VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Břetislav Rychlík uvede v Pardubicích Kalibův zločin
Poslední premiéru kalendářního roku 2017 přichystalo Východočeské divadlo na třetí adventní víkend 16. a 17. prosince, kdy se před pardubickým publikem na velkém jevišti Městského divadla zhmotní děj románu Karla Václava Raise Kalibův zločin.
„Raisova románová předloha z roku 1892, jež je bezesporu jednou z nejlepších próz české literatury 19. století, překvapuje nejen svou nadčasovostí, ale i silným dramatickým potenciálem. Důmyslně vystavěné situace nepostrádající napětí a psychologie postav vykreslená především pomocí dialogů předurčily Raisův román k divadelní adaptaci, jejímž autorem je Bedřich Vrbský,“ říká dramaturgyně Anna Hlaváčková. A právě tato dramatizace i román samotný se staly východisky zbrusu nové verze textu režiséra Břetislava Rychlíka, jenž se do povědomí pardubických diváků zapsal úspěšnou, kritiky ceněnou inscenací Topolova Konce masopustu (2016).
„Po Konci masopustu jsem přísahal, že už nikdy v Pardubicích žádné venkovské drama dělat nebudu,“ se smíchem v hlase tvrdí Břetislav Rychlík, ale ihned dodává: „Na druhou stranu by byla škoda neuvést Kalibův zločin zrovna tady, když se odehrává v tomto regionu. Je to tedy spíše podhůří Krkonoš, ale do východočeského regionu jej lze zahrnout. Myslím, že jednou z povinností regionálních divadel je uvádět hry, které jsou tak či onak s jeho regionem spjaty. Nad tím vším stojí ještě povinnost uvádět texty, které se moc nehrají, což je v tomhle konkrétním případě složité, protože jde vlastně o román, který někdo zdramatizoval. A tak došlo k tomu, že jsem si napsal vlastní variantu scénáře.“
Ve výjimečném vesnickém dramatu o tom, jak se dobrosrdečný a mírumilovný člověk může stát obětí i vrahem, se v hlavních rolích objeví Milan Němec, Romana Chvalová a Jana Ondrušková.
„Starý mládenec Vojtěch Kaliba je vmanipulován do sňatku s o mnoho let mladší ženou Karlou. A kolotoč intrik, lží a pomluv se pomalu roztáčí, přičemž jeho hlavním hybatelem je nejčastěji Kalibova tchýně, která se postupně krom bohatého statku snaží ovládnout i celou Kalibovu rodinu. Chamtivost a vypočítavost přerůstá v psychické týrání. Vojtu zprvu zachraňuje jeho selský rozum, zmatek v jeho duši ale neúprosně roste, až nabývá nekontrolovatelných rozměrů,“ přibližuje děj Anna Hlaváčková.
Hudbu pro pardubickou inscenaci složil houslista Jiří Pavlica, umělecký vedoucí Hradišťanu, scénu navrhl Jan Štěpánek, kostýmy jsou z dílny Markéty Sládečkové, na pohybové stránce inscenace režisér spolupracoval s Ondřejem Jiráčkem.
„Román Kalibův zločin je nádherný a skutečně se vymyká všem Raisovým lyrickým obrozenecko-vlasteneckým textům, jako jsou například Zapadlí vlastenci. Jde o nejmodernější dramatický příběh, jaký si lze dnes představit. Je o tom, jak dopadneme, když rezignujeme na základní mravní hodnoty, na to, co dělá člověka člověkem. Když upřednostníme takové blbosti, jako jsou hadry, majetek a já nevím co všechno, před kvalitami, jako jsou vztah, láska, slušnost, víra, zkrátka vše, co člověka přesahuje a čím se liší od zvířátka. Navíc je tam pro mě i téma věčné české nespokojenosti,“ uzavírá Břetislav Rychlík.
„Raisova románová předloha z roku 1892, jež je bezesporu jednou z nejlepších próz české literatury 19. století, překvapuje nejen svou nadčasovostí, ale i silným dramatickým potenciálem. Důmyslně vystavěné situace nepostrádající napětí a psychologie postav vykreslená především pomocí dialogů předurčily Raisův román k divadelní adaptaci, jejímž autorem je Bedřich Vrbský,“ říká dramaturgyně Anna Hlaváčková. A právě tato dramatizace i román samotný se staly východisky zbrusu nové verze textu režiséra Břetislava Rychlíka, jenž se do povědomí pardubických diváků zapsal úspěšnou, kritiky ceněnou inscenací Topolova Konce masopustu (2016).
„Po Konci masopustu jsem přísahal, že už nikdy v Pardubicích žádné venkovské drama dělat nebudu,“ se smíchem v hlase tvrdí Břetislav Rychlík, ale ihned dodává: „Na druhou stranu by byla škoda neuvést Kalibův zločin zrovna tady, když se odehrává v tomto regionu. Je to tedy spíše podhůří Krkonoš, ale do východočeského regionu jej lze zahrnout. Myslím, že jednou z povinností regionálních divadel je uvádět hry, které jsou tak či onak s jeho regionem spjaty. Nad tím vším stojí ještě povinnost uvádět texty, které se moc nehrají, což je v tomhle konkrétním případě složité, protože jde vlastně o román, který někdo zdramatizoval. A tak došlo k tomu, že jsem si napsal vlastní variantu scénáře.“
Ve výjimečném vesnickém dramatu o tom, jak se dobrