fotogalerie Volání sirén – další odkazy Malá scéna ve dvoře
O účasti herečky ANNY FERENCOVÉ v zábavně-diskusním pořadu Volání sirén jsme uvažovali už v minulé sezóně. Paní Ferencová však prodělala nemoc, byla v rekonvalescenci a necítila se na to postavit se před své bývalé publikum. „Už to není to, co to bývalo. Cítím se moc slabá, nic si od toho neslibujte,“ říkala. Její hlas v telefonu byl však krásně znělý a já doufala, že se zotaví a přece jen pozvání přijme. V září přislíbila, že přijede. Domluvila jsem se ještě s herečkou RŮŽENOU MERUNKOVOU, která ve VČD začínala a strávila zde dvě sezóny, a s panem JINDŘICHEM BONAVENTUROU, dlouholetým členem našeho divadla.
R. Merunková, A. Ferencová a J. Bonaventura,
foto Radek Smetana, Volání sirén, 5. října 2011
5. října 2011 v poledne vyjelo do Prahy pro naše hosty služební auto. Předpokládaný příjezd v půl šesté. Ještě v šest jsem zbytečně přešlapovala před divadlem. Když už se ve tři čtvrtě na sedm zaplňoval sál Malé scény ve dvoře diváky, propadla jsem panice. Ale právě v tu chvíli auto přijelo! (Až ve večerních zprávách jsem se dozvěděla, že důvodem fatální dopravní zácpy v Praze byla vykolejená tramvaj, která zcela ochromila dopravu.) Za pár minut už jsme seděli na jevišti a vedli spolu i s diváky rozhovory. Vzpomínky veselé střídaly ty smutné či dojemné. Povídali jsme si o všem možném, dostali jsme se i na téma lásky… Pro mě, a troufám si říct, že i pro diváky (soudě podle toho, že nás ani po dvou hodinách nechtěli pustit domů), to byl velmi příjemný večer.
Pro vás, kteří jste se říjnového Volání sirén nemohli zúčastnit, v následujících řádcích nabízíme alespoň záznam části povídání s paní Ferencovou a paní Merunkovou, jenž je i lákadlem a pozvánkou na prosincový díl…
Paní Ferencová, vypadáte skvěle! (Když vystupovala
z auta, vyrazila mi dech svým úžasným zjevem; na svůj věk je až oslnivě krásná.)
Kdepak. Jsem slabá a není mi moc dobře. A navíc mám
příšernou trému!
A proč? Není snad důvod.
Ale je. Nikdy nechci publikum zklamat. I když, myslím, že
tady nebude nikdo, kdo by si mě ještě pamatoval.
Ale to se mýlíte. Několik pamětníků bylo už na prvním
Volání sirén s paní Libuší Švormovou a byli velmi zklamaní, že jste nemohla
přijet. Pamatují si na vás a moc se těší, že vás uvidí. (Měla jsem pravdu.
V hledišti seděli diváci, kteří vzpomínali na představení stará několik
desetiletí a pamatovali si neuvěřitelné detaily.) Jak si vzpomínáte na své první
dojmy z pardubického divadla?
Já jsem Pardubice znala. Měli jsme tady příbuzné, chodila
jsem tady do divadla. Takže jsem věděla, do čeho jdu.
A jak vás přijal soubor?
Skvěle. Jak herci, tak režiséři. Nemůžu si stěžovat.
Divadlo bylo krásné, i když ne tak nádherné, jak ho máte dnes. Ale v polovině
padesátých let se na budově udělala nástavba a i po technické stránce bylo
skvěle vybavené. Mnoho pražských divadel se s naším nemohlo rovnat. Takže já
měla výborný start. Ale začátky u divadla jsou vždy nadějné a krásné. I když
také těžké.
Asi jste jako každá mladá herečka hodně hrála…
Samozřejmě. Pořád jsem zkoušela a téměř každý večer hrála.
Každou sezónu se zkoušelo dvanáct i patnáct nových her, hereckých příležitostí
bylo tedy opravdu hodně. To byl začátek padesátých let a divadlo nebylo vždy
vyprodané, kdepak! Hráli jsme, když bylo aspoň padesát diváků, někdy to bylo tak
tak. Pak se to pomalu zvedalo a během dvou let nastala úplně jiná situace. Když
jsme pak hostovali v Praze, hráli jsme v Karlíně Othella nebo Vějíř Lady
Windermerové, měli jsme okamžitě vyprodáno. Takovou pověst jsme měli! A to jsme
byli oblastní divadlo. Když se na začátku měsíce začaly prodávat vstupenky, tak
ten den stála fronta kolem celého náměstí a hned bylo vyprodáno. Náš náborář
hrál na dudy a jezdil po celém venkově, protože, jak říkal, neměl co dělat.
(smích) Tehdy byla u divadla nádherná doba! Byla to úžasná éra režiséra Karla
Nováka a scénografa Jiřího Vopršala. Když jsme zkoušeli hru, tak inscenátoři
nejvíc akcentovali to, co chtěl autor vyjádřit, snažili se ho pochopit. Dnes se
na to tolik nehledí, režiséra nezajímá autor, ale vlastní témata.
Někdy možná, ale já se častěji setkávám s pokorou
režiséra vůči autorovi.
No vidíte. Už jsem dlouho od divadla. Takhle jsem to
vnímala před dvaceti lety, možná se to změnilo.
Vy, paní Merunková, jste nastoupila do našeho divadla
téměř o dvacet let později. Jak na vás tehdy zapůsobil soubor? Jak vás přijal?
Byly to báječné dva roky. Z DAMU z jednoho ročníku jsme do
Pardubic přišli čtyři herci – já, Jirka Kodet, Jirka Hrzán a Petr Patera. Byli
jsme taková partička. A soubor tu byl skvělý. Než jsem začala zkoušet, tak jsem
denně chodila do divadla na představení. A bylo na co se koukat! Hrálo se tady
úžasné divadlo, nádherné hry, třeba skvělá inscenace Vězňové z Altony. Jarmila
Derková, Ota Karen, Josef Elsner… byli to skvělí herci a báječní lidé, kteří nás
krásně přijali, to v Praze nebývá.
Jak jste si užila město Pardubice? Chodila jste někam do
kaváren, restaurací nebo tančit?
Vůbec ne. Já jsem bydlela v herecké ubytovně, jak my říkáme
na herečáku. A nic jiného kromě divadla a herečáku jsem neznala. Hodně jsem
hrála, taky jsme často jezdili na zájezdy, dopoledne hráli pohádky. Na nic víc
jsem neměla čas. A musím se přiznat, že jsem ani jednou nebyla na Velké
pardubické. Ani na Kunětické hoře, ani tehdy ani potom.
Takže jste žila jenom divadlem?
Ale byl to krásný život. Tu druhou sezónu nastoupil ještě
Pepík Somr. A i když jsme měli velmi nízké platy, před výplatou jsme neměli
prakticky žádné peníze, tak jsme si dělávali hotové hostiny. Vařil Láďa Ptáček u
Alji Gsöllhofera, například se nalámal starý chleba a zalil česnečkou. Kluci si
k tomu ještě koupili pivo a měli jsme hody. Pepíkovi Somrovi posílal tatínek
z Moravy slivovici a škvarky. Jednou jsem tu slivovici pila a zajídala ji
škvarky, tak se to podávalo, a bylo mi tak zle, že dodnes nemůžu slivovici ani
cítit.
Na jaké role vzpomínáte nejraději, paní Ferencová?
Těžko jmenovat jednu nebo několik z těch téměř dvě stě
rolí, co jsem tady hrála. A byly to postavy dramatické i komediální. Možná je to
s podivem, ale myslím si, že nejlepší jsem byla ve Vějíři Lady Windermerové, kde
jsem hrála postavu o dvacet let starší, než jsem sama byla, matku Jany
Štěpánkové. Pak pochopitelně vzpomínám na Lady Macbeth, Runu v Radúzovi a
Mahuleně, Lysistratu a samozřejmě nesmím zapomenout na Hippodamii.
Před několika lety jsem měla návštěvu ze zahraničí a chtěla
jí ukázat pardubický zámek. Když jsme tam dorazili, tak se už zavíralo, ale
najednou mě někdo poznal a řekl: „Vždyť to je Lysistrata!“ a ještě nás vpustili
dovnitř. Po tolika letech si na mě pamatovali. Moc mě to potěšilo!
Paní Merunková, kolik asi rolí jste si za ty dvě sezóny
v Pardubicích zahrála?
Asi patnáct.
To je dost! A kterou jste měla nejraději?
Všechno jsem hrála ráda, opravdu všechno. Třeba Luciettu
v Poprasku na laguně nebo Florelu v Učiteli tance Lope de Vegy, to jsem hrála
s Pepíčkem Somrem. Ale nejraději určitě Puka ve Snu noci svatojánské.
Je něco, na co vzpomínáte nerada?
Ne, byly to krásné časy. Byla jsem mladá, zamilovaná, měla
jsem hodně práce, co víc si přát. A hrálo se krásné divadlo.
Paní Ferencová, vy jste jistou dobu v Praze nemohla
hrát. Je to tak?
Ano, Prahu jsem měla zakázanou, byla v tom politika a já se
už k tomu nechci vracet. Ale v Pardubicích jsem si odžila nádherné období.
Nemohla jsem si vybrat lépe! Nestěžuji si, byla jsem tady šťastná. A děkuji
osudu, že mi dal takovou krásnou šanci.
Děkuji vám za rozhovor a přeji ještě mnoho krásných šancí.
Jana Uherová, Divadelní zpravodaj 11/2011
Sirény tentokrát přivábí Milana Němce
Volání sirén s Jitkou Smutnou
Červnové Volání sirén s Ladislavem Frejem
Dubnové Volání sirén aneb Paradoxy Jana Přeučila
Hostem lednového Volání sirén bude herec
Petr Kostka – leden 2012
Volání sirén (B. Bohdanová) – prosinec 2011
Volání sirén (A. Ferencová, R. Merunková, J. Bonaventura) – říjen 2011
Byla to nádherná doba, říká Anna Ferencová
Volání sirén (L. Švormová a J. Bonaventura) – květen 2011
S Libuší Švormovou o divadle a osudových Pardubicích
Diskusní pořad Jany Uherové nazvaný VOLÁNÍ SIRÉN blíže představuje osobnosti, jež zanechaly nesmazatelnou stopu nejen ve Východočeském divadle, ale i v samotných Pardubicích.
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz