Jan Hyhlík Jak šel čas... 219. role a 5 000. představení Jana Hyhlíka
Co mě v poslední době potěšilo a na co se těším?
Helena Malehová
Její pastorkyně
foto Věra Mohylová
K rozhovoru s JANEM HYHLÍKEM a jeho ženou HELENOU MALEHOVOU, kterou u nás budete moci vídat v antické tragédii Trójanky, jsme se sešli jak jinak než v Kolíně – pro oba příznačně. V Kolíně se totiž v mládí sešli v jednom hereckém angažmá a dodnes jsou tomuto městu věrní jako svému bydlišti.
Z inscenace Čachtická paní, foto A. Malý
Před Kolínem jste poznali i nějaká jiná angažmá?
Jan: Z pražské DAMU jsem šel do Hradce Králové,
kde jsem byl 5 let, poté jsem přišel sem do Kolína.
Helena: Já jsem byla po studiu JAMU na mateřské
dovolené a pak v Horáckém divadle v Jihlavě. V té době ředitel kolínského
divadla Lhota připravoval Jedenácté přikázání a potřeboval mladou herečku,
tedy to byla moje první inscenace zde. Shodou okolností, když pak Honza
přišel do pardubického divadla, také se zkoušelo Jedenácté přikázání. I
takové jsou někdy náhody!
Zmínila jste mateřskou dovolenou…
Helena: Ano, brzy jsem se vdala za filmaře,
Syřana Nabila Maleha. Absolvoval filmovou režii na FAMU v roce 1963. O rok
později se nám narodila dcera. Ale manželství nakonec nevyšlo. Dcera Samiha
je dnes úspěšnou scénografkou, její dcera Anička Forstová také studuje
scénografii.
Vztah ke scénografii Samiha nabyla zde v kolínském
divadle? Předpokládám, že jako každé herecké dítě chodila do divadla často…
Jan: Měla výrazné výtvarné vlohy, doporučili jsme
jí, aby se přihlásila na žižkovskou Střední uměleckoprůmyslovou školu. Pak
studovala scénografii na vysoké škole.
Helena Malehová (vlevo), Její Pastorkyně
foto Věra Mohylová
Jak dlouho jste byli v kolínském angažmá společně?
Jan: 12 let.
Vy jste potom odešel do Pardubic?
Jan: Ne, odešel jsem do Večerního Brna, pak do
Pardubic poprvé, následně do Prahy a nakonec jsem se do Pardubic vrátil.
Jaký byl důvod vašeho odchodu do Brna?
Jan: Bylo to kvůli změně ředitele, který byl
naprostý neodborník…
V knize Česká divadla se o kolínském divadle píše, že
za ředitelského období pana Vyroubala odešla řada herců a zůstal rozložený
soubor…
Helena: To odpovídá.
Jan: Ano, tohle je opravdu jeho „zásluha“. Ke
své ženě jsem byl tenkrát, bohužel, trochu sobecký, neboť ona si odchod
dovolit nemohla a vydržela zde až do rozpuštění divadla v roce 1992.
Jan Hyhlík, inscenace MEFISTO
foto L. Formánek
No a co potom…?
Helena: Tenkrát jsem měla nemocnou maminku, syna
na studiích… A v tomto věku je šikovných hereček v různých divadlech spousta.
Jako mladá se spíš někam dostanete než ve zralém věku.
Jan: Žena tenkrát nemohla dlouho vůbec ani
vkročit do divadla v Kolíně. Vždyť si to vemte po těch rolích – třeba Čapkova
Matka, Vojnarka, Williamsova Tetovaná růže…
Helena: Ale říkám si to takhle: zahrála jsem si
na druhou stranu tolik rolí, co jiná herečka třeba za celý život ne.
Potom jste šla učit na základní uměleckou školu, je
to tak?
Helena: Ano, a učím pořád. Na škole jsem učila
ještě dříve, než divadlo zavřeli, takže jsem využila této možnosti i poté;
„na chleba“ jsem si vydělat dovedla. Pak jsem otevřela ještě dramatický obor
v Čáslavi. Práce s dětmi je fajn, i když divadlo to není. Byla jsem ráda, že
jsem mohla hostovat v Pardubicích téměř před deseti lety u Františka Laurina
v Její pastorkyni, a dnes opět v Eurípidových Trójankách režiséra Pavla
Ondrucha.
Jan: Nebyla to velká role, ale konečně se mohla
opět objevit na jevišti.
Helena: S několika kolínskými kolegy jsme ještě několik let jezdili s malým výchovným představením o básnících po školách celé republiky. Nebylo to klasické divadlo, ale také se při tom člověk hodně naučil. Teď připravuji příležitostně večery poezie. Už od školy se jí věnuji, což platí pro více herců z našeho ročníku, jako jsou Alfréd Strejček nebo Ladislav Županič.
V Kolíně byl v angažmá režisér Michael Tarant,
kterého dobře znají i pardubičtí diváci, že ano?
Jan: Ano, byl tu asi pět let, hned po škole ve
svém prvním angažmá.
Helena: Na Michala ráda vzpomínám – Tři sestry
byly skvělé, XIV. Hrabě Gurney… Vždy jsem s ním ráda pracovala, má neobyčejně
divadelní cítění.
Jan Hyhlík, inscenace Vojnarka
foto Radovan Šťastný
A potom jste se, pane Hyhlíku, s ním opět setkal
v Pardubicích…
Jan: Já už jsem v Pardubicích byl, Michal tu
nejprve hostoval, a protože jsem aspiroval na funkci ředitele, s tehdy
odcházející ředitelkou Květou Houdlovou jsme se shodli, že určitě Michael
Tarant by měl přijít do angažmá. Jsou na něj rozporuplné názory, má mnoho
příznivců i nepříznivců, ale to jsou zase příznivci takového divadla, kterému
já nerozumím…
V kolínském divadle byla jeho éra výrazná?
Jan: To jistě ano. A když k tomu připočtu
hostující režiséry: třeba Jiřího Císlera, Jana Fischera, Václava Špidlu a
mnohé další…
Helena: Václav Špidla uměl vést herce i
pedagogicky, což mi velmi pomohlo.
Jan: Také František Laurin byl pro oblast po této
stránce velice přínosný. Domnívám se, že mladí herci, kteří nemají možnost se
setkat s tímto typem režiséra, tápou. Nemohou přece hrát všechny role pořád
jen za sebe, role je role. Tito bardi jsou pro mladého člověka velké plus, je
to vklad. Ale pak jsou třeba mladí blázni, kteří dokáží „zblbnout“ člověka a
dovést ho k výsledku, jako tenkrát Michael Tarant.
Helena: Vzpomínám ráda i na jeho éru
v Pardubicích, nejvíce na Romea a Julii, Romanka Chvalová dostala na pražské
přehlídce za Julii i cenu, bylo to krásné představení. A k pardubickému
divadlu mám ještě jeden vztah: setkala jsem se s ním ještě dříve, než Honza
přišel do Kolína. Hráli jsme dramatizaci Zdeňka Bittla, zdejšího tehdejšího
ředitele, Divé Báry a v Pardubicích ji hráli také a bohužel jim onemocněla
herečka – potřebovali záskok, tedy jsem tam několik představení odehrála, na
což také ráda vzpomínám.
Jan: Pardubice byly jediné divadlo, do kterého
jsem se přijel po škole zeptat, jestli by mě nevzali. A nevzali. Vzali mě
do Hradce. Vzpomněl jsem si na to poprvé, když jsem se v Pardubicích stal
ředitelem.
Do Pardubic jste se nakonec dostal odbočkou přes
Večerní Brno, to jsou trochu kotrmelce, ne?
Jan: Jsou. Ale původně jsme měli šanci dostat se
do Brna oba dva. Pro mě to byl hlavně únik, ale zaplaťpánbůh za něj i za
další zkušenosti. Ovšem nejsem typ do satirického divadla. Tedy když se
nepodařil přechod v Brně na jinou scénu, oslovil jsem ředitelku Květu
Houdlovou a profesora Vostrého, který byl tehdy v Pardubicích režisérem a
dramaturgem, a oni mě angažovali. Byla to také otázka osobní, abych byl blíže
domovu.
Kdy jste se zde potom stal ředitelem?
Jan: Když šla paní Houdlová do důchodu. Už dříve
to vypadalo, že budu ředitelem v Kolíně, ale kladl jsem si nějaké podmínky a
místo toho, aby je se mnou prodiskutovali, dosadili pana Vyroubala.
Jan Hyhlík, inscenace Na miskách vah
foto Jan Adamec
Takže takhle ještě to bylo?!
Jan: Ano, až takhle. Květa Houdlová si pak jen
přála, abych nenastoupil hned od začátku sezóny, protože jsme jeli s divadlem
na slavný festival do Ostravy s Přeletem nad hnízdem kukačky, vynikajícím
představením Michaela Taranta, se kterým tam naše divadlo suverénně vyhrálo.
Byla hlavně zásluha Květy Houdlové, že byl tento titul v té době vůbec
prosazen. A můžu vám říct, že větší potlesk a větší úspěch jsem nezažil.
Diváci aplaudovali ve stoje asi dvacet minut. Jako ředitel jsem pak přizval
režiséra Juraje Deáka, který tu kromě Michaela Taranta měl také významnou
éru, do hereckého souboru přišli například Jirka Kalužný, Petr Dohnal…
Je pardubické divadlo již tradičně divadlem bez
uměleckého šéfa?
Jan: Ano. Bránil jsem se tomu zuby nehty. Protože
to už bych byl radši uměleckým šéfem než ředitelem. Ale i z ekonomických
důvodů u jednosouborového divadla je výhodnější, když člen uměleckého
kolektivu je v čele a je ředitelem i uměleckým šéfem zároveň, tedy uměleckou
vůdčí osobností. A jestliže má ředitel dobrého ekonomického náměstka, pak to
funguje. Navíc nynější ředitel Východočeského divadla Petr Dohnal je dobrý
manager, to já bych takhle neuměl. Pro mě je důležitá umělecká tvář divadla,
tu ekonomickou tolik neumím.
Jak dlouho jste byl ředitelem v Divadle pod
Palmovkou?
Jan: Rok a půl. Tam jsem uměleckého šéfa měl,
Ottu Ševčíka. Bojovali jsme o diváka. Jediné štěstí bylo, že jsme nemuseli
bojovat o budovu, protože byla v majetku města, takže se neplatil nájem.
Magistrát jsme přesvědčili o zachování divadla.
To měl někdo nápad i na uzavření tohoto?
Jan: Ano. To klidně můžu říct, že jsme Divadlo
pod Palmovkou zachránili před uzavřením. Když zavřeli Divadlo E. F. Buriana,
angažoval jsem odtamtud Petra Kracika – a zjistil jsem, že by to byl velmi
ambiciózní nástupce. Dohodli jsme se tedy s magistrátem, že já toho nechám a
převezme to on. A já měl možnost jít zpátky do Pardubic jako herec.
Ještě se vraťme k vám, paní Malehová – snažila jste
se výrazně po Kolíně o jiné angažmá?
Helena: Abych pravdu řekla, tak vehementně ne.
S padesátkou na krku žádat o angažmá není legrace.
Na které role tady v Kolíně nejraději vzpomínáte?
Jan: Hned ta vstupní stála za to – pro Kolín
zvláště: František Kmoch, s živou kapelou na scéně. Na kutnohorském Vlašském
dvoře jsem hrál Dačického z Heslova, Porthose v muzikálu Mušketýři po třiceti
letech… Na velkém jevišti toho bylo hodně – Zahradníkův pes, Farma pod jilmy,
muzikál Enšpígl, Zpívající Benátky, Výnosné místo, Figaro ve Figarově svatbě…
Helena: Moje první hauptka v Kolíně byla ve
Vějíři lady Windermerové, ráda vzpomínám na Kopeckého úpravu Komedie o
slavném umučení a vzkříšení Ježíše Krista, kde jsem hrála Pannu Marii. Ve
Strakonickém dudákovi mám za sebou Dorotku i Rosavu, Vojnarku, ve Třech
sestrách Mášu, hraběnku ve Figarově svatbě, kněžnu v Lucerně, Fidlovačku… Ale
pro mě byl v začátcích důležitý především režisér Václav Špidla, kterého
z Národního divadla pozval k hostování tehdejší skvělý ředitel Karel Lhota.
Dělala jsem s ním Rosalindu v Shakespearově Jak se vám líbí, Ruy Blase,
Laurencii ve Fuenta ovejuna nebo Hanku v Morálce paní Dulské. To bylo krásné
představení, ale bohužel jsme je hráli pouze čtyřikrát, protože premiéra byla
v červnu 1968, pak přišli Rusové a Darja Hajská, která hrála paní Dulskou,
prohlásila: „Od této chvíle nehraju v žádné ruské, ani polské, endérácké nebo
bulharské hře!“ Tak se to stáhlo z repertoáru.
Paní Malehová, také vaše filmografie obsahuje několik
zajímavých „kousků“…
Helena: Úplně první zkušenost byla s režisérem
Helgem při filmu Bez svatozáře. Točila jsem s velkými mistry – se Štěpánkem,
Záhorským, Krejčou, Růžkem, Höger mi hrál tatínka … Pak bylo Volání rodu a
Osada havranů, Stíhaní a podezřelí, pak s Dušanem Kleinem Město nic neví. A
ještě seriál Hostinec „U koťátek“, který točil Evžen Sokolovský. Teď
nejčerstvěji jsem účinkovala v jednom filmu pro italskou televizi, loni jsem
měla miniroličku umírající ženy Karla Marxe v německém filmu.
Jan: Já jsem s filmografií na štíru a tak raději
odjíždím na večerní představení do Pardubic.
Aha. A vidíte, ještě jsem se vás nestihnul zeptat na
nějaké osobnější věci…
Jan: Osobní věci ví o mně žena… Teď mě můžete
pomlouvat do aleluja.
Tak jaký je ten váš muž doma?
Helena: Doma ho musím poslouchat, i když on zase
vždycky říká, že musí poslouchat on mě…
Jan (od dveří): Tak tuhle pasáž chci pak autorizovat!
Tak tedy jaký je váš muž, když už odešel?
Helena: Neposlouchám ho úplně stoprocentně… Ale
jinak je výborný, umí všechno, vaří, a když na to přijde i domácí práce
udělá. A je víc akurátní než já. Rád chodí všude předčasně, já naopak dobíhám
na poslední chvíli. To ještě tady v divadle mi vyčítával, proč nejsem v šatně
půl hodiny před zkouškou. Pak jsme se domluvili a chodili jsme každý jindy –
a když jsem přišla do divadla, už jsem měla od něj uvařené kafe.
Zdeněk Janál, Divadelní zpravodaj 12/2011
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz