VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Na pardubická divadelní prkna se po sedmdesáti letech vrací Maryša
Se stávající divadelní sezónou se Východočeské divadlo rozloučí premiérou Maryši bratří Mrštíků. Vrcholné drama českého realismu pro pardubický soubor upravila režisérka Kasha Jandáčková, která text na jevišti Městského divadla také inscenovala. Premiérové publikum uvidí poslední novinku sezóny 2022/23 o víkendu 17. a 18. června.
„Ke klenotu české národní dramatiky, který se pravidelně a velmi často objevuje na českých jevištích ve zcela odlišných zpracováních, vedla poměrně klikatá dramaturgická cestička. S výběrem titulu jsme s Kashou začaly u jiné české klasiky – Stroupežnického Našich furiantů, od kterých jsme se posunuly k české literatuře 70. let minulého století, a to konkrétně k románu Ladislava Fukse Myši Natálie Mooshabrové, do jehož dramatizace se Kasha chtěla pustit. Tento titul byl zařazen do dramaturgického plánu, nicméně i z jeho nastudování nakonec sešlo, tentokrát z hlediska autorských práv. Velkým obloukem jsme se následně opět vrátily k české klasice konce 19. století a k uvedení zvolily právě Maryšu bratří Mrštíků,“ prozrazuje dramaturgyně hry Anna Zindulková Hlaváčková.
Maryša, na našich jevištích poprvé uvedená před bezmála 130 lety, je dodnes považována za jeden z vrcholů českého národního dramatu. Příběh násilím provdané vesnické dívky vzbuzuje i dnes silné emoce a zcela současné otázky – Co všechno si lze koupit, nebo naopak prodat? Jaká je cena lidského života? A co když je to s tou Maryšou všechno ještě trochu jinak, než se na první pohled zdá?
„Maryša je opravdu velice dobře napsaná hra. Napínavý příběh, postavy, se kterými se dá ztotožnit, práce se žánry, nepředvídatelnost… Ale v dnešní době se jen těžko dá stavět na reálné okolnosti sňatku z donucení. Naopak důvody, proč je Maryša ke sňatku nucena a jakým způsobem, to už zajímavé je. Všudypřítomná manipulace a vnímání lidí jako zboží je určitě téma, vůči kterému stojí za to se vymezit,“ říká režisérka Kasha Jandáčková.
V titulní roli se představí dvě herečky – nováček v souboru Eliška Jechová a zkušená Martina Sikorová. „Hlavní postavu jsem se rozhodla rozdvojit, abych podpořila dvojí realitu člověka, kterému byl silou radikálně změněn život. Maryša je jiná před svatbou a jiná po ní. Tím, že k sňatku svolila, definitivně opustila sama sebe. A poslední zbytek svého já z ní manžel vymlátil. Obě její části se ale na jevišti často setkávají. Ať už jako zlá předtucha, nebo jako připomínka toho, co by se chtělo vrátit zpátky,“ vysvětluje Kasha Jandáčková.
Pro pardubickou zcela současnou adaptaci Maryši působivou scénu navrhl Ján Tereba, originální kostýmy jsou z dílny Petry Vlachynské, hudbu složil Matouš Hejl, pod choreografií je podepsán Martin Talaga a za světelným designem stojí Martin Špetlík.
Sobotní premiérový večer doprovodní ve foyer vernisáž výstavy obrazů výtvarníka Milana Hencla.
„Ke klenotu české národní dramatiky, který se pravidelně a velmi často objevuje na českých jevištích ve zcela odlišných zpracováních, vedla poměrně klikatá dramaturgická cestička. S výběrem titulu jsme s Kashou začaly u jiné české klasiky – Stroupežnického Našich furiantů, od kterých jsme se posunuly k české literatuře 70. let minulého století, a to konkrétně k románu Ladislava Fukse Myši Natálie Mooshabrové, do jehož dramatizace se Kasha chtěla pustit. Tento titul byl zařazen do dramaturgického plánu, nicméně i z jeho nastudování nakonec sešlo, tentokrát z hlediska autorských práv. Velkým obloukem jsme se následně opět vrátily k české klasice konce 19. století a k uvedení zvolily právě Maryšu bratří Mrštíků,“ prozrazuje dramaturgyně hry Anna Zindulková Hlaváčková.
Maryša, na našich jevištích poprvé uvedená před bezmála 130 lety, je dodnes považována za jeden z vrcholů českého národního dramatu. Příběh násilím provdané vesnické dívky vzbuzuje i dnes silné emoce a zcela současné otázky – Co všechno si lze koupit, nebo naopak prodat? Jaká je cena lidského života? A co když je to s tou Maryšou všechno ještě trochu jinak, než se na první pohled zdá?
„Maryša je opravdu velice dobře napsaná hra. Napínavý příběh, postavy, se kterými se dá ztotožnit, práce se žánry, nepředvídatelnost… Ale v dnešní době se jen těžko dá stavět na reálné okolnosti sňatku z donucení. Naopak důvody, proč je Maryša ke sňatku nucena a jakým způsobem, to už zajímavé je. Všudypřítomná manipulace a vnímání lidí jako zboží je určitě téma, vůči kterému stojí za to se vymezit,“ říká režisérka Kasha Jandáčková.
V titulní roli se představí dvě herečky – nováček v souboru Eliška Jechová a zkušená Martina Sikorová. „Hlavní postavu jsem se rozhodla rozdvojit, abych podpořila dvojí realitu člověka, kterému byl silou radikálně změněn život. Maryša je jiná před svatbou a jiná po ní. Tím, že k sňatku svolila, definitivně opustila sama sebe. A poslední zbytek svého já z ní manžel vymlátil. Obě její části se ale na jevišti často setkávají. Ať už jako zlá předtucha, nebo jako připomínka toho, co by se chtělo vrátit zpátky,“ vysvětluje Kasha Jandáčková.
Pro pardubickou zcela současnou adaptaci Maryši působivou scénu navrhl Ján Tereba, originální kostýmy jsou z dílny Petry Vlachynské, hudbu složil Matouš Hejl, pod choreografií je podepsán Martin Talaga a za světelným designem stojí Martin Špetlík.
Sobotní premiérový večer doprovodní ve foyer vernisáž výstavy obrazů výtvarníka Milana Hencla.
Radek Smetana
Kontakt:
Radek Smetana
Public Relations manažer
smetana@vcd.cz
tel: 466 616 412
nebo 602 595 016
Fotografie v tiskové kvalitě:
Všechny fotografie ve fotogaleriích u jednotlivých inscenací i u tiskových zpráv lze stáhnout v tiskové kvalitě
(přes šipku vpravo dole u vybrané
fotografie).