Josef Vrána Návraty Josefa Vrány Jak šel čas... Josef Vrána s Panočkou v Rusku Abeceda
Kterého českého herce znají v Permu? Josefa Vránu! Josef Vrána dostal Festivalovou cenu
Co mě v poslední době potěšilo a na co se těším? Jubilant Josef Vrána
Josef Vrána v titulní roli Ibsenova Stavitele Solnesse
S Petrem Kostkou, inscenace
Dvanáct rozhněvaných mužů
foto Jiří Sejkora
V srpnu jste oslavil kulaté narozeniny – pověstnou padesátku. Vnímáte to
jako přelom ve svém životě, nebo věk moc „neřešíte“?
Myslel jsem si, že věk řešit nebudu, nicméně když se to datum blížilo, začal
jsem přece jen přemýšlet o životě, bilancovat. Navíc byly prázdniny a byl na to
i čas. Ale rozjezdem sezóny jsem se opět vrátil do svých kolejí a otázku věku
ponechávám stranou. Vnitřně si starý určitě nepřipadám. Třeba teď jsme v divadle
na „baleťáku“ pověsili kotvy na TRX – těším se tedy na cvičení. Ani moje mladá
krásná žena a malá dcerka mě moc nenechají po odpolednech „posedávat“. V tomto
věku už by měl mít člověk život srovnaný, což neříkám, že svým způsobem nemám,
ale pořád mám chuť do nových věcí.
Do jakých nových věcí se tedy rád pouštíte?
Určitě se nebráním dalším divadelním projektům, rád bych opět ještě někde
hostoval, protože nový kolektiv vždycky člověka obohatí. Mám i vzdálenou vizi,
kterou jsme si přislíbili s režisérem Sergejem Fedotovem. Když jsem hostoval u
něj v Divadle U mostu v ruském Permu, byli jsme spolu v rozhlase, kde prohlásil,
že by byl rád, kdybych přijel na delší čas a nazkoušel s nimi novou inscenaci.
Redaktor se nás ptal, každého zvlášť, co bychom s tím druhým chtěli zkoušet – já
jsem zmínil ruskou klasiku, především Čechova a jeho Medvěda, Sergej se tomu
smál, on mě vidí jako velkou heroickou postavu třeba v Shakespearovi. Hodně by
mě lákalo zkoušet a žít tam alespoň měsíc, poznat to víc do hloubky.
Když jste byl letos na jaře spolu s dalšími členy našeho divadla na exkurzi v
Petrohradě, byl jste běžným turistou, nebo jste k ruskému prostředí cítil
silnější pouto, větší spřízněnost?
Určitě větší, cítím k Rusku silný vztah. Už ve druhém ročníku na DAMU jsem
do Petrohradu odletěl se spolužačkou Alexandrou Tomanovou a naším profesorem
Chvalinou (hercem vinohradského divadla) na velkou recitační soutěž. Mám z té
doby spoustu zážitků… Prováděla nás krásná studentka herectví a já jsem se
zamiloval. Od našich jsem pak ale slyšel: „On si chce přivést domů Rusku!“ Také
jsem tam zažil mejdany, Vysockého z magneťáků, ráno samotu na periferii města…
Měl jsem tenkrát přezdívku „Šelnamejdan“. I když jsme byli například v
Bulharsku, vždycky jsem se spřáhnul s místními a pronikal do jejich komunit.
Rád tedy hostujete v jiných divadlech a také se vám daří tyto příležitosti
získávat. Co je na tom pro vás nejvíce lákavého?
Už jen nové město, kde během zkoušení vždy alespoň několik dní vkuse
setrvám, odříznutý od stálého prostředí, což skýtá i větší soustředění na práci.
Důležitá je pro mě sebeobroda, nové vjemy…
Ovlivňuje to pak i vaši práci tady?
Doufám, že ano. Herec to nutně potřebuje, protože když je třicet let v
jednom divadle, vždycky nějakým způsobem okorá.
V olomouckém nastudování inscenace Stavitel Solness
Vy jste však nejen hostoval v jiných divadlech, ale také jste několikrát
změnil angažmá, byť jste se vždy do Pardubic vždy vrátil.
