VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Východočeské divadlo k Vánocům nadělí Živý obraz
Pardubičtí diváci se o posledním adventním víkendu dočkají jednoho předčasného vánočního dárku, který jim nadělí herci Východočeského divadla. 17. a 18. prosince v komorním prostoru Malé scény ve dvoře uvedou premiéry jedovaté grotesky Maria von Mayenburga Živý obraz. „Autor hry, narozený v roce 1972, je jedním z nejhranějších německých dramatiků na domácí scéně i v zahraničí. Od roku 1999 je dramaturgem a kmenovým dramatikem berlínského divadla Schaubühne, kde některé své hry i sám režíruje. U nás bylo zatím uvedeno osm jeho her na dvaceti různých scénách, včetně pražského Národního divadla,“ prozrazuje dramaturgyně inscenace Anna Hlaváčková.
Poslední Mayenburgův text, který měl světovou premiéru teprve vloni v Berlíně a českou právě nyní v Pardubicích, nastudoval režisér David Šiktanc, jenž s pardubickým souborem spolupracuje poprvé. Naproti tomu s Mayenburgem se setkává už počtvrté: „Všechny jeho hry, se kterými jsem pracoval, jsou inteligentně napsané a mají v sobě výraznou divadelnost, zajímavé principy používání některých scénických postupů. Vstupuje do nich filmový jazyk – ostrou montáží, zdvojováním figur, překrýváním. Hry mají vždy výraznou rychlost, jsou dynamické, což myslím není úplně obvyklé. A samozřejmě všechny mají zajímavá témata. Bližší mi ale asi byly hry, které psal ze začátku. Byly takové syrovější, zatímco teď jsou více společensky angažované.“
Živý obraz pojednává o Michaelovi a Vilmě, přepracovaném manželském páru, jehož problémy má vyřešit angažmá uklízečky Natalji, jež se postupně stává nepostradatelnou součástí rodiny. Funguje jako trpělivý zpovědník, hromosvod všech konfliktů a zároveň jako vysněná performerka konceptuálního umělce a Vilmina šéfa Serge Haulupy.
Děj se odehrává v dnešním Berlíně, inscenátoři se ho však rozhodli posunout do českých reálií, do Prahy. „Paralely se velmi snadno nabízí a vzhledem k tomu, že jde o hru současnou, vlastně loni napsanou, je zbytečné nepřeložit ji do českých reálií. Například vztah Česko a Slovensko je pro nás rozhodně srozumitelnější, a navíc i palčivější, než východní a západní Německo. Jde opravdu o příběh této chvíle a tohoto prostoru, a ne specificky německý příběh, u něhož by bylo klíčové původní reálie zachovat,“ uvádí režisér David Šiktanc.
Diváci se mohou těšit na Petru Janečkovou, Ladislava Špinera, Janu Ondruškovou, Petra Borovce a hostujícího Ondřeje Krause, studenta posledního ročníku brněnské JAMU. Scénografii navrhla Juliána Kvíčalová, hudbu složil Michal Vejskal. Inscenace nebude vhodná pro diváky do 18 let.
Poslední Mayenburgův text, který měl světovou premiéru teprve vloni v Berlíně a českou právě nyní v Pardubicích, nastudoval režisér David Šiktanc, jenž s pardubickým souborem spolupracuje poprvé. Naproti tomu s Mayenburgem se setkává už počtvrté: „Všechny jeho hry, se kterými jsem pracoval, jsou inteligentně napsané a mají v sobě výraznou divadelnost, zajímavé principy používání některých scénických postupů. Vstupuje do nich filmový jazyk – ostrou montáží, zdvojováním figur, překrýváním. Hry mají vždy výraznou rychlost, jsou dynamické, což myslím není úplně obvyklé. A samozřejmě všechny mají zajímavá témata. Bližší mi ale asi byly hry, které psal ze začátku. Byly takové syrovější, zatímco teď jsou více společensky angažované.“
Živý obraz pojednává o Michaelovi a Vilmě, přepracovaném manželském páru, jehož problémy má vyřešit angažmá uklízečky Natalji, jež se postupně stává nepostradatelnou součástí rodiny. Funguje jako trpělivý zpovědník, hromosvod všech konfliktů a zároveň jako vysněná performerka konceptuálního umělce a Vilmina šéfa Serge Haulupy.
Děj se odehrává v dnešním Berlíně, inscenátoři se ho však rozhodli posunout do českých reálií, do Prahy. „Paralely se velmi snadno nabízí a vzhledem k tomu, že jde o hru současnou, vlastně loni napsanou, je zbytečné nepřeložit ji do českých reálií. Například vztah Česko a Slovensko je pro nás rozhodně srozumitelnější, a navíc i palčivější, než východní a západní Německo. Jde opravdu o příběh této chvíle a tohoto prostoru, a ne specificky německý příběh, u něhož by bylo klíčové původní reálie zachovat,“ uvádí režisér David Šiktanc.
Diváci se mohou těšit na Petru Janečkovou, Ladislava Špinera, Janu Ondruškovou, Petra Borovce a hostujícího Ondřeje Krause, studenta posledního ročníku brněnské JAMU. Scénografii navrhla Juliána Kvíčalová, hudbu složil Michal Vejskal. Inscenace nebude vhodná pro diváky do 18 let.
Radek Smetana
Kontakt:
Radek Smetana
Public Relations manažer
smetana@vcd.cz
tel: 466 616 412
nebo 602 595 016
Fotografie v tiskové kvalitě:
Všechny fotografie ve fotogaleriích u jednotlivých inscenací i u tiskových zpráv lze stáhnout v tiskové kvalitě
(přes šipku vpravo dole u vybrané
fotografie).