VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Pardubický Rodinný podnik čeká derniéra
V sobotu 18. února Východočeské divadlo naposledy uvede komedii Alana Ayckbourna Rodinný podnik. Dynamickou hru o současném zkorumpovaném systému světa nastudoval režisér Robert Bellan v Pardubicích známý svými divácky velmi úspěšnými komediemi A je to v pytli! či Normální debil.
„Po prvním přečtení hry mi bylo okamžitě jasné, že ji chci zkoušet. V první řadě se mi líbil text jako takový, že jde o komedii, ale přitom s nějakým přesahem. Témata, o kterých se hraje, jsou pro mě zajímavá a docela zásadní – jako například uvědomění si vlastních hodnot, z čeho se skládá osobnost člověka, co vlastně znamenají v reálném životě pojmy jako poctivost a morálka či do jaké míry člověk zůstane počestným v určitých mezních situacích. A za druhé mě zaujala netradiční mnohovrstevnatostí žánrů, jedná se totiž o konverzační i situační komedii, politickou satiru, rodinné drama, grotesku, ale i cool dramatiku,“ říká Robert Bellan.
Pardubičtí diváci Rodinný podnik poprvé zhlédli 19. prosince 2015. Od premiéry, která byla prvním uvedením tohoto Ayckbournova textu v České republice, inscenace dosáhla na celkový počet 26 repríz.
Podnikatel Jack McCracken se díky své ženě dostane do područí tchánova byznysu, jenž je monitorován soukromým detektivem ohledně jistých kompromitujících materiálů – to je výchozí bod komedie, která měla světovou premiéru v londýnském Národním divadle v roce 1987. Ve stejném roce za ni Alan Ayckbourn získal cenu Evening Standard pro nejlepší novou hru.
Přestože byla hra napsána už před třiceti roky, na své aktuálnosti téměř nic neztratila. „Rodinný podnik je nadčasový nejen z hlediska osobní zodpovědnosti člověka, ale je současný třeba i z hlediska kolektivního vnímání morálky. Například v přístupu k podnikání. Dalo by se říct, že Velká Británie byla na konci 70. let asi tam, kde jsme teď my… Byla to doba „thatcherismu“, jak ji později historikové pojmenovali, typická snahou o zisk za každou cenu – bez ohledu na společenské souvislosti a dopad a bez ohledu na budoucnost. Rychlý a okamžitý prospěch převažoval nad uvažováním v dlouhodobých perspektivách a celospolečenských souvislostech…,“ vysvětluje Robert Bellan.
V komedii, která umí tnout do živého, hrají Jiří Kalužný, Ludmila Mecerodová, Petra Janečková, Tomáš Lněnička, Josef Pejchal a další. Za překladem Rodinného podniku stojí Zuzana Josková, monumentální scéna je z dílny Nikoly Tempíra, kostýmy navrhla režisérova žena Šárka Bellanová a hudbu složil Mario Buzzi.
„Po prvním přečtení hry mi bylo okamžitě jasné, že ji chci zkoušet. V první řadě se mi líbil text jako takový, že jde o komedii, ale přitom s nějakým přesahem. Témata, o kterých se hraje, jsou pro mě zajímavá a docela zásadní – jako například uvědomění si vlastních hodnot, z čeho se skládá osobnost člověka, co vlastně znamenají v reálném životě pojmy jako poctivost a morálka či do jaké míry člověk zůstane počestným v určitých mezních situacích. A za druhé mě zaujala netradiční mnohovrstevnatostí žánrů, jedná se totiž o konverzační i situační komedii, politickou satiru, rodinné drama, grotesku, ale i cool dramatiku,“ říká Robert Bellan.
Pardubičtí diváci Rodinný podnik poprvé zhlédli 19. prosince 2015. Od premiéry, která byla prvním uvedením tohoto Ayckbournova textu v České republice, inscenace dosáhla na celkový počet 26 repríz.
Podnikatel Jack McCracken se díky své ženě dostane do područí tchánova byznysu, jenž je monitorován soukromým detektivem ohledně jistých kompromitujících materiálů – to je výchozí bod komedie, která měla světovou premiéru v londýnském Národním divadle v roce 1987. Ve stejném roce za ni Alan Ayckbourn získal cenu Evening Standard pro nejlepší novou hru.
Přestože byla hra napsána už před třiceti roky, na své aktuálnosti téměř nic neztratila. „Rodinný podnik je nadčasový nejen z hlediska osobní zodpovědnosti člověka, ale je současný třeba i z hlediska kolektivního vnímání morálky. Například v přístupu k podnikání. Dalo by se říct, že Velká Británie byla na konci 70. let asi tam, kde jsme teď my… Byla to doba „thatcherismu“, jak ji později historikové pojmenovali, typická snahou o zisk za každou cenu – bez ohledu na společenské souvislosti a dopad a bez ohledu na budoucnost. Rychlý a okamžitý prospěch převažoval nad uvažováním v dlouhodobých perspektivách a celospolečenských souvislostech…,“ vysvětluje Robert Bellan.
V komedii, která umí tnout do živého, hrají Jiří Kalužný, Ludmila Mecerodová, Petra Janečková, Tomáš Lněnička, Josef Pejchal a další. Za překladem Rodinného podniku stojí Zuzana Josková, monumentální scéna je z dílny Nikoly Tempíra, kostýmy navrhla režisérova žena Šárka Bellanová a hudbu složil Mario Buzzi.
Radek Smetana
Kontakt:
Radek Smetana
Public Relations manažer
smetana@vcd.cz
tel: 466 616 412
nebo 602 595 016
Fotografie v tiskové kvalitě:
Všechny fotografie ve fotogaleriích u jednotlivých inscenací i u tiskových zpráv lze stáhnout v tiskové kvalitě
(přes šipku vpravo dole u vybrané
fotografie).