Nejdřív jsem následoval Michaela Taranta v cestě po divadlech – v Ostravě
jsem u něj pouze hostoval ve Lvovi v zimě, pak jsem s ním přešel už do angažmá v
Hradci a později v Kladně, kde řediteloval. Tam se naše cesty trochu rozešly,
ale ne úplně, já jsem šel zpět do Hradce a pak do Pardubic. Poté ještě přišla
nabídka z Divadla Na Fidlovačce, kterou jsem nechtěl odmítnout, i když dneska to
považuju za jeden z omylů. Následovalo hostování u Fedotova v Panočce v
ostravské Aréně, kde jsme se potkali s Václavem Klemensem, který mě pozval do
olomoucké činohry, kde tehdy šéfoval.
Když zmiňujete Fidlovačku, proč tuto etapu považujete za omyl?
Ne, že bych tam nehrál velké role, ale pochopil jsem, že karty jsou rozdané.
Navíc jsem tenkrát nebyl v osobní pohodě, což se na tom hodně podepisovalo.
A máte na Fidlovačku i nějaké dobré vzpomínky?
Měl jsem rád třeba Černou komedii, kde jsem hrál Plukovníka. Na to rád
vzpomínám.
Je zřejmé, že jste dvorním hercem režiséra Michaela Taranta. Kdy a kde
vlastně začala vaše trvalá spolupráce?
Rozvinula se především tady v Pardubicích. Ale začala ještě dřív – když
jezdili režiséři na DAMU do DISKu vybírat herce, dostal jsem od něj nabídku do
Kolína, ale měl jsem ještě druhou do Pardubic. Radil jsem se o tom s profesory,
hlavně s Františkem Laurinem, mluvili o Pardubicích jako o divadelnějším městě,
dal jsem jim tedy přednost. Tím jsem napoprvé dal Michaelovi košem, ale on záhy,
asi po roce, přešel jako kmenový režisér právě sem. Naše práce začala jednou z
největších inscenací, která tady za jeho éry vznikla – Přeletem nad hnízdem
kukačky. Následovaly další: Romeo a Julie, což byla tenkrát docela revoluční
inscenace, Dietlova Nehoda, velká kritika režimu, kterou nám málem zakázali,
Sever proti jihu a další.
V inscenaci Amadeus, foto Michal Klíma
Co je v tomto vašem spojení režiséra a herce specifické, výjimečné?
Nevím, kde se to vytvořilo, ale nyní je to tak, že ačkoli jsme oba úplně
jiné osobnosti, při práci přemýšlíme podobně. On je motorem, který dává prvotní
impuls – a já ho dokážu rychle převzít, v jeho intencích dál tvořit. To je
nejšťastnější možnost pro herce, že není režisérem jen animovaný, ale je členem
tvůrčího procesu. Zářným příkladem byl pro mě Amadeus, kde jsme se mým monologům
věnovali minimálně, začal jsem je vlastně s Michaelem zkoušet až před
generálkami, v kontextu celé hry. Ale jelikož jsme inscenaci „rozjeli“ určitým
směrem, kterému jsem rozuměl, dokázal jsem si je vystavět sám tak, že pak pro mě
byla čest, když mi Michael řekl: „A teď už si do té architektury nenech od
nikoho mluvit.“ Taková slova jsou pro herce obrovská pocta.
Tedy nejdůležitější je pocit tvůrčí svobody a vzájemná důvěra?
Ano. A když třeba sedím za ním u režijního pultu, vidím jeho očima, jsem mu
schopen přinést podněty z herecké stránky. Někdy pak ta spolupráce jde ještě dál
– pomáhal jsem mu i jako asistent režie, třeba na Zvoníkovi u Matky Boží v
Ostravě, kde jsem hrál Quasimoda. Když moji roli zkoušel alternant, stejně jsem
běhal po jevišti v černých hadrech a organizoval hromadné scény.
Když jste teď několikrát za sebou hostoval v Olomouci, došlo k alternaci vás
jako hosta se členem souboru. Jak jste v Olomouci vůbec jako host místním
souborem přijímán? Vždyť jste tam hrál samé velké role…
Myslím si, že to jde dobře. První roli v inscenaci Na miskách vah jsem hrál
sám bez alternace. V Kozlíkovi v Markétě Lazarové to také fungovalo, alternoval
jsem z provozních důvodů s hostem z jiného divadla. Až při Staviteli Solnessovi
jsem stejnou roli zkoušel zároveň s Petrem Kubesem, tedy členem souboru. To je
ale kamarád a bezva člověk. Vnitrosouborově nebo přímo mezi námi by se u tak
velké role daly očekávat nějaké problémy, to se někdy stává, ale bylo to úplně v
pořádku.
V inscenaci Blbec k večeři, foto Ladislav Formánek
Chápu již, co vás láká někdy ke změně angažmá, ale kde se bere ten impuls
vrátit se opět zpátky?
Vrátil jsem se celkem třikrát. Když jsem měl angažmá v Olomouci, hrál jsem
tam první obor, mohl jsem tam klidně zůstat, líbilo se mi tam. Ale Pardubice mě
pozvaly k návratu a ta nabídka by se nemusela později opakovat. Navíc zpátky
jsem se vždy chtěl vrátit, tady se cítím doma.
Se změnou angažmá souvisejí i osobní přesuny. Ty vám nejsou překážkou?
Osobní přesun byl nejzásadnější, když jsem byl v Kladně. Odstěhoval jsem se
na čas do Horních Počernic, ale to jsem musel dojíždět přes celou Prahu. Tak
jsme se na Kladno přestěhovali, bydleli jsme na ubytovně, měli okna do dvora,
doteď se mi vybavuje neustálý zvuk firmy Family Frost… Když divadlo hrálo, bylo
všechno v pořádku, ale velké překvapení nastalo o víkendu, všichni členové
divadla odjeli do Prahy, zůstávali jsme v Kladně sami. Je to tam tvrdé,
vylidněné místo. Ale na role v kladenském divadle vzpomínám rád – na Othella s
Vláďou Čechem, který hrál Jaga, a pak hlavně na Cyrana, kterého jsem miloval,
Roxanu hrála Dana Batulková.
Prošel jste také, jako několik vašich kolegů, i oběma sousedními divadly –
pardubickým i hradeckým. Dá se nějak popsat rozdíl herecké práce v těchto
divadlech?
V té době, kdy jsem byl v Hradci poprvé, ještě nebyly rozdíly v divadelní
poetice těchto divadel tolik zřetelné. Zde jdeme tradičně „klasičtějšími“ směry,
Hradec nyní inklinuje k těm avantgardnějším, řekl bych. Když jsem tam byl
podruhé (1998-2002), už začínala Morávkova éra, která divadlo posunula výrazně
tímto směrem. Spolu jsme pracovali jen na jedné inscenaci, což byl Betlém,
nádherná hra od Pitínského, ale to nebyla tak úplně typická Morávkova inscenace.
Ne úplně mi jeho režijní způsob vyhovoval, říkám tomu pomocně „animování“: „Teď
křič, teď dělej tohle, teď tamto…“ Je pak nutné zpětně hledat cestu dovnitř do
takto vytvořené role, do té skořápky. Dnes se také již ale zapomíná, že
vzestupnou éru v Hradci ještě před Morávkem započal spolu s ředitelem Zemanem
Michael Tarant, ten rozjezd novým směrem bych viděl už tam.
Jmenoval byste ještě další inspirativní režisérské osobnosti, které vás
ovlivnily?
Ovlivnil mě i František Laurin, na kterého se zde pomalu zapomíná, byl to
náš kantor na DAMU, nebylo to snadné, držel nás hodně zkrátka. Později jsme si
tady v divadle ale rozuměli, je to výrazná osobnost v mém životě. U mých prvních
kroků na profesionálním jevišti stál také Ivan Balaďa, zajímavý režisér. Hrál
jsem u něj v Hamletovi, v Úkladech a lásce. Nevím teď, koho dalšího jmenovat. S
paní Sadkovou, známou televizní režisérkou, jsem zkoušel hlavní roli Pana
Hamilkara, to byla také krásná práce. Ona byla legenda, velmi „svá“, bavila
okolí svými extempore.
Vzpomenete si ještě na své první kroky k herectví? Kde se zrodil ten impuls
nebo kdo vás ovlivnil k tomuto kroku?
Už když jsem v šesti letech sledoval Vinnetoua, rozhodl jsem se stát se
hercem, chtěl jsem hrát Old Shatterhanda. Od té doby mě to nikdy nepustilo. Ale
herecké kořeny v naší rodině nebyly. Například děda byl vyhlášený studnař, uměl
hledat vodu, měl svůj podnik u našeho rodinného domu v Horních Počernicích, i po
znárodnění ho stále vedl. Maminka mě vedla k humanitním směrům, k poezii, kterou
sama psala – vyšlo jí několik knížek, hlavně pro děti, ale také „vážná“ poezie,
rád si v ní dodnes čtu. Měla i pořady ve Viole (třeba dialog její poezie s verši
Miroslava Floriana), účinkovali v nich Karel Hlušička a Gabriela Vránová. Můj
vztah k divadlu tedy vyrůstal hodně přes recitaci, ke které mě maminka vedla.
Ale ne abych přeříkával verše jako kolovrátek, vysvětlovala mi jejich významy,
nevnucovala mi intonace, ale přízvuky jsme si do textu malovali… Přihlásil jsem
se pak na Gymnázium Jana Nerudy, což byl vyhlášený gympl, kde fungoval
dramatický soubor, ze kterého vyrostla řada pozdějších herců, například
sourozenci Štěpánkovi. Já jsem ještě zažil v souboru Marka Vašuta či Zoru
Jandovou. Začlenil jsem se a poprvé jsem tam hrál roli, vlastně dvojroli – ve
Strakonickém dudákovi Nalejváčka a prince Alamíra, Švandu hrál právě Marek Vašut.
Kromě toho jsme připravovali akademie – pásma z lidové poezie, krátké scénky,
před Vánoci byly spojené s Rybovou mší, v Památníku národního písemnictví na
Strahově – a když jsme pak šli dolů okolo Pražského hradu, mělo to atmosféru, na
kterou rád vzpomínám.
Po gymnáziu jste hned nastoupil na DAMU?
Ano. Byl to můj splněný sen. I když rodina ze mě chtěla mít raději doktora
nebo stavaře, táta byl stavební inženýr. Tím jsem asi být mohl, byl jsem v
matematice dobrý, ale herectví mě lákalo mnohem víc. Připravoval jsem se na
zkoušky důkladně, i pohybově, protože v tom jsem moc nadaný nebyl, navštěvoval
jsem například i jazz dance. Jako rodina jsme byli spřáteleni s panem Voskou,
tak ho maminka požádala, jestli by mě na školu připravoval, což ale razantně
odmítnul, že si to nevezme „na triko“, a doporučil mě Libuši Havelkové.
Přijímačky byly strašné nervy. Dodneška mám schovaný dopis, že mě přijali.
Profesor Nedbal pak Voskovi o mně řekl: „Nic moc, ale něco tam bude.“ Na školu
vzpomínám strašně rád, na období mládí a volnosti, na život v Praze… jedním
slovem krása.
Prožívali pak rodiče vaši hereckou kariéru?
Určitě, oba dva – i táta se s tím záhy smířil – jezdili na každou moji
premiéru. Táta bohužel už v 57 letech zemřel na rakovinu, to bylo hodně brzo,
nestačili jsme si všechno říct. Maminka se přijde do divadla podívat občas i
dnes, snažím se o to, viděla Amadea, naposledy Dvanáct rozhněvaných mužů.
foto P. Šmíd
Jste robustní postavy, to na první pohled každého jistě zaujme. Bylo to pro
vás někdy jako pro herce v něčem výhodou, nebo naopak nevýhodou?
Je to zvláštní, ale jednou z mých prvních rolí byl něžný Gilles v Lásce hře
osudné – byl jsem štíhlý a snad i pohledný kluk, i v začátcích tady. Moje
fyzická proměna je poměrně veliká. František Laurin tvrdí, že tím cvičením a
vojenskými věcmi si podvědomě buduju obranný val kolem sebe, který brání mou
něžnou duši. A došlo to až sem. Nepociťoval jsem hendikep, může být i výhodou a
překvapením, když takto robustní člověk někdy projeví i „to srdíčko“. Ale když
kila překročí určitou mez, musí se s tím něco dělat, což právě opět podstupuju.
Zažil jsem nedávno vtipnou příhodu, pozval mě v restauraci ke stolu jeden známý,
střídavě žije v Německu, jeho paní je Němka a nerozumí česky. Nechtěla mu věřit,
že jsem divadelní herec, tvrdila, že jsem policajt nebo ochranka, nebo něco
horšího. Tak jsem to velmi lámanou němčinou osvětlil.
Dočetl jsem se, že sbíráte nože a na chalupě nosíte revolver. Kde se bere
vaše úzká spojitost se zbraněmi?
Asi je to genetické – dědeček z matčiny strany, který také psal básně a
povídky z Hané, byl vojákem, legionářem, později důstojníkem Hradní stráže. Můj
vztah k vojenství vznikl i skrze klukovskou romantiku, trampování. Víte, co je
TS?
Netuším.
Tramp samotář. To jsem byl já.
Samotářem jste i zůstal?
V něčem ano. Ale začínám na sobě s věkem pozorovat jisté změny. Nejméně
jednou za rok jedu do Beskyd, jsou to podle mě nejkrásnější hory u nás, ale když
si vzpomenu, kde jsem tam všude spával, volně v lesích uprostřed divoké přírody,
do toho už se mi tolik nechce.
Trampování vás přivedlo i k vašemu dalšímu koníčku – k foukací harmonice?
Jelikož jsem jedináček, mým vzorem byl starší bratranec – cvičil, posiloval,
zajímal se o zbraně a poslouchal country muziku. To jsem převzal, po večerech
stával s harmonikou před zrcadlem a představoval si, že na ni hraju na jevišti.
Přes maminku jsem se potkal s Luďkem Nekudou, který mě na harmoniku učil. Dalším
učitelem byl Vláďa Mišík, ten mi osvětlil bluesové hraní. Pak už jsem se
zdokonaloval sám. A teď jsem si v Bennym uvědomil, že na jevišti v klobouku a s
harmonikou opravdu stojím.
Přijde mi z toho, jako byste měl na rozdíl od jiných v oblibě samé neobvyklé
věci – zvlášť když si ještě vybavím i váš jeep!
Teréňák je dalším splněným klukovským snem! Nejprve jsem si pořídil Toyotu
Runnera, byl to krásný vůz, ale teď už ho mám na chalupě jen na hraní, jezdím v
něm třeba do lesa na dřevo. Jiný typ auta bych už nechtěl. Přes LandRovera jsem
se dostal opět k Toyotě FJ Cruiseru. Tu jsem teď nechal předělat na plyn, neboť
čtyřlitrový benzíňák opravdu lezl do peněz. Představte si, že existuje dokonce i
bláto ve spreji, kterým si někteří magoři své vozy zdobí. Ale moje bláto je
pravé!
Prozradíte, jaké jsou vaše plány do budoucna?
Možná jsem v mladém období, po revoluci, byl divadlem tak zahlcen, že jsem
si neuměl představit, že by mohlo existovat něco jiného. Měli jsme dvůr, dům,
mohl jsem začít podnikat, ale tenkrát mě to vůbec nenapadlo. S věkem takové
úvahy přišly, ale já už se ničím jiným než divadlem netoužím zabývat, už jsem
bytostně nasměrovaný tímto směrem. Tedy bych tyto úvahy mohl rozvíjet stejně
jedině ve spojení s divadlem. Zároveň chci ale nadále zůstat hercem. Mám tady
velké role, i když ta největší – Salieri v Amadeovi – už je z dřívější doby.
Každý herec touží častěji po velkých rolích, jako je teď třeba u nás aktuální
Richard III., a já věřím, že podobné příležitosti si mě budou i v budoucnu
nacházet.
Přeji vám tedy, aby se tak skutečně co nejčastěji dělo.
Zdeněk Janál, Divadelní zpravodaj 10/2009
Závěj za oknem
Blikavá lampička v hrníčku čaje
Hodiny loupající slupky z noci
Dávám mu pít
po troškách se peru se žízní
umlouvám horečku
chladím zpocené čelo
Hodiny odhazují slupky z noci
Už bude plný koš už bude ráno
S každou lžičkou
hodinu ukradenou spánku
Ty malý
Probděné zimní noci
s breptající lampičkou
budou mi už vždycky vonět
po heřmánku
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz