co je laskavý večer Laskavé večery s knížkou a se Šlupkou
|
LASKAVÝ VEČER s knížkou v ruce
|
|
Vás ani v letošní sezóně nemine, zajímáte-li se o žijící české spisovatele. Jen máme trochu zpoždění – kvůli oblibě a vytíženosti našeho moderátora a znalce současné české literatury, který má v Praze i jinde jeden koncert za druhým – a začínáme letos až v listopadu. 27. 11. bude naším hostem spisovatelka JANA ČERVENKOVÁ (*1939). Vystudovala Vysokou školu pedagogickou a pracovala nějaký čas jako vychovatelka v dětském domově. Psát a publikovat začala koncem 60. let. Za let temných se živila jako prodavačka ve stánku, asistentka v informatice, nakladatelská redaktorka, noční hlídačka… až uklízečka a vrátná… Při těchto profesích vydala několik knížek (pro děti My dva doma a Krok přes práh, pro dospělé Věno pro Ivetu Márovou). Po převratu začala publikovat víc a její jméno se objevuje v Literárních novinách, Mostech a jinde. Chcete-li o ní vědět víc, přečtěte si její autobiograficky laděné knihy Pozdní láska nebo Kurs potápění, a hlavně – přijďte na večer jejího autorského čtení a vyprávění. Bude o to zajímavější, že několik předchozích týdnů strávila Jana Červenková v Izraeli, takže bude mít nepochybně o čem vypravovat.
Jana Pithartová
Vás ani v letošní sezóně nemine, zajímáte-li se o žijící české spisovatele. Jen máme trochu zpoždění – kvůli oblibě a vytíženosti našeho moderátora a znalce současné české literatury, který má v Praze i jinde jeden koncert za druhým – a začínáme letos až v listopadu. 27. 11. bude naším hostem spisovatelka JANA ČERVENKOVÁ (*1939). Vystudovala Vysokou školu pedagogickou a pracovala nějaký čas jako vychovatelka v dětském domově. Psát a publikovat začala koncem 60. let. Za let temných se živila jako prodavačka ve stánku, asistentka v informatice, nakladatelská redaktorka, noční hlídačka… až uklízečka a vrátná… Při těchto profesích vydala několik knížek (pro děti My dva doma a Krok přes práh, pro dospělé Věno pro Ivetu Márovou). Po převratu začala publikovat víc a její jméno se objevuje v Literárních novinách, Mostech a jinde. Chcete-li o ní vědět víc, přečtěte si její autobiograficky laděné knihy Pozdní láska nebo Kurs potápění, a hlavně – přijďte na večer jejího autorského čtení a vyprávění. Bude o to zajímavější, že několik předchozích týdnů strávila Jana Červenková v IzProfil.
Spisovatelka Jana Červenková se narodila v roce 1939 v Praze. Po absolvování Vysoké školy pedagogické rok učila v Plané u Mariánských Lázní a poté rok v Praze, pak se věnovala péči o rodinu a pracovala v krátkodobých zaměstnáních (mj. vychovatelka, prodavačka, vrátná). Po roce 1989 byla zaměstnána jako redaktorka Literárních novin, Prostoru, Tvaru, Nových knih aj. Dlouhodobě aktivně působí ve výboru PEN klubu. Žije v Praze.
Své první literární příspěvky uveřejňovala Jana Červenková především v
časopisech pro děti a mládež (mj. v Ohníčku, Sluníčku a Zlatém máji) a také
její první knížky, zvláště po roce 1969 publikované s velkými časovými
prodlevami, se zaměřovaly zejména na problematiku adolescentních hrdinek:
dospívající protagonistky hrají v jejích raných knihách hlavní roli,
vyrovnávají se s krizovými situacemi, charakteristickými pro svůj věk, a
marně hledají základní životní jistoty (mj. v próze Čtyřlístek pro štěstí,
situované do prostředí dětského domova, ve vyprávění o třináctileté hrdince,
hledající svůj „dívčí sen“, nebo v podobně koncipovaném „románu pro dívky“
Krok přes práh). Ze žánrové a tematické sféry literatury pro děti a mládež
vykročila autorka až sugestivní psychologickou novelou Semestr života, kde v
příběhu mladé učitelky, snažící se žít svůj lidský osud a vnášet i do školní
praxe částečně nonkonformní postoje, zachytila tragická střetnutí nejen s
brutalitou vnějšího světa, ale též s netolerantní morálkou panující mimo
velká města.
Touto svou prózou, napsanou i na základě autobiografických zkušeností, se
Červenková zařadila mezi nepočetné tvůrce 80. let, kteří v tehdejším
literárním kontextu usilovali o hodnověrnější zobrazení jak dobové
psychologie, tak tabuizovaných aspektů společenské a sociální reality. Právě
tyto fenomény, které ve svých důsledcích způsobovaly zřetelnou degradaci
morálky a etiky, se staly tématem další „protestní“ autorčiny psychologické
prózy Věno pro Ivettu Márovou – příběhu hrdinky, která cílevědomě parazituje
na hojných projevech společenského marasmu a která si v souladu s tím počíná
jako charakteristická představitelka některých morálně laxních civilizačních
postojů – ostatně i těch, které přetrvaly a dál se šířily v české
společnosti po roce 1989.
Do stejné doby jako tuto svou společensko-kritickou prózu pak Jana
Červenková umístila první ze série románů, které přes zjevné momenty a
motivy vypravěčské fikce mají výrazný autobiografický podtext a jako celek
ztělesňují autorčin specifický životopis. Ten je ovšem koncipován jako
nadčasovější svědectví o době, byť se jejich vypravěčka opírá o reálné
zkušenosti a líčí osobní situace ze života řady konkrétních postav, zejména
z literárních kruhů. Jestliže se v první z této trojice knih, v románu Jak
vypadá nic, zaměřila se postavu svobodomyslné a vzdělané ženy, zápolící s
mnoha společenskými konvencemi i ve svém soukromí, v následující próze Kurz
potápění se vrátila do času svého dětství, aby zároveň analyzovala zdroje a
podoby některých klíčových mravních měřítek, které si její hrdinka vytváří
ještě před „potopením se“ do dospělého a zralého života.
Výrazně autobiografický je i její poslední román Pozdní láska, který se sice
netěšil vlídnému přijetí u literární kritiky (vesměs šlo o negativní odsudky
z pera mužů–kritiků). Kniha na jedné straně zachycuje z hlediska svébytného
„ženského pohledu“ dlouhou vývojovou etapu české společnosti (od 80. let až
do současnosti), na straně druhé nahlíží a interpretuje společenské a
zejména psychologické problémy a nejrůznější citová rezidua posledních
desetiletí očima „velké lásky“, tj. jako principu výrazně nadčasového,
čelícího nejen rozmanitým dobovým konvencím a předsudkům, ale i údajně
nekonvenčním stanoviskům popírajícím sílu a význam lidských citů v
pragmatické éře postmoderny, resp. v éře po přelomovém roce 1989. Na rozdíl
od kupříkladu Temné lásky Alexandry Berkové, v níž se líčí vztah mužů a žen
jako pobyt v kleci a život jako slzavé údolí, vyzdvihuje Červenková ve své
„pozdní“ psychologické próze Pozdní láska zejména vykupující a povznášející
schopnost nezkaleného lidského citu, umožňující překlenout četné tragické
nebo krkolomné životní chvíle.
vn
S Janou Červenkovou a Jiřím Šlupkou Svěrákem
na Komorní scéně Anežky České
27. listopadu 2006 v 19 hodin
Přímý přenos pořadu uslyšíte na vlnách Českého rozhlasu Pardubice.
» Setkání s Alexandrou Berkovou » Setkání s Vladimírem Binarem » Setkání s Martinem Fahrnerem » Setkání s Danielou Fischerovou » Setkání s Ladislavem Horáčkem » Setkání s Benjaminem Kurasem |
» Setkání s Vladimírem Křivánkem » Setkání s Ladislavem Pecháčkem » Setkání s Patrikem Ouředníkem » Setkání s Ludvíkem Vaculíkem Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena. Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz |