAND Festivalu smíchu je Český rozhlas Pardubice. Proto jsme pár otázek položili jeho šéfredaktorovi TOMÁŠI KLEMENTOVI. A ta první se nabízela sama.
Proč ČRo Pardubice podporuje GRAND Festival Smíchu v takové míře?
GRAND Festival smíchu je bezpochyby jednou z nejvýznamnějších kulturních
akcí našeho kraje. A protože i my jsme rozhlas pro Pardubický kraj, je
podpora této prestižní akce logická. Navíc, kdo jiný by mohl o GFS
informovat lépe, vždyť v našem vysílání je dostatek prostoru pro mluvené
slovo a kulturní oblasti se věnují erudovaní redaktoři – Kateřina Prouzová,
Otta Gutwirth a Milada Velehradská.
Jak tedy o Grand Festivalu Smíchu informujete?
Začnu tím aktuálním, podrobné informace o VIII. ročníku GRAND Festivalu
smíchu reportáže, rozhovory, pohledy do zákulisí, perličky i drby mohou
posluchači slyšet v našem vysílání ve Festivalovém okénku. To vysíláme v
době festivalu každý všední den v 8.20, 14.25 a 16.25, o víkendu 10.15 a
16.25. Vždy v raním okénku nabídneme i jednotlivé soutěžní vtipy Fórfestu.
Zájemci mohou také navštívit naše internetové stránky www.rozhlas.cz/pardubice,
kde v sekci GRAND FESTIVAL SMÍCHU najdou vše, co ve vysílání zmeškali.
Prohlédnout si tam mohou také elektronickou verzi Festivalových novin(ek),
které vydává VČD. Kromě toho o přípravách a programu letošního Festivalu
smíchu jsme mnoho reportáží již i odvysílali.
Co byste z Vašeho vysílání milovníkům múzických umění doporučil?
Určitě náš nový hodinový magazín „Za uměním s králíčkem Karlíčkem“. Ten
vysíláme každé úterý po 17. hodině. Autoři Kateřina Prouzová a Otta Gutwirth
posluchače zavedou na koncerty, vernisáže, profesionální i amatérské
divadelní scény, zprostředkují setkání se zajímavými lidmi z kulturní
oblasti. Nejde v žádném případě jenom o jakousi rozšířenou nabídku
kulturních akcí. Jde o publicistický magazín, kde není nouze o recenze i
komentáře. Za zmínku stojí i hudební magazín Neon, který se věnuje české
hudební nekomerční scéně. Naladit si ho můžete ve čtvrtek nebo v sobotu vždy
po 20. hodině.
Děkuji za rozhovor.
Radek Smetana
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz