Být hercem znamená stát se součástí toho zvláštního, neuchopitelného a křehkého světa…
Petr Dohnal v nezvyklé roli kurátora výstavy ve Východočeské galerii
z inscenace
BLBEC K VEČEŘI
foto L. Formánek
V úvodu právě začínající nové sezóny bychom rádi pokračovali ve volném cyklu partnerských dvojrozhovorů a představili vám manželský pár, jehož společné odpovědi jste si dosud neměli možnost přečíst – JINDRU JANOUŠKOVOU a PETRA DOHNALA. O jejich vztahu, hereckých začátcích, o jejich postoji k herectví a mnoho dalšího se můžete dočíst na následujících stránkách…
z inscenace
DVANÁCT ROZHNĚVANÝCH MUŽŮ, foto Jiří Sejkora
Tento rozhovor by měl
být trochu osobnějším, proto se vás rovnou zeptám: Kdy jste se poprvé
potkali?
Jindra:
Na rok si asi nevzpomeneme…
Petr: Ale ano,
vzpomeneme. Pro mě to byl docela zlomový rok, kdy jsem dokončil studium
na divadelní fakultě: v roce 1984. Můj spolužák Pepík Vrána tady
v Pardubicích hostoval v inscenaci Schillerovy hry Úklady a láska
režiséra Ivana Baladi. Protože jim jeden herec chyběl, byl jsem požádán,
jestli bych měl chuť si tady také něco vyzkoušet. Já jsem samozřejmě
chuť měl, navíc jsem původem z Pardubic.
Jindra:
Tenkrát jsi hrál strašlivého „záporáka“ a já naivku Louisu. Byla to
nádherná inscenace, ale nakonec byla cenzurou zakázána: že „takhle
perverzní a hrozné představení“ přece divadlo nemůže hrát. Měla bohužel
jen 7 repríz.
Petr: Začali jsme
spolu zkoušet a přitom jsme se „skamarádili“ natolik, až jsme byli víc
než jen kamarádi. V té době jsem ale dostal nabídku na angažmá do Plzně
a do Brna – rozhodl jsem se jít do brněnské Mahenovy činohry. Tady jsem
jen hostoval a měl „přátelský vztah“ s herečkou, která zde hrála první
obor a všechny naivky… Všichni mi ji strašně záviděli, protože byla
krásná, ještě krásnější než teď. (smích) Rád jsem se sem vracel,
ale uvažovali jsme i o tom, že by Jindra přešla také do Brna, což však
možné nebylo. Proto jsem pak chtěl, jestli bych mohl přejít naopak já
sem. Místo zde však nebylo volné hned. Ještě jsem pak strávil rok
v Olomouci a do Pardubic jsem nastoupil v roce 1987.
z inscenace ČACHTICKÁ PANÍ
foto Antonín Malý
Jak to, že jste si
nechala odejít muže do Brna?
Jindra:
Vždyť tenkrát jsme spolu jenom kamarádili, chodili jsme spolu. Navíc měl
takové krásné angažmá, „Mahenka“ měla v té době docela zvuk, takže jsem
to chápala. A přece člověk hned nepůjde do angažmá ve městě, ve kterém
se narodil.
Nelitujete toho, že
jste se do svého rodného města vrátil?
Petr: Určitě
nelituju.
Že mezi herci při
představeních či při zkouškách přeskočí nějaká ta jiskra, to je poměrně
častý jev…
Jindra:
Ano, některé herečky se postupně zamilovávají do svých hereckých
partnerů. Já to ale takhle nemám. Když jsem Petra uviděla, hned jsem
pochopila, že je to můj osudový muž. A to myslím vážně, ta jiskra byla
natolik silná…
Petr: Tak to jsem
se ani nemusel pak tolik snažit…
Jindra:
Nemusel.
Petr: No ale to
jsem vůbec nevěděl.
Jindra:
Ale mohl to tušit. Protože na první rande přišel o půl hodiny později,
což není normální! A já jsem neutekla.
Vy jste se dělal tak
vzácným?
Petr: Ne. Jedno
období jsem chodil všude pořád pozdě. A musím přiznat, že mi to trošku
zůstalo, i když to u ostatních lidí nesnáším. Ale teď mám tu výhodu, že
si u nich můžu jako ředitel vynucovat, aby chodili včas. (smích)
Narodil jsem se o pár minut později a navíc mám jméno „Dohnal“, takže se
to snažím pořád „dohánět“, ale stejně nejsem schopný ten počáteční
„skluz“ dohonit.
Hm, taky jsem se
narodil později…
Petr: Výmluva!
(smích)
A vy také nejste
„zamilovávací“ typ do svých partnerek na jevišti?
Jindra:
No tak to jsem zvědavá…
Petr: To se těžko
odpovídá… (smích) Ale ne, nejsem. Nám dvěma to opravdu vyšlo.
Myslím si, že to je výjimečná shoda. Člověk o tom ale nemá moc mluvit,
aby si to štěstí nepokazil. Nikdy jsme nepotřebovali hledat nějaké
náhražky jinde. Byli jsme si pořád vzácní. Ještě když jsme měli vztah na
dálku, tak nás to spíš posilovalo. Vzácní jsme si stále, neboť i když
jsme v jednom divadle, nevidíme se neustále. Cením si tohoto štěstí,
protože často vidím okolo sebe, jak mají lidi problémy, mnohdy
objektivní, když se k sobě najednou nehodí nebo se k sobě nikdy
nehodili… Ale my jsme neměli žádný zásadní problém, nikdy jsme neřešili
otázku, že bychom se rozešli nebo rozvedli.
Jindra:
Vlastně jsme se ani nikdy pořádně nehádali.
z inscenace BLBEC K VEČEŘI, foto Ladislav Formánek
Jak jste to dokázali?
Petr: Jindra někdy
křičí, ale já to nechám „proběhnout“, protože to nemá smysl. A já taky
někdy „vybuchnu“. Dáme si k tomu prostor a čas – a k hádce už pak
nedojde. Jiné problémy v sobě nosím a dlouho si je pamatuju, třeba když
je někdo nespravedlivý nebo zlý, to vnímám těžce, ale ve vztahu jsme
vždy vše vyřešili okamžitě a šlo se dál.
Vy to vidíte stejně?
Jindra:
Ano, protože já nejsem zlá ani nespravedlivá. (smích) Akorát
někdy třísknu dveřmi, občas je i „vysklím“, ale pak je klid. Jednou jsem
takto „vysklila“ dveře a pak jsme v nich hráli, viď?
Petr: Byly to dveře od dětského pokoje. Pak přišly děti, přidělal
jsem do dveří oponku a kulisy a hráli jsme jim v nich loutkové divadlo.
Co taky jiného s „vysklenými dveřmi“? (smích)
Vraťme se ještě
k vašim hereckým začátkům. Tenkrát v Úkladech a lásce to byla vaše první
role v profesionálním divadle?
Petr: Moje první
role na profesionálním jevišti to určitě nebyla. Jsem již dokonce pomalu
nejstarším pamětníkem tohoto divadla, už v roce 1972 jsem zde jako dítě
hrál v Richardovi III., kterého teď shodou okolností právě zkoušíme.
Hráli jste spolu
často? Tvořili jste spolu pár i na jevišti?
Jindra:
My spolu nemůžeme moc hrát…
Petr: Když jsme už
byli manželé, dokonce jsme chtěli, abychom nebyli příliš obsazovaní
spolu, navíc když pak přišly děti, potřebovali jsme hlídání, bylo to
komplikované. Ani se to moc často nestává, aby spolu partneři hráli,
není to moc výhodné a ani pro režiséra to obvykle nebývá nic zajímavého,
aby se pak při práci řešily nějaké partnerské vztahy. Ale samozřejmě
výjimečně to lze a může to mít i svoji hodnotu.
Jindra:
Hráli jsme spolu Dostojevského Bílé noci, a to pro mě byly těžké chvíle,
protože Petr je hodně „odprdávací“, jak se říká, a to je velmi vážná
hra. On měl občas tendenci se smát, a já jsem ho musela kopat pod
stolem, aby přestal.
z inscenace MEFISTO, foto Ladislav Formánek
Takže se vám spolu
nehraje dobře?
Jindra:
Spíše jsme na sebe byli vždy na jevišti hodně citliví, bylo to příliš na
hraně.
Petr: Když se lidi
hodně dobře znají a mají pak spolu hrát, někdy to jejich herectví
ovlivňuje. Můžete si všimnout, jak se to promění, když spolu dva herci
často hrají a pak spolu začnou mít vztah. A herectví je vždy jistá
stylizace a musí být důvěryhodná, osobní vztahy se do ní nemohou
promítat. Ale nedá se říct, že by nám přímo vadilo spolu hrát. Dále jsme
spolu hráli například pár u režiséra Mariána Pecka, vychovávali jsme
Ondinu, tu inscenaci jsem měl rád. Nejčerstvěji spolu hrajeme manželský
pár v komedii S cizí dámou v cizím pokoji.
Měli jste zde
v divadle každý jiného hereckého partnera, s kterým jste hrávali
vyloženě často?
Petr: Měli jsme
„výměnu“ s jiným manželským párem: Jirka Kalužný hrál pokaždé s Jindrou
a já s Romanou Chvalovou. Zpočátku jsem ale také často „partneřil“ se
Zdenou Bittlovou a později i s Kristinou Jelínkovou.
Jiří Kalužný a Romana
Chvalová jsou vaši spolužáci z DAMU, je to tak?
Petr: Moji ano.
Jindra:
Ale já tady žádného spolužáka nemám. Jsem o čtyři roky starší než Petr,
nastoupila jsem do pardubického angažmá už v sezóně 1979/80. Petra na
školu připravoval můj spolužák Otto Liška a ten mu tenkrát nabízel, že
bych ho mohla připravovat já, když jsme oba v Pardubicích. Ale to Petr
nechtěl… Takže jsme se málem poznali ještě o čtyři roky dřív…
A vy jste tenkrát
chtěla někoho připravovat na školu?
Jindra:
To také ne, neměla jsem ještě žádné zkušenosti. Takhle mladý člověk má
ještě dost starostí sám se sebou. Později jsem ale připravovala studenty
k přijímacím zkouškám docela často.
Petr: Taky jsem to
párkrát zažil. Ale nemám moc pedagogické schopnosti, nejsem dostatečně
trpělivý, takže mě to ani neláká.
z inscenace TRÓJANKY, foto Michal Klíma
Vaše dcera Eliška šla
také studovat herectví. Občas se stane, když jsou rodiče herci, že
jejich potomek pokračuje v jejich hereckých šlépějích. Jste tomu rádi,
nebo spíše ne?
Petr: Vybrala si
tuto cestu sama. Chodila od dětství do dramaťáku ke Zdeňku Rumpíkovi
v Přelouči. Děti herců se v divadle objevují často, tak jím mohou
„načichnout“. Obě naše dcery jako děti v divadle hrály, například
v Šumaři na střeše. Elišku to „chytlo“, ale vysvětlovali jsme jí, jak
těžký mají herečky život u divadla a obtížně se k němu dostávají,
zvláště dneska, kdy školy chrlí spousty absolventů. Přesto se rozhodla
dělat zkoušky na konzervatoř i na DAMU, nakonec studuje Vyšší odbornou
školu hereckou v Praze. Baví ji to hodně, ale je samozřejmě ve hvězdách,
jak se jí bude dařit a co všechno bude moci dělat. My jí nemůžeme
vyšlapávat cestičku, musí se probít sama.
Radili jste jí před
přijímačkami nebo radíte jí i při studiu?
Jindra:
Radili jsme jí samozřejmě hodně, měla ke mně velkou důvěru. Pomáhala
jsem jí spolu se Zdenou Bittlovou. Herectví se věnovat chce a my
jí v tom nemůžeme bránit. Jestli to chce dělat, tak to bude dělat, je to
její život. Také jsem si svou cestu „vyšlapala“ sama. Můj táta byl
herec, Josef Janoušek, a ten vyloženě nechtěl, abych se hlásila na DAMU.
Měla jsem ale štěstí, že mě přijali hned napoprvé a pak jsem hned
získala angažmá.
Otec vám zcela
bránil?
Jindra:
Ano, zcela.
Petr: Ale
neubránil.
Jindra:
Chodila jsem k jeho kolegyni paní Steimarové na dramaťák a hrála jsem
menší role v Karlíně, kde byl otec v angažmá.
Byla jste tedy
v Karlíně často?
Jindra:
Ano, od tří let. Znám tam všechny chodbičky, soboty a neděle jsem byla
pořád v portále na všech představeních.
Karlín je hudební
divadlo, nenutilo vás to zpívat?
Jindra:
Ano, chtěla jsem být dokonce operní pěvkyní, ale otec mě přivedl k jedné
své známé, zpěvačce Národního divadla, a ta mu řekla: „Pepíčku, ta nikdy
zpívat nebude!“ A tím to bylo vyřešeno. (smích)
Vyrovnala jste se
s tím hned?
Jindra:
Ale jo, já jsem v tomto velice „splachovací“, těmito věcmi se netrápím.
Člověk pak prostě dělá něco jiného. Ale na DAMU jsem na druhou stranu
zpívala nejlíp z celého ročníku.
Vám někdo bránil
v tom, abyste šel studovat herectví?
Petr: Nebránil. Jen
babička říkala, abych šel dělat nějaké pořádné řemeslo. Měli jsme
v rodině několik ochotníků, děda byl kapelník. Nikdo z rodiny se ale
nevěnoval divadlu profesionálně. I když se jméno „Dohnal“ v divadelním
světě objevuje, s žádným z herců toho jména nejsem spřízněný.
Dá se nějak popsat
impuls, proč člověk zatouží stát se hercem?
Petr: Nevím, kde to
vzniká… Mně o divadle hodně vyprávěla moje teta, která hrála ochotnicky
divadlo. Pak jsem si ve třinácti letech sám našel dramatický kroužek a
začal jsem se tomu věnovat.
Jistě, ale to je
spíše vnější vliv. Ale kde se může vzít to puzení, že člověk chce hrát
lidem na jevišti divadlo?
Jindra:
Člověk se hold již asi narodí s touto „úchylkou“. (smích) Není to
normální předvádět jiným lidem jiné lidi, ale je to na druhou stranu
úžasné.
Petr: Je to o
fantazii, kterou má člověk v sobě, sám se pak projektuje do jiných
postav. Nutil jsem kamarády ve školní družině, abychom si spolu hráli na
různé příběhy, které jsme četli. Herectví také umožňuje hledat řešení
skrze někoho jiného, z vnitřní potřeby. Ale když už se k divadlu
dostanete, už nic jiného neumíte, tedy hercům často nic jiného nezbývá
než u divadla zůstat a hrát ho celý život. Z herectví se velmi těžko
odchází – co budete dělat jako zkrachovalý herec?
Jindra:
Tak máš přece tu velkou fantazii, můžeš dělat cokoli…
Petr: Ale budete
vždy už jen zkrachovalý herec, a to je strašlivý punc, pro mě
nepřijatelný. Proto chcete dělat v divadle to nejlepší, pracovat na
sobě.
Jindra:
Každopádně práce je to úžasná, která nás velmi obohacuje.
Petr: Je to
nepopsatelná, nenahraditelná a nepřenosná zkušenost. Divadlo člověka
také léčí, funguje v něm jakási magie. Poslouchá vás, vnímá a komunikuje
s vámi pět set lidí v hledišti, což v jiném povolání nezažijete.
Neustále vás to na
jeviště táhne? Ta touha neslábne?
Petr: Určitě stále táhne. U mě je herectví prvotní, i když jsem se
stal ředitelem – jsem ředitelující herec, ne hrající ředitel. Chci být
stále v tom hlavním procesu divadla, je to pro mě základ. A snad nejsem
obsazovaný jenom proto, že dělám ředitele. Ředitelem jsem mimo jiné
proto, že mohu divadlo spoluvytvářet tak, jak si myslím, že by mělo
vypadat.
A kdybyste dostal
nabídku být ředitelem bez toho, abyste dál hrál?
Petr: Tahle
varianta pro mě vůbec neexistuje. Od začátku jsem to říkal, když jsem se
stal ředitelem. Bylo to v období, kdy jsem „šel z role do role“ (v Keanovi
IV., Frankovi V., ve Vajíčku ad.), tedy mi nevadilo, že jsem pak
herectví musel z časových důvodů trochu omezit. Ale po delší době už
člověk cítí, jak ztrácí herecké sebevědomí, když příliš zmenší svůj
kontakt s jevištěm. Ovšem nabídky od režisérů jsem dostával vždy, často
jsem je musel odmítat. Navíc zde pracovaly takové režisérské osobnosti,
které mě neměly zapotřebí obsazovat jen proto, že jsem ředitel. Zároveň
se mi samozřejmě stalo, že jsem si na nějakou roli myslel a nikdo mi ji
nenabídnul. „Zamáčknul jsem slzu“ a šlo se dál.
Jindra:
Já se kvůli rolím také moc netrápím, všechny, které jsem dostávala, jsem
hrála ráda. Občas jsem si samozřejmě také na nějaké role myslela, ale ty
tady ani nikdy nebyly na repertoáru. Jsem ráda překvapená, jakou roli
dostanu, vždy je to výzva zkusit hrát něco nového. Je navíc úžasné, že
se tady střídají rozliční režiséři, i mladí, se kterými pracuji moc
ráda, nabíjí mě jejich velká energie.
Zdeněk Janál, Divadelní zpravodaj 9/2012
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz