VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET instagram instagram facebook

Jindřich Bonaventura

Jindřich Bonaventura

* 5. března 1930


„Bóňa“ strávil ve Východočeském divadle 25 let a diváci si ho mohou pamatovat především jako báječného komika po boku Milana Sandhause, Jiřího Císlera a dalších.

Jindřich Bonaventura, rodák z Kunratic u Prahy, původně zahradník a pomolog, vystudoval pražskou DAMU a následně strávil pět let v souboru Vesnického divadla. Když přestalo existovat, byl angažován do vznikajícího činoherního souboru na Kladně, kde nastoupil spolu s Jaroslavem Satoranským. Vydržel tam ale sotva sezónu. Prý se tehdy nějak „neopatrně vyjádřil“, jinými slovy nebylo žádoucí, aby v souboru nadále zůstal. Záskok v Pardubicích měl být trestem, místo toho byl ale Jindřich Bonaventura natolik zaskočen kvalitou pardubického souboru, výjimečnými herci 60. let, jako byli Věra Galatíková, Josef Somr, Ladislav Frej, Jiří Císler, Milan Sandhaus, Bronislav Poloczek a další, že si záskok „protáhl“ a v roce 1965 nastoupil do angažmá. V pardubickém divadle zůstal až do svého odchodu do penze.

Jako typ excentrického komika byl obsazován většinou do rolí veseloherního a hudebního žánru, výjimečně hrál i postavy dramatičtějšího charakteru, jako byl například Valenta v Paličově dceři (1971). Rád vzpomíná na spolupráci s Jiřím Císlerem, v jehož režii hrál např. vražedného dentistu Crippena v inscenaci Líbej dál aneb Strašlivý mord v Music-Hallu (1966) a s nímž se na jevišti setkal v nezapomenutelných inscenacích, jako byla Mořská panna (1966) nebo Vítr ve větvích sasafrasu (1967), kde s Jiřím Císlerem, který hru zároveň režíroval, alternoval v rolích dvojice postav náčelníků („Koroptvího oka, hodného náčelníka Apačů“ a „Rysího oka, tuze, tuze zlého náčelníka komančů“). Diváci si ho mohou pamatovat také z Císlerovy inscenace C. k. polní maršálek (1968) nebo z pohádky Hrátky s čertem (1969), kde hrál loupežníka Sarku-Farku. Z pozdějších rolí jmenujme alespoň klauna Bumbula v Kohoutově hře August August, august (1990), Pantalona v Goldoniho hře Treperendy (1991) nebo advokáta Penworthyho v Hrobce s vyhlídkou (2003).
Anna Hlaváčková

                                                                                                                                       

Fotografie