Jak šel čas... Ludmila Mecerodová Je to nespravedlnost vůči Salierimu, říká Lída Mecerodová
Herečka LÍDA MECERODOVÁ a jení manžel dramaturg JIŘÍ ZÁVIŠ, foto archiv
V cyklu partnerských rozhovorů pokračujeme dnes s dvojicí, kterou v Pardubicích vídám hlavně o premiérách. Partnerem herečky LÍDY MECERODOVÉ je dramaturg JIŘÍ ZÁVIŠ, který již řadu let pracuje v Městském divadle Brno a patří k největším autoritám ve svém oboru. Dříve jste mohli vidět inscenace, na kterých se dramaturgicky podílel, také v našem divadle. K rozhovoru jsme se společně sešli nikoli v Pardubicích, ale na půdě Městského divadla Brno po premiéře inscenace Mojžíš…
Nabízí se otázka na
úvod k vám jako k páru: Jak a kde jste se poznali?
Lída: Kde jinde než
ve zdejším divadelním angažmá samozřejmě.
Jiří: Proč
samozřejmě? Mohli jsme se přece potkat i někde úplně jinde.
Lída: Mohli, ale
nepotkali.
Jiří: Začalo to
tím, že jsem Ludmile učinil jistou nabídku. Nabídku, že jí budu hlídat
dceru Aničku. Ovšem, byla to zástěrka. Vlastně jsem ji balil. Ludmilu, ne
Aničku. Anička už se nepočurávala.
Lída: Jeli jsme
s divadlem na zájezd a já jsem neměla hlídání. Jediný, kdo měl v té době
čas, byl Jirka.
V jakém jsme vlastně
roce?
Jiří: Přišel jsem
do Pardubic v roce 1994 z Karlových Varů, kde jsem strávil třináct let –
jako dramaturg a umělecký šéf a holka pro všecko. Dlouhá doba, ale možná
bych tehdy ani neodešel, kdyby… Kdyby se do divadla nevloudil jistý pán,
nazvu ho česky, pan Podmlynář. Zrovna ve chvíli, kdy se tam sešla skvělá
parta kolem režisérů Vaška Beránka a Michala Przebindy, objevil se tento
Podmlynář a bylo po srandě. S Podmlynářem jsem nemohl být pod jednou
střechou. I když je člověk u divadla, měl by mít svou hrdost. Tehdy mi
podal pomocnou ruku František Laurin a já se dlouho nerozmýšlel.
V pardubickém divadle jsem poznal prima lidi, měl jsem tu čest potkat se
ještě s Milanem Sandhausem… A zamiloval jsem se tu. Do Ludmily. Vidíš,
Ludmil, nebýt Podmlynáře, asi bychom na sebe nenatrefili. Kristepane, to
jsem se rozkecal. Jak zněla otázka?
Začali jste spolu
tedy žít hned, když jste se objevil v Pardubicích?
Lída: To úplně ne,
protože Jirka měl ještě nějaké „zástoje“ v Karlových Varech, ale padli
jsme si do oka dost brzy.
Jiří: Do oka ano,
ale jinak ne. Snažil jsem se, snažil, ale nedala se. Dlouho se nedala. A
když se vposled dala, když jsem se k ní nastěhoval, měl jsem už nakročeno
jinam. Do Městského divadla Brno. S jeho ředitelem, panem Mošou, jsem se
znal léta, dvakrát mi hodil lano, ale já váhal, v Pardubicích mi bylo
dobře. Až když přišla třetí nabídka, v roce 1997, rozhoupal jsem se.
Potřetí odmítnout – to hraničí s neslušností. Byly tu ovšem i jiné důvody,
a nebyly to důvody soukromé. Naopak, ty mě v Pardubicích zdržovaly.
Lída Mecerodová jako Vera v Nejstarším řemesle
foto R. Šťastný
Od té doby žijete
v Brně i Pardubicích, vyhovuje vám vztah na dálku?
Lída: Docela ano.
My se vidíme poměrně často, Jirka jezdí na víkendy, já jezdím za ním do
Brna, denně si voláme…
Jiří: Je to od tebe
hezké, že takhle mluvíš, ale stav ideál to jistě není. Leda tak pro mne:
žádná starost o domácnost, když je potřeba vyměnit umyvadlo, jsem v Brně,
když se musí s autem do servisu, jsem v Brně, zkrátka od rána do noci
v milované práci kdesi daleko…
Lída: Jirka hodně
pracuje, s tím se nedá nic dělat.
Jiří: Ale dalo by
se. Chce to jenom nepracovat. Tvářím se, že jsem workoholik, ale pravdou
spíše je, že jsem hnidopich a že mi všecko strašně dlouho trvá.
Ale vyhovovalo vám
více, když jste byl přímo v Pardubicích?
Jiří: Teplo domova?
Jak by ne. Ona to ale není zas tak velká změna, protože – kvůli výše
řečenému – jsem stejně trávil nejvíc času v divadle a vracel se až pozdě v
noci. Tenkrát byla ještě dramaturgovna ve dvoře, taková fajn díra, hned
vedle umývárny pro lidi z dílen, úžasné detašované pracoviště. Často jsem
tam zůstával přes noc, protože jsem sova a v noci pracuju nejraději, mám
klid. A kolikrát bych ani netrefil domů, často tam totiž za mnou na pokec
– o práci a po práci samozřejmě – zaskočil režisér a šéf František Laurin,
a to jsme pak spolu během dlouhých debat ztrestali nejednu láhev
kvalitního vína. Ano, dalo se tam žít.
Plánujete v Brně
zůstat? Nenapadlo vás se do Pardubic třeba někdy vrátit?
Jiří: Pardubické
divadlo jsem v duchu nikdy docela neopustil. A pokud jde o práci, vracel
jsem se občas na místo činu jako hostující dramaturg. Například
s Františkem Laurinem jsem dělal Revizora nebo Tři sestry, s Ewanem
McLarenem Sen noci svatojánské… Později, po odchodu Martina Fahrnera, jsem
se tady vyskytoval častěji, neboť Jana Pithartová už byla jednou nohou
v Ostravě a bylo třeba připravit sezónu. Za tím účelem Petr Dohnal zřídil
dramaturgickou radu a mě přizval ke spolupráci. Vlastně se tenkrát s vaším
panem ředitelem jednalo o seriózní námluvy. Jenomže když mi můj pan
ředitel řekl, že by byl rád, kdybychom to spolu dotáhli až do penze,
nebylo co řešit. Já jsem loajální. A pak: příští rok mi bude pětapadesát,
vystřídal jsem tři angažmá, když mě nevyhodí, zůstanu v Brně.
Tenkrát jste svému
muži do rozhodnutí „jestli Brno, nebo Pardubice“ mluvila? Byla byste asi
raději, kdyby byl více s vámi, ne?
Lída: Ráda bych
samozřejmě byla, ale tohle si musí rozhodnout každý sám. Jirkovi jsem do
toho nemluvila, i když jsem o té možnosti samozřejmě věděla.
Na jakých inscenacích
jste se v té době, kdy jste byl v Pardubicích opět více, podílel?
Jiří: Lídě Engelové
jsem dramaturgoval Brouka v hlavě, Michaelu Tarantovi Radúze a Mahulenu.
Přejížděl jste v té
době hodně mezi Pardubicemi a Brnem, zkoušel jste dvě inscenace naráz?
Jiří: Ani bych to
nesvedl. Musím se soustředit na jednu věc.
Dá se srovnat práce
dramaturga v Karlových Varech, Pardubicích a v Městském divadle Brno?
Jiří: Na samotné
dramaturgii se nic nemění. Mění se klima, podmínky, možnosti. Ve Varech
jsem byl v osmdesátých letech, takže šlo především o boj s komunistickými
orgány, které divadla řídily a schvalovaly, co můžeme a co nesmíme
inscenovat. Dlouhá léta jsem tam byl jako dramaturg sám, což má své výhody
a nevýhody. Hlavní nevýhodou bylo, že jsem měl na krku jedenáct inscenací
za sezónu. Když jsem přišel do Pardubic, byla tu Jana Pithartová. Pilná
včelička, výborná kolegyně a dramaturgyně k nezaplacení. Městské divadlo
Brno má nyní tři dramaturgy. Bývali i čtyři. To znamená delší čas na
přípravu, maximálně tři inscenace za sezónu. Dnes už si nedovedu
představit, že bych mohl zvládnout víc.
Jste na postu
šéfdramaturga, můžete tedy určit kolegům i sobě, na čem budou pracovat,
že?
Jiří: Ano, ale
nedělám to. Svým kolegům nikdy nic nenařizuju. Domlouváme se a vždycky
taky domluvíme. Kruci, proč mluvím pořád já?
Jste v Pardubicích
spokojená?
Lída: Vlastně ano.
I když dnes už nemám tolik rolí, kolik bych si přála, ale nejsem jediná,
to herečky ve středním věku obvykle potkává, rolí pro ně není tolik. Ani
nejsem taková, že bych si o role říkala někde postranně a bojovala o ně. I
když někdy si s kolegyněmi říkáme, když zjistíme, že někde hrají hru pro
více hereček, proč ji nehrajeme také…
V Pardubicích je více
herců, kteří jsou zde již dlouho. Nemáte někdy ponorkovou krizi?
Lída: Někdy ano,
ale myslím si, že spolu všichni umíme dobře vycházet.
Neměla jste někdy
chuť odejít jinam, učinit změnu?
Lída: Dříve mě to
samozřejmě napadlo, navíc když i nějaká nabídka byla. Ale na druhou stranu
to bylo v mládí, kdy jsem hrála hodně, takže nebyl důvod měnit. Jinam se
člověk dostane na hostování, ale hostovala jsem v jiných divadlech vždy
jen jako záskok, když jsem zrovna hrála stejnou roli u nás.
Jakou Lídinu roli
máte v současnosti nejraději?
Jiří: Ty něco
hraješ? Ludmil poslední léta převážně slouží v menších rolích, ne-li
rovnou v čurdách, jak se říká štěkům. Kolikrát nesmím v hledišti mrknout,
abych ji nepropásl. Ale teď vážně, bez ohledu na to, že se mi líbí
vždycky, s velkou libostí jsem ji sledoval v Maje, v Rackovi, v Jitřní
paní nebo i – ať už si o té inscenaci myslí, kdo chce, co chce – v Nahé
s houslemi. To všecko už ovšem odvál čas. Pak v Čachtické paní, a ovšem a
najmě v úloze letité sexuální pracovnice v Nejstarším řemesle – ale to už
je asi taky minulost, ne?
Jakou tedy roli byste
Lídě jako dramaturg navrhnul? Jaký je herecký typ?
Jiří: To jste mě
zaskočil. Nebo myslíte, že pro ni po nocích vymýšlím repertoár. Stará
vesta: kovářova kobyla vždycky chodí bosa. Moc bych jí přál, aby si zas
někdy zahrála v Čechovovi, neboť, proč to neříct, Čechov je Ludmilina
velká láska. Když on ale ten hodný pan doktor napsal tak málo her! Maně mě
napadá, že bych si ji dovedl představit jako Eleaonor ve Hře vášní od
Petera Nicholse, jako Soňu ve Třech verzích života Yasminy Rezy nebo jako
Margaretu v tragikomedii Simona Graye Na konci hry. A možná, i když je na
to ještě mladá, jako Abigail Brewsterovou v Kesselringových Jezinkách a
bezinkách. Za nějaký ten pátek bych ji určitě dopřál Lady Bracknellovou ve
Wildeově komedii Jak je důležité míti Filipa. A pro její nefalšovanou
starost o životní prostředí titulní úlohu v Bláznivé ze Chaillot od Jeana
Giraudouxe. Ludmil díky svému vzhledu dlouho vězela ve škatulce naivky,
pel naivky je pryč, může tedy hrát cokoliv od čtyřiceti let nahoru, vyjma
naivek. Teď jsem si, doufám, šplhnul.
A jakou roli byste si
přála vy sama?
Lída: Nemám
vysněnou roli a ani neznám zas tolik her, abych mohla říct, kterou roli
bych určitě chtěla hrát. Ale s čechovovským repertoárem má Jirka určitě
pravdu, v Čechovovi hraji ráda. Ani podle žánru bych to nerozdělovala. Za
tu dobu, co jsem u divadla, jsem vystřídala snad všechno, necítím se více
jako komediální nebo dramatická herečka. Mám ráda pestrost a samozřejmě
objevování nového, co ještě neznám.
Když jste spolu
pracovali na jedné inscenaci, fungovalo vám to?
Lída: Byla to práce
jako každá jiná. Jirka se ke mně vždy choval jako k ostatním hercům. Nebyl
laskavější ani ostřejší. Mělo to tu výhodu, že připomínky jsme mohli řešit
ještě i doma.
Jste dramaturgem,
který často mluví s herci o roli a připomínkuje je?
Jiří: Copak to jde,
nemluvit s herci? Ale dnes už připomínky řeším zásadně přes režiséra, nebo
po konzultaci s ním, aby se pak nedivil, že herec zčistajasna hraje úplně
jinou postavu. Jó, za mlada jsem měl dojem, že jsem sežral všecku moudrost
světa, tak jsem herce v zákulisí rád tajně režíroval. Někdy k užitku,
častěji ke škodě.
Nedávno začala nová
sezóna, skončily divadelní prázdniny. Těšili jste se už opět do divadla?
Jiří: Ne. Ani
omylem. Jak říká postava Augusta Strindberga v Enquistově Noci tribádek:
„Divadlo je k neutěšení.“
Lída: Kdybych
věděla, že mě v divadle bude čekat něco moc zajímavého, tak bych se těšila
více. Ale jinak jsem v divadle ráda, takže to beru jako přirozenost.
Co jste o prázdninách
dělali, co vás spojuje?
Jiří: Nic. Tedy nic
jsme nedělali. Nic důležitého. O prázdninách miluju nicnedělání. A tak
jsme lenošili, trochu zavařovali, toulali se po lesích. Ani já ani Ludmil
nemusíme moře, a už vůbec ne horko. A to je bezva. Představa, že se smažím
na pláži, kde je hlava na hlavě, mě děsí. A na nějaký opuštěný ostrov
v tropech se mi nechce. Pryč, pryč od lidí, to jsou moje prázdniny.
Lída: Oba milujeme
přírodu, takže jsme hodně chodili na procházky, do lesa, na hory. Rádi
houbaříme, to je skvělý relax.
Jiří: Příroda je
nutnost. A potom mám ještě takovou úchylku: rád jezdím po venkově, abych
objevoval zapomenuté chátrající zámky a zbytky jejich druhdy krásných
zahrad a parků. Ludmil pochopitelně tahám s sebou.
Děkuji a přeji vám oběma úspěšnou divadelní sezónu.
Zdeněk Janál, Divadelní zpravodaj 10/2011
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz