Martina Sikorová Abeceda Martiny Sikorové Přes e-mail s Martinou Sikorovou
On-line s Martinou Sikorovou na www.scena.cz
Roxie, Kassandra a princezna Laura aneb Chicago,... čili Martina Sikorová a Petra Tenorová
Jak jsem pila čaj s Martinou Sikorovou
Martina Sikorová
v inscenaci CHICAGO
foto: Michal Klíma
Hvězda MARTINY SIKOROVÉ pomalu, ale jistě stoupá a je čím dál zářivější. V poslední době jde Martina z role do role, nutno podotknout, že většinou se jedná o velké herecké příležitosti, v divácké anketě o nejoblíbenější herečku zatím nedosáhla na nejvyšší metu, ale vždy se umísťuje do třetího místa. Velkým úspěchem pro ni byl letošní GRAND Festival smíchu, na kterém získala za ztvárnění Evelyn v Čistírně Cenu za nejlepší ženský herecký výkon festivalu.
S Martinou jsem se seznámil, když jí bylo patnáct, ona prvním rokem studovala Pražskou konzervatoř, kde já prvním rokem učil angličtinu. Za dalších několik let jsme se potkali znovu, u nás v divadle…
Gratulace kolegů z Čistírny – Jana Musila a Josefa Pejchala, foto Michal Klíma
Martino, jak vzpomínáš na roky strávené na
konzervatoři?
Já moc nevzpomínám. (smích) Ale když se řekne
konzervatoř, vybaví se mi hlavně dvě dobré kamarádky Kristina Lukešová a
Daniela Ouhrabková, profesor hlavního oboru Vladislav Beneš a taky jeden
profesor angličtiny… (smích) Samozřejmě za konzervatoř jsem moc ráda, protože
první čtyři roky se studuje a v páťáku a šesťáku se už hraje v divadle DIK na
Žižkově, v pondělí je vždy představení a přes týden se zkouší, což je dobrá
příprava pro následný vstup do profesionálního divadla. Díky školnímu divadlu
jsem se taky dostala sem do Pardubic, protože jsem zkoušela s panem režisérem Laurinem v představení Medea a on mi pak nabídl hostovačku v Pardubicích.
Z té pak vzešlo i moje zdejší angažmá. Nevím, jak to funguje na ostravské či
brněnské konzervatoři, ale ten pražský systém studia mi přijde dobrý.
Musím ale přiznat, že při mém nedávném „divadelním
maratónu“, kdy jsem přebírala role za ťu Janečkovou, měla premiéru Netopýra
a ještě zkoušela moderování Galavečera smíchu, jsem si velmi živě vybavila
pocit před maturitou a absolutoriem. Taky jsem se pořád musela učit a moc se
mi nechtělo, ale říkala jsem si stejně jako na konzervatoři: Vydrž, to musíš
zvládnout! Nakonec to všechno dopadlo, jak mělo, mně spadly všechny kameny ze
srdce a už mi je zase dobře.
Byla to tehdy velká změna přijít z malého moravského
Jablunkova do Prahy?
Obrovská! Když jsem se na základce dozvěděla, že jsem se
na konzervatoř dostala, moc jsem se těšila, ale přes prázdniny mi to všechno
začalo docházet a začalo mi být smutno. Říkala jsem si, že do té Prahy snad
ani nepojedu, protože jsem tam nikoho neznala, bála jsem se metra, že se na
první stanici ztratím… (smích) Navíc Jablunkov je od Prahy 420 kilometrů
daleko. Nejdřív jsem sice dělala hrdinku, že budu jezdit domů jednou za tři
neděle, abych tolik neutratila, ale pamatuju se, že školní rok začal v úterý,
v pondělí mě maminka s dědou odvezli do Prahy a v pátek už jsem byla doma,
celá nešťastná! Přiznám se, že první tři měsíce jsem probrečela, ale pak jsem
si zvykla. Moc mě v té době podpořila mamka, která po zkušenostech se
sestrou, jež studovala ostravskou konzervatoř, říkala, ať vydržím, že to bude
dobré, a měla pravdu…
Myslím, že jste v ročníku byli dobrá parta. Scházíte
se ještě někdy se spolužáky?
Parta jsme byli dobrá, sem tam nějaká moucha, ale drželi
jsme pospolu. Moc se ale nescházíme, protože každý má nějakou práci více či
méně spojenou s divadlem a herectvím. Nejvíc se vídám s Dankou a Kristinkou,
ve třech se na setkání domluvíme jednodušeji než s celým ročníkem.
Po škole jsi dostala nabídku angažmá v pardubickém
divadle, zároveň jsi však měla nastoupit do Semaforu…
To bylo tak, ve čtvrťáku jsem v Semaforu začala
hostovat, v páťáku si mě pan Suchý pozval na pohovor a zeptal se mě, jestli
bych nechtěla k němu do angažmá. Pro mě to byla velká šance, tak jsem mu
řekla, že skončím se školou a nastoupím. On však na to, ať si nejdřív dodělám
školu, že rok počká. Jenže za rok si to nějak rozmyslel… A když jsem se pak
zeptala v Pardubicích, tak mě sem vzali. Jsem ráda, že to tak dopadlo.
A nelituješ někdy, že jsi odešla z Prahy?
NE! Já netrpím žádným komplexem oblastního herce. Praha
je sice taková česká divadelní Mekka, ale já po ní nikdy netoužila. Pokud by
mi někdo nabídl nějakou zajímavou práci v Praze, samozřejmě ji ráda přijmu,
ale Prahu nemám za životní cíl. Já jsem šťastná tady, hraju tady nádherné
role, se kterými bych se jinde třeba nesetkala.
Navíc v současné době patříš k našim
nejobsazovanějším herečkám. Kterých rolí si zatím nejvíc vážíš? Které tě
nejvíc posunuly?
Rolí mám teď hodně hlavně díky těhotenství Péti
Janečkové, které jsem „ukradla“ pár postav. (smích) Ale vážně, zásadní pro mě
byly tři role – Nina v Rackovi, Roxie v Chicagu a Adéla v Netopýrovi. Tyhle
role byly pro mě velkým štěstím. Vděčná jsem hlavně za režiséry, se kterými
jsem se při této práci setkala. A nechci zapomenout ani na Hanku
Mikoláškovou. (režisérku Čistírny pozn. red.) To bylo hlavně lidsky vzácné
zkoušení.
Když jsi nastoupila do angažmá, říkala jsi, že
netoužíš po velkých rolích, že je ti dobře spíš ve sboru. Nezměnila jsi od té
doby názor?
Jo, jo, na to si pamatuju. (smích) Zrovna nedávno jsem
nad tím přemýšlela. Dříve, když jsem šla na konkurz a vyplňovala formulář,
zaškrtla jsem kolonku, že mám zájem o company i o roli, šlo o to, že jsem si
velké role nedokázala užít, to je snad na začátku logické, tehdy jsem chtěla
hlavně hrát, získat praxi. Dnes už bych zaškrtla jen roli. Asi jsem se
posunula na cestě vlastního sebeuvědomění. A dneska by mě ještě zajímalo,
s kým na nich budu pracovat.
Kolik máš tak v průměru představení za měsíc?
Teďka je to tak dvacet představení.
Stíháš vedle divadla ještě něco jiného?
Když mám volný den, tak ho nejradši celý prospím, abych
načerpala sílu. (smích) Mým největším koníčkem je zpěv, takže když nehraju,
zpívám, snažím se zpívat každý den, i když to taky často nevychází. Ve volném
čase jsem ještě chtěla začít chodit do tanečního oddělení polabinské ZUŠky,
které vede úžasná paní Naďa Gregorová, ale bohužel to nezvládám, už mi
nezbývá energie. Dvakrát se mi stalo, že jsem zašla na hodinu, ale byla jsem
tak unavená, že jsem se jenom koukala. (smích)
Hraješ jak v činohrách, tak v hudebních
představeních. Co máš radši?
Určitě hudební představení, hlavně díky už zmiňovanému
zpěvu a tanci. Teď v Netopýrovi sice toho tance moc nemám, ale v Chicagu jsem
si ho užila dosyta, právě při tomto zkoušení jsem si uvědomila, že bych se
měla začít víc „hýbat“, proto ten opakovaně neúspěšný pokus o ZUŠku.
(smích)
Musím uznat, že co se zpěvu týče, jsi snad
nejpilnější herečka, kterou znám. Zpíváš pořád, odpoledne na zkušebně jsi
skoro každý den, když procházíš chodbou okolo naší kanceláře, víme o tobě,
protože si zpíváš…
To je pravda, na chodbách si zpívám, protože je na nich
skvělá akustika, a taky mi na těch úzkých divadelních chodbách přijde, že mám
silný hlas. (smích) Já ale zpívala vždy a všude už odmalinka. Maminka
vzpomíná, že jsem nejradši zpívala na záchodě… (smích)
A máš se ve zpěvu ještě kam posouvat?
V to doufám! Moc si přeju posunout se dál, jen nevím,
jestli je to v mých možnostech. Své nedostatky si uvědomuju, ale cvičím a
doufám, že to přinese ovoce. Jak to půjde dál, o tom se můžeme pobavit třeba
za dva roky…
Vraťme se ale ke tvé ceně za nejlepší ženský herecký
výkon X. ročníku GRAND Festivalu smíchu. Ještě jednou gratuluju. Jak jsi
oslavila svůj úspěch?
V divadelním klubu jsem si dala heřmánkový čaj s medem.
Byla jsem nemocná a vyčerpaná, tak jsem „oslavovala“ doma spánkem. (smích)
S kolegy z Čistírny jsem to pak trochu „zapila“ na zájezdu do Mladé
Boleslavi, do autobusu jsem nakoupila šampaňské, které jsme samozřejmě
otevřeli až na cestě zpět! (smích)
Při předávání ceny jsi byla roztomile překvapená.
Galavečer jste však předtím zkoušeli, opravdu ti nikdo neprozradil, že cenu
za ženský výkon převezmeš ty?
Něco jsem tušila, protože se všichni kolem chovali tak
nějak divně. Měla jsem podezření, ale nikdo z kolegů mi to až do konce
opravdu neřekl, takže to překvapení nebylo vůbec hrané, ale skutečné.
Závěrem odbočme od divadla. Jednou za rok obíháš
zákulisí a vybíráš peníze na dvě ugandské děti, které divadlo na dálku
adoptovalo. Proč ses rozhodla aktivně zapojit nejen sebe, ale i kolegy právě
do adopce na dálku?
S adopcí přišel Martin Chamer, byl to jeho nápad, já to
po něm jen převzala, ale moc ráda, protože je to úžasný projekt. Martin si
sám adoptoval jednu holčičku z Indie a říkal si, že když to zvládne on, proč
by nemohla pomoci i tak velká organizace, jakou je divadlo. Obešel kolegy
v divadle a vybral dostatek peněz hned na dvě děti, které díky nám mohou
navštěvovat školu. Děti nám posílají své fotky i dopisy. Je to jednoduchá
forma pomoci, nestojí tolik peněz a člověku udělá radost.
Martino, díky za rozhovor a jen tak dál!
Radek Smetana, Divadelní zpravodaj 4/2010
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz