fotogalerie Peer Gynt poprvé v Pardubicích premiérové momentky Derniéra
Gyntové O Peerovi s režisérem Jiřím Seydlerem Ibsenovský svět Luboše Hrůzy
|
Henrik Ibsen – PEER GYNTPředávací porada: 7. listopadu 2007
Dotknout se absolutna lidem není dáno. Ale touha po něm ano… Dobrodružný epos, filosofická pohádka a tajuplná dramatická báseň na
věčné téma – jak žít, aby to mělo smysl...? Protlouká se světem, prožívá neuvěřitelná dobrodružství, překonává
smrtelná nebezpečí, dosahuje úspěchů a vysokého společenského postavení,
získá obrovské bohatství, ale v ničem nenachází dostatečné uspokojení. V
závěru života se vrací domů a na každém kroku zjišťuje, že jeho cesta nebyla
ta pravá. Ale na jejím konci ho čeká Solveig, v jejíž lásce a víře zůstal
čistým. Překlad: Josef Brukner a Josef Vohryzek Režie: Jiří Seydler OSOBY A OBSAZENÍ: Inspice: Jiří Vojíř Peer Gynt poprvé v Pardubicích
Snad by si někdo mohl myslet, že jméno Ibsen šustí papírem, ale je to veliký omyl – Ibsen je druhý nejhranější dramatik na světě. (Hádejte, kdo je první!). Peer Gynt je Ibsenovo nejhranější drama už mnoho desetiletí, přestože (anebo právě proto, že?) asi nejsložitější. V českých poměrech se dlouho hrály víc jeho společenskokritické hry (Opory společnosti, Nora, Přízraky, Nepřítel lidu...), na které nejprve upozornil Jan Neruda a na něž později docela slyšela i normalizačně cenzurovaná kultura – zřejmě díky mnoha tendenčním výkladům. Peer Gynt se začal na českých jevištích častěji objevovat až od poloviny šedesátých let. V Pardubicích se překvapivě nehrál dosud vůbec. Takže je nejvyšší čas... Není mnoho her, které časem nestárnou. Peer Gynt je pro inscenátory na všech obydlených světadílech stálou – a zdá se, že stále větší – výzvou k hledání formy, výrazu a skrytých významů. Své současníky Henrik Ibsen zaskočil obrovským rozpětím tematických vrstev i rozevlátostí formy. Peer Gynt je plejádou žánrů: pohádka, epos, moralita... revue i groteska... a v neposlední řadě hra psychologická, ba i filosofická... a přesto je to i – nebo snad především – napínavý příběh. Uměleckým výrazivem Peer Gynt překročil propast mezi nejprostším realismem a tehdy neznámým symbolismem. Obsah hry se navíc dobovému chápání vymykal přesahem do zkoumání lidského podvědomí a nevědomí, o kterém Sigmund Freud začal psát až víc než třicet let poté. Dnes jsme o sto čtyřicet let dál, a přesto v téhle tajuplné hře stále máme co hledat. Není to vzrušující? Navíc máme k dispozici mnohem dokonalejší jevištní techniku a veškeré inscenační možnosti, a můžeme tedy zobrazit mnohem víc, než si autor dovedl a vůbec mohl představit. Ibsen psal Peera Gynta původně jen pro knižní vydání, nikoli pro jeviště. Když se pár let nato rozhodl, že by se hra měla inscenovat, musel z ní mnohé vyškrtat, aby byla v dobových podmínkách proveditelná. Musel se vzdát i některých podstatných významů. Dnes už nic z toho, co napsal, není nemožné na scéně uskutečnit a Ibsenova dramatická báseň se pak může stát úžasnou podívanou se strhujícím dějem. To by pana autora jistě potěšilo. Ale jinak bychom ho my, dnešní lidé, zklamali. On krásně, bolestně a naivně věřil, že lidstvo se může stát lepším, obrodí-li se jeho duch! To se pochopitelně nestalo, jsme pořád stejně špatní, jako byli Ibsenovi současníci. Jsme snad lepší jen v tom, že můžeme jeho myšlenky lépe pochopit, protože naše lidská zkušenost, míra poznání je o kus dál. Zkusme to! JaP, Divadelní zpravodaj 1/2008 O Peerovi s režisérem Jiřím Seydlerem
O Peeru Gyntovi si povídáme už takových deset let.
Vzpomínám si, že to tenkrát byl Tvůj dramaturgický nápad. Čím Tě přitahuje? Proč jsme vlastně jeho inscenaci tak dlouho odkládali? Proměnila se Tvoje představa o postavě Gynta a o ztvárnění
téhle hry na jevišti v průběhu oněch uplynulých let? Viděl jsi nějaká představení této hry, která Tě nadchla?
Nebo taková, která Tě provokují udělat to jinak?
Ibsen je autor, který klade otázky, a obvykle velmi těžko
zodpověditelné. Ústřední otázkou v Peeru Gyntovi je „co znamená být sám
sebou“. Co to znamená podle Tebe? A podle Ibsena? Je Peer Gynt sám sebou? Peer není tak úplně kladný hrdina, je snad v uvažování autora
dokonce záporný. Ale přesto bychom mu měli fandit, abychom pochopili smysl
hry. Není to problém? Asi by v Peerovi měl každý tak trochu nalézt sám sebe. Co ze
sebe v něm nalézáš Ty? (A tedy – nakolik jsi Ty sám „sám sebou“?) Tenhle náš rozhovor si budou číst diváci a měl by je nějak
přilákat na představení Peera Gynta. Ale já musím s pravdou ven: je to hra –
mimo jiné – filosofická. Na co pak můžeme lákat, když většina diváků se chce
především bavit? Peer Gynt je jednou z nejhranějších her na světě. Čím to podle
Tebe je? Ať žije i u nás na jevišti! Zlom vaz! JaP, Divadelní zpravodaj 1/2008 Gyntové
V lednu jsme uvedli premiéru Peera Gynta – jedné z nejnáročnějších divadelních her světové dramatiky. Nejnáročnějších z hlediska výkladu, režijního uchopení, výtvarného ztvárnění, finančních nákladů a tak dále a tak dále... ale to není nejdůležitější. Nejdůležitější jsou v divadle herci, bez nichž by žádné představení nikdy nevzniklo, a právě na ně klade Peer Gynt obrovské nároky, hlavně samozřejmě na představitele titulní role. Gynt je tak složitá postava, že její výklad v dějinách inscenování této dramatické básně nabýval nejrůznějších podob a významů. Peera hrál někdy jeden herec, jindy si předlouhý úsek jeho života, který na scéně proběhne, dělili dva nebo i tři herci. A v experimentálních inscenacích na různých místech světa se v jednom představení na jevišti vystřídalo i sedm představitelů téže postavy! My jsme pro titulní postavu zvolili herce dva. Gyntovo mládí ztvárňuje Ladislav Špiner a jeho následnou životní pouť Martin Mejzlík. Kdo je Peer Gynt? Hráli jste někdy postavu, která byla Gyntovi něčím podobná?
Jak byste odpověděli na ibsenovskou otázku „co je to být
sám sebou“? Peer Gynt je druhá nejhranější hra na světě. Jak si to
vysvětlujete, když je to tak složité a náročné drama a dnešní divácká
„poptávka“ pase spíš po komediích, muzikálech a lehčí zábavě? Jaké je hrát jen polovinu postavy a dělit se o roli s
hereckým kolegou? V čem je to těžší a v čem snazší než hrát celý Gyntův
osud? Co bylo pro vás na ztvárnění této těžko uchopitelné postavy
nejtěžší? JaP, Divadelní zpravodaj 2/2008 |
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz