Josef Vrána Jak šel čas... Abeceda Josefa Vrány Josef Vrána s Panočkou v Rusku
Kterého českého herce znají v Permu? Josefa Vránu! Josef Vrána dostal Festivalovou cenu
Co mě v poslední době potěšilo a na co se těším? Jubilant Josef Vrána
Stále mě lákají nové zkušenosti, starý si určitě nepřipadám
Josef Vrána v titulní roli Ibsenova Stavitele Solnesse
Josef Vrána v inscenaci hry
Romulus Veliký
foto Radovan Šťastný
Z Moravského divadla v Olomouci k nám do angažmá kromě Ladislava Špinera na počátku nové sezóny přestoupil i Josef Vrána, kterého pardubickému publiku jistě nemusím představovat, neboť ve Východočeském divadle strávil většinu svého profesního života.
Pepo, do Pardubic se vracíš již potřetí. Neodpustím si tedy
hned na úvod otázku, co stojí za Tvými neustálými odchody a návraty?
Asi hlavně to, že jsem celý dosavadní život chtěl přeci jen zkoušet něco
nového… Nebylo to vždy pohodlné, ale myslím, že zcela jistě obohacující.
Příchod z DAMU sem, do VČD, byl nádherný, pak slavná Tarantova éra… No a
Michaela jsem následoval nejdříve jako host do Ostravy, pak do Hradce
Králové a nakonec na černé Kladno. Divadlo i tam krása, ale život opravdu
nic moc. Pak volná noha, zpět Hradec, protože tady bylo dle mého gusta tehdy
trochu moc Gustava – tedy Skály, bývalého ředitele, a naše činoherní divadlo
se velmi výrazně točilo – nechci, aby to znělo hanlivě – ke stylu spíše
operetnímu. No vidíte a po čase bylo zase v Hradci podle mého trochu moc
režiséra Morávka, i když osobně jsme spolu vycházeli skvěle. Ale když Petr
Dohnal začal v Pardubicích tvarovat zase poctivé repertoárové divadlo, rád
jsem se vrátil. Navíc jsem tu už byl doma, takže i rodinné důvody. Pak
přišla nabídka z pražské Fidlovačky a já opět balil kufry… Dodnes si
pamatuji náš kamarádský hovor o tom odchodu s Petrem Dohnalem. Po letech
konstatuji, že měl pravdu, když mne malinko zrazoval, ale já to chtěl
zkusit. S Fidlovačkou pak byla spojena i moje trochu nešťastná životní
situace, návrat sem tehdy nebyl možný, takže se uskutečnilo jen krásné
hostování (Na miskách vah, Stabat Mater), ostravská Aréna, dvě krásné sezóny
v Olomouci… No a máte mě tu zas.
Co Tě na Východočeském divadle stále přitahuje?
Pocit domova – jak v tom nádherným baráku, kde jsem vlastně prožil své
herecké dětství, dospívání i mužství, tak ve městě, které jsem vlastně nikdy
doopravdy neopustil. Poprvé jsem sem dorazil z Prahy v dubnu 1984. Teď mi
bylo 45… Tak počítejte, už je to přes polovinu.
Při svých „odskocích“ jsi prožil dvě sezóny ve zmiňovaném
pražském Divadle Na Fidlovačce. Je nějaký rozdíl hrát v divadelním centru a
na oblasti?
Já rozdíl nepociťoval. Juraj Deák tam vlastně v dobrém tehdy tvořil takové
oblastní divadlo v Praze – myslím skladbou repertoáru atd. Dojížděl jsem
denně z Pardubic do Nuslí, hvězda se ze mě nestala…
V poslední době jsi dostal i příležitost u filmu. Jak Tě
oslovila filmová práce?
Vidíš, právě v tom největším srabu přišly tři filmy: Sametoví vrazi, Milenci
a vrazi a pak Indián a sestřička, asi s tou zatím největší rolí. To víš, že
oslovila – herec chce hrát a je štěstí, když má práci. Film navíc přináší i
trochu té popularity, ne nezajímavá je i otázka finanční. Co se týče
profese, musel jsem hrát co nejmíň. Na jevišti dělá člověk podvědomě všechno
větší, ale na detailu na plátně ty oči tak valit nemůžeš.
Jak bys porovnal film, divadlo a rozhlas, se kterým máš
taky zkušenosti?
Divadlo je pro mě základ, miluju ho, a jestli jsem se něco naučil, tak to
bylo na jevišti. Film i rozhlas beru jako krásné, ale doplňkové disciplíny.
V rozhlase je zase jen tvůj hlas – nic víc, nic míň. Teď jsem v Olomouci
četl asi osm dílů četby na pokračování, a to byl záhul, jak nebýt stejný,
jednotvárný, příliš se neopakovat ve výraze… Ale opět krásná práce!
Jsi činoherec, ale v Moravském divadle sis vyzkoušel i
operu…
Díky Michaelu Tarantovi, který teď opery často inscenuje. Neděste se, mám
tam roli němou, ale myslím, že poměrně výraznou. Přiznám, že jsem byl trochu
operní analfabet, díky Michaelovi jsem teď oper nejen pár viděl, ale při
Atillovi k nim mohl přičichnout i zevnitř. A když to funguje dohromady –
sólisté, sbor, orchestr – a když se ví o čem, je to opravdu ,,čistá krása“.
Navíc na kolezích – pěvcích obdivuji nutnost absolutní profese, disciplíny,
kondice. Herec ve zdravotní indispozici roli odehrát může, ale jděte zpívat
Atillu, nebo Foresta bez hlasu, to prostě nejde.
Vystudoval jsi pražskou DAMU. Na které spolužáky rád
vzpomínáš a jací profesoři se Ti vryli do paměti?
Dobrá parta je zprofanovanej termín, ale my takoví, myslím, byli – s minimem
zášti a řevnivosti. Vždyť se nás tu v Pardubicích z celkových 12 taky 5
sešlo, či schází. Dál se rád vídám s Martinem Zahálkou, který je na
Vinohradech. A kantoři? Určitě František Laurin, nikdy jsem si, když mě na
školní zkušebně trápil, nemyslel, že s ním na těchhle prknech jednou budu
dělat Cyrana, dále Jirka Klem, Jana Hlaváčová, Pepíček Chvalina…
Ve škole jsi byl určitě plný ideálů o divadle. Zůstaly Ti
ideály i v současnosti?
To víš, za 23 let na profesionálním jevišti nemůže být člověk stále
křišťálově čistým idealistou. Je to nádherná práce, štěstí, ale taky, pokud
se dělá poctivě, omílá tě, přicházejí krize, deprese… Člověk si může
vybudovat jisté profesní postavení, jméno, ale s každou novou rolí skáče
znovu do neznámé vody. Znova a znova. Ale to už nás řekly tisíce.
A co ideály o životě?
Zatím trvají. Láska. Přátelství. Otcovství. Krása zvířat a přírody.
Prožil sis jistou osobní krizi, kterou jsi však zdárně
zvládl. Co Tě drželo nad vodou?
Přátelé. Ale… Z těch, o kterých sis to myslel s určitostí, se mnozí
vytratili, a oproti tomu se objevili lidé, od kterých jsi pomoc ani nečekal.
A pak moje maminka, můj syn, má přítelkyně. A divadlo. Právě tehdy jsem si
uvědomil jeho zázračnost. V nejnečekanější okamžik zavolal režisér Sergej
Fedotov a já se ocitl mezi Vánocemi a Silvestrem najednou v Ostravě – jiní
lidé, jiné město, ale měsíc a půl nádherné práce, magické divadlo…
Život je jako houpačka a nyní už prožíváš zase šťastné
chvíle. Dokonce budeš opět otcem. Jak se těšíš na dalšího potomka?
Víš, nechci to zakřiknout, žil jsem i teď šťastné období dvě sezóny v
Olomouci a věřím, doufám v to, že ta houpačka bude i tady nahoře, ťukám to
na dřevo a na bradu. A na děťátko se těším moc, moc, moc, ale i v tom těšení
je trocha obav: nebudu už „starej fotr“?
Co Tvůj prvorozený syn? Nechtěl by jít v Tvých hereckých
šlépějích? Pokud ano, bránil bys mu?
Synkovi teď bude 15 let. On je v klidu, ale já už trochu nervózním, že nemá
ještě úplně jasno v další cestě. S herectvím trochu koketoval, zatím to ale
nevypadá… Ale kdyby náhodou, nebránil bych mu.
Jaké je teď na začátku další životní etapy Tvé největší
přání?
Teď jsem někde slyšel, že když přejete osmnáctiletému mladíkovi zdraví,
nebere to až tak vážně. Já už to tak beru. Tak přeju: zdravíčko! Fyzické i
duševní. Sobě, všem svým blízkým i všem VÁM!
Pepo, díky za rozhovor a do staronového angažmá ZLOM VAZ!
Radek Smetana (Divadelní zpravodaj 10/07)
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz