VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET
tisková zpráva 30. říjen 2014

Ve Východočeském divadle budou zkoumat pravost obrazu Jacksona Pollocka

Východočeské divadlo Pardubice po nedávném experimentálním dramatu Elfriede Jelinek Poutník uvede v cyklu INprojekty komorní konverzační hru, která není experimentem, ale velmi přesně vystavěným dialogem klasického střihu. Hra Stephena Sachse MAUDE, LIONEL A PRST JACKSONA POLLOCKA (v originále Bakersfield Mist) se k nám dostává po světové premiéře v Los Angeles a letošním velmi úspěšném uvedení na londýnském West Endu. Česká premiéra se uskuteční v Pardubicích v pondělí 3. listopadu od 19.00 hodin na Malé scéně ve dvoře.

Režie tohoto INprojektu se chopí mladý režisér Šimon Dominik, který však již má zkušenosti z mnoha scén po celé republice (například z Městského divadla Zlín, Horáckého divadla Jihlava či Klicperova divadla Hradec Králové) a aktuálně je kmenovým režisérem Západočeského divadla v Chebu. Hlavní role ztvární Jindra JanouškováMartin Mejzlík.

„Jedná se o komorní hru postavenou na živém dialogu dvou protichůdných postav – svérázné Maude a uměřeného intelektuála, kunsthistorika Lionela, jejímž středobodem je otázka, jestli obraz, který má Maude doma, je pravý Jackson Pollock, tedy obraz za desítky milionů dolarů, nebo padělek,“ přibližuje další díl z cyklu INprojekty (Malé inscenační projekty světových novinek) jeho dramaturg Zdeněk Janál a dodává: „Dialog Maude a Lionela dokáže být přívětivý i překvapivý, napínavě detektivní i citlivě psychologicky odhalující nitra a příběhy jednotlivých postav.“

Režisér Šimon Dominik pak k textu, kterým se rozhodl scénicky zabývat, podotýká: „Celkem dlouho jsem nečetl text, který by mě do sebe takhle vtáhnul… Hlavní ženská hrdinka je skutečně pozoruhodná osoba, strašně klame tělem. Neustále člověka překvapuje – vždycky, když si myslí, že ji pochopil, přijde nějaká změna a divák musí začít znovu. Je to vlastně taková detektivka. Z hlediska autorství obrazu je hra strašně napínavá, je to jako sedět v kině a koukat se na Sherlocka Holmese. A navíc je tohle jen jedna rovina, ta nejviditelnější, ale zdaleka ne ta nejdůležitější. Pod ní se rozvíjejí mnohem složitější, osobní otázky, a ty diváky rozhodně nudit nebudou.“

Určitou zajímavostí je jedna shoda okolností, hru totiž přeložil režisérův otec, vynikající překladatel Pavel Dominik. „Respektive je to trochu shoda, trochu dramaturgický záměr,“ upřesňuje s úsměvem Zdeněk Janál.

Stephen Sachs (nar. 1959 v San Franciscu) je americkým dramatikem a režisérem. Za svou dramatickou i režijní tvorbu získal řadu prestižních ocenění. Nejvíce je pracovně spjatý s The Fountain Theatre, které v roce 1990 spoluzaložil v Los Angeles a v němž i námi uváděná hra měla svou světovou premiéru (2012). Sachs za ni dokonce získal Elliot Norton Award za nejlepší hru roku 2012. V květnu roku 2014 pak byla s velkým úspěchem uvedena v Duchess Theatre na londýnském West Endu s britskými filmovými hvězdami Kathleen Turner a Ianem McDiarmidem (známým především jako Palpatino z kultovních Star Wars).

Rozhovor s režisérem Šimonem Dominikem je ke stažení ZDE.
Radek Smetana


  Sponzor pořadu


Režisér Šimon Dominik
odkaz ina inscenaci s fotografiemi v plné kvalitě
PR

Kontakt:

Radek Smetana
Public Relations manažer
smetana@vcd.cz
tel: 466 616 412
nebo 602 595 016


Fotografie v tiskové kvalitě:

Všechny fotografie ve fotogaleriích u jednotlivých inscenací i u tiskových zpráv lze stáhnout v tiskové kvalitě
(přes šipku vpravo dole u vybrané
fotografie).