William Mastrosimone –
JAKO NAPROSTÝ ŠÍLENCI
Premiéra 28. a 29. září 2002 na Hronovické scéně
Derniéra 14. listopadu 2003
Divadelní thriller o nebezpečí, které číhá ve zkreslené
„realitě“ akčních filmů.
Úspěšného producenta a režiséra filmových trháků, jehož
jedinou ambicí je šokovat diváka tím, co všechno lze na filmovém plátně
vidět, navštíví v jeho honosné vile dva kluci odkojení biografem. Jsou
nadšenými diváky jeho filmových „senzací“. Ale nepřišli si jen pro autogram
slavného filmaře. Chtějí si v praxi vyzkoušet všechno, co kdy viděli ve
filmu – vypjatou erotickou scénu s herečkou; která je filmařovou milenkou,
smrt papouška v mikrovlnné troubě... jejich nápady se nezastaví před ničím
stejné jako možnosti filmařských triků. Napínavý děj má strhující spád až do
chvíle, kdy na jevišti hrůzou oněmí ti, kterým pokřivená filmová optika
ještě nezastřela zrak a neutlumila přirozenou citlivost.
Jako naprostý šílenci je jedna z mála současných her; které
srozumitelnou divadelní řečí promlouvají o naprosto konkrétním a žhavě
aktuálním problému dnešní doby. A díky ústřední dvojici filmových fanoušku
jistě najde odezvu i u mladých diváků.
Režie: Jiří Seydler
Hrají: Kristina Jelínková, Petr Brychta, Tomáš Kolomazník a Zdeněk Rumpík
Petr Brychta a Tomáš Kolomazník o hře
Tomáše s Petrem čekají role teenagerů, že je umí hrát nám již
ukázali v Pokrevních bratrech.
Jak se vyrovnáváte s postavou o mnoho let mladší než jste
sami?
Petr: Jsem charakterní herec a jakožto charakterní herec se
nemusím s ničím vyrovnávat, prostě to zahraju. [smích]
Tomáš: Myslím, že snadno. Zabloudím ve fantazii hluboko do
svých dětských let. Ale nesmím zapomenout, že je dětská realita a jevištní
pravděpodobnost, takže se vždy s režisérem hledá společná cesta chování
dítěte (herce).
Kde čerpáte inspiraci – pozorováním okolí nebo vzpomínáte
na své dětství?
Petr: V případě mé role mi vzpomínky na dětství nepomůžou, byl
jsem plaché, poslušné dítě, které sedávalo v koutku a snilo své velké sny,
které se mi teď plní. A proto budu muset nejspíš pozorovat okolí.
Tomáš: Odpověď je trochu v první otázce, ale myslím, že se
nevyhýbám ani pozorování patnáctiletých, skoro dospělých mladíků, kteří svůj
život berou ještě příliš lehce, bezstarostně (easy).
Nacházíte ve svých postavách něco ze sebe?
Petr: Ne! Nikdy jsem nebyl borcem, co jezdí na prkně. A to je
právě to, co mě na roli Jimmyho láká. Ani ne tak to prkno, jako to chování
šestnáctiletýho skejťáka.
Tomáš: Určitě. Jinak bych si myslel, že divadlo je lež.
„Šílence“ uvádíme s podtitulem divadelní thriller. Máte
sami rádi thrillery, akční filmy? Myslíte, že opravdu tolik ovlivňují
chování dnešního mladého diváka?
Petr: Akční filmy moc nemusím, ale taková parodie na nějakou
tu bojůvečku není špatná. Ovšem thrillery mám rád a tady jsou moji favoriti
– z amerických filmů Zubaté ostří a za Evropu Brutální Nikita. A jestli
filmy tohoto druhu ovlivňují chování mladých? Domnívám se, že to bude spíš
rodičovskou výchovou. Soudím podle sebe, protože od rodičů se mi dostalo
výchovy, že nesmím ubližovat druhým, a tak mě v životě nikdy nenapadlo vzít
do ruky klacek a praštit kamaráda po hlavě, byť jsem v dětství viděl spoustu
válečných filmů, kde se to zabíjením jen hemžilo.
Tomáš: Jako žánr poskytuje autorům spoustu možností, jak
diváka napnout a pak vyděsit. Ale thriller se stává špatným tehdy, když
divák hned od začátku pozná, kdo, koho a jak zabije. To se pak občas ze
špatného thrilleru stává dobrá parodie.
Teď mě napadlo, během tohoto rozhovoru jsem několikrát
použil anglické výrazy – thriller, teenager. Nevadí vám anglické výrazy v
češtině?
Petr: Vadí – nevadí. Ale je to škoda, že i když máme pro cizí
slovo český výraz, moc si tu naši hlavičku nenamáháme a raději užijeme
cizího slova.
Tomáš: Nevadí, jelikož tyto výrazy k tomuto žánru patří.
Radek Smetana
|