VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET instagram instagram facebook
tisková zpráva 30. říjen 2014

Ve Východočeském divadle budou zkoumat pravost obrazu Jacksona Pollocka

Východočeské divadlo Pardubice po nedávném experimentálním dramatu Elfriede Jelinek Poutník uvede v cyklu INprojekty komorní konverzační hru, která není experimentem, ale velmi přesně vystavěným dialogem klasického střihu. Hra Stephena Sachse MAUDE, LIONEL A PRST JACKSONA POLLOCKA (v originále Bakersfield Mist) se k nám dostává po světové premiéře v Los Angeles a letošním velmi úspěšném uvedení na londýnském West Endu. Česká premiéra se uskuteční v Pardubicích v pondělí 3. listopadu od 19.00 hodin na Malé scéně ve dvoře.

Režie tohoto INprojektu se chopí mladý režisér Šimon Dominik, který však již má zkušenosti z mnoha scén po celé republice (například z Městského divadla Zlín, Horáckého divadla Jihlava či Klicperova divadla Hradec Králové) a aktuálně je kmenovým režisérem Západočeského divadla v Chebu. Hlavní role ztvární Jindra JanouškováMartin Mejzlík.

„Jedná se o komorní hru postavenou na živém dialogu dvou protichůdných postav – svérázné Maude a uměřeného intelektuála, kunsthistorika Lionela, jejímž středobodem je otázka, jestli obraz, který má Maude doma, je pravý Jackson Pollock, tedy obraz za desítky milionů dolarů, nebo padělek,“ přibližuje další díl z cyklu INprojekty (Malé inscenační projekty světových novinek) jeho dramaturg Zdeněk Janál a dodává: „Dialog Maude a Lionela dokáže být přívětivý i překvapivý, napínavě detektivní i citlivě psychologicky odhalující nitra a příběhy jednotlivých postav.“

Režisér Šimon Dominik pak k textu, kterým se rozhodl scénicky zabývat, podotýká: „Celkem dlouho jsem nečetl text, který by mě do sebe takhle vtáhnul… Hlavní ženská hrdinka je skutečně pozoruhodná osoba, strašně klame tělem. Neustále člověka překvapuje – vždycky, když si myslí, že ji pochopil, přijde nějaká změna a divák musí začít znovu. Je to vlastně taková detektivka. Z hlediska autorství obrazu je hra strašně napínavá, je to jako sedět v kině a koukat se na Sherlocka Holmese. A navíc je tohle jen jedna rovina, ta nejviditelnější, ale zdaleka ne ta nejdůležitější. Pod ní se rozvíjejí mnohem složitější, osobní otázky, a ty diváky rozhodně nudit nebudou.“

Určitou zajímavostí je jedna shoda okolností, hru totiž přeložil režisérův otec, vynikající překladatel Pavel Dominik. „Respektive je to trochu shoda, trochu dramaturgický záměr,“ upřesňuje s úsměvem Zdeněk Janál.

Stephen Sachs (nar. 1959 v San Franciscu) je americkým dramatikem a režisérem. Za svou dramatickou i režijní tvorbu získal řadu prestižních ocenění. Nejvíce je pracovně spjatý s The Fountain Theatre, které v roce 1990 spoluzaložil v Los Angeles a v němž i námi uváděná hra měla svou světovou premiéru (2012). Sachs za ni dokonce získal Elliot Norton Award za nejlepší hru roku 2012. V květnu roku 2014 pak byla s velkým úspěchem uvedena v Duchess Theatre na londýnském West Endu s britskými filmovými hvězdami Kathleen Turner a Ianem McDiarmidem (známým především jako Palpatino z kultovních Star Wars).

Rozhovor s režisérem Šimonem Dominikem je ke stažení ZDE.
Radek Smetana


  Sponzor pořadu


Režisér Šimon Dominik
odkaz ina inscenaci s fotografiemi v plné kvalitě
PR

Kontakt:

Radek Smetana
Public Relations manažer
smetana@vcd.cz
tel: 466 616 412
nebo 602 595 016


Fotografie v tiskové kvalitě:

Všechny fotografie ve fotogaleriích u jednotlivých inscenací i u tiskových zpráv lze stáhnout v tiskové kvalitě
(přes šipku vpravo dole u vybrané
fotografie).