Oslavy v roce 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Oslavy v roce 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Světový den divadla pro děti a mládež
|
Světový den divadla 2005 ve VČDUstavení Světového dne divadla navrhl nejdříve v Helsinkách a potom ve Vídni na 9. světovém kongresu Mezinárodního divadelního ústavu v červnu 1961 prezident Arvi Kivimaa jménem finského střediska Mezinárodního divadelního ústavu. Mezinárodní divadelní ústav, založený v roce 1948 organizací UNESCO a světově proslulými divadelními osobnostmi, je nejvýznamnější mezinárodní nevládní organizací v oblasti reprodukčního umění. Národní střediska Mezinárodního divadelního ústavu, jichž je dnes téměř 100 na celém světě, slaví od té doby každý rok 27. březen (datum zahájení sezóny „Divadla národů“ v roce 1962 v Paříži) jako Světový den divadla. Jeho smyslem a cílem je vést divadelníky na jevištích i obecenstvo v sálech k zamyšlení nad posláním a úlohou divadla, vyjádřit solidaritu divadelníků celého světa, podpořit jejich úsilí o prosazování základních morálních a společenských vlastností uměleckými prostředky a napomáhat myšlenkám vzájemného porozumění mezi národy.
Každý rok je přizvána význačná divadelní osobnost, nebo osoba vyznačující se silou srdce a ducha z jiné oblasti, aby se podělila o své úvahy o divadle a souladu mezi národy. To, co je známé jako Mezinárodní poselství, se překládá do více než 20 jazyků, předčítá pro desítky tisíc diváků před představeními v divadlech na celém světě a tiskne ve stovkách deníků. Jean Cocteau byl autorem prvního Mezinárodního poselství v roce 1962, mimochodem v roce 1994 byl autorem tohoto poselství také Václav Havel. Autorkou letošního poselství je Ariane Mnouchkine (významná francouzská režisérka, zakladatelka a vedoucí osobnost Théatre du Soleil). Světovému dnu divadla předchází Světový den divadla pro děti a mládež, který se po celém světě slaví 20. března (letos již popáté). Samozřejmě i Východočeské divadlo se k oslavám připojuje.
20. března si připomeneme den dětského divadla v Městském divadle, kde se od
15.00 hodin hraje milý pohádkový muzikál Princezna se zlatou hvězdou na
čele. Radek Smetana (Divadelní zpravodal 3/05) Mezinárodní poselství Ariane Mnouchkine
Stručný životopis Ariane MnouchkineThéatre du Soleil (Divadlo Slunce) je čtyřicet let. V roce 1964 založila Adriane Mnouchkine s přáteli, kteří přišli z univerzitního divadla, družstvo nazvané Théatre du Soleil – tímto názvem chtěli vyjádřit, co pro ně divadlo znamená. Začali se věnovat divadlu profesionálně a v Théatre Mouffetard uvedli Gorkého Měšťáky v úpravě Arthura Adamova. Jejich druhé představení byl Kapitán Fracasse, kterého jeden z nich, Philippe Léotard, napsal podle románu Théophila Gautiera. Tímto představením se skupina uvedla jako originální jev ve francouzském divadle – vše se opíralo o základní pravidlo jejich činnosti, jímž byla kolektivní organizace. Jedním ze zdrojů byla improvizace. Ačkoliv každý něco navrhoval a představení těžilo z představivosti všech, ústřední osobností Théatre du Soleil byla Ariane Mnouchkine, které vše řídila a udávala tón. Ctižádostí Théatre du Soleil bylo stvořit divadelnost, skutečně jevištní básnické umění, které by vtisklo představení lidskou, společenskou a politickou realitu: pouťová prkna nebo komedianti v 1789 jako odraz revoluce na pochodu, obrovské loutky v Bubny na hrázi (Les Tambours sur la Digue) od Hélene Cixous nebo nepatrný prostor maličkých pojízdných podií jako obraz situace imigrantů na celém světě v Posledním karavanseraji (Dernier Caranvansérail). Představení 1789, které v roce 1970 divadlo uvedlo v milánském Piccolo Teatro a později v Paříži, když se nastěhovalo do Cartoucherie ve Vincennes, plně odpovídalo snaze souboru najít obsah, souznějící s herci i s diváky. Revolucí z roku 1789, kdy začala dnešní společnost, chtěli prosadit kritický pohled na dějiny, které se právě píší. Proto se rozhodně zapojili, a především Ariane Mnouchkine, jako umělci do bojů za svobodu a proti nespravedlnosti. Přitom ani trochu nepropadli poučování. Zatímco 1789 a potom 1793, Zlatý věk a další představení byla praktickou ukázkou kolektivní tvorby na dané téma, Ariane Mnouchkine nově uvedla pro čirou radost z divadla Shakespeara – Richarda II, Večer tříkrálový a Jindřicha IV, pro něž vytvořila vizuální a gestikulační jazyk, který nás přesazuje do jiného prostředí a skvěle se přizpůsobuje duchu shakespearovského divadla. Tuto zkušenost pak zopakovala s řeckou tragedií – byly to Aischylův Agamemnón a Eumenidy a Euripidova Ifigenie v Aulidě. Rovněž dokázala obnovit původní silnou satiru Molierova Tartuffa, když přenesla děj do dnešní doby a umístila jej do islámské komunity s jejími radikálními tradicemi a zákazy trýznivě omezujícími ženy. Uvedla dvě silné dramatické fresky, jejichž autorkou je Hélene Cixous, zasazené do současných světových dějin: první byla v roce 1985 Hrozný, leč nedokončený příběh kambodžského krále Norodoma Sihanuka (L‘Histoire terrible mais inachevée de Norodom Sihanouk, roi du Cambodge) a pak Indiada neboli Indie jejich snů (L‘Indiade ou l‘Inde de leurs reves) v roce 1987. Ve volbě repertoáru si Ariane Mnouchkine vždy zachovává svobodu inspirace; Théatre du Soleil je v neustálém, tvůrčím pohybu. Paul-Louis Mignon, kritik, historik |
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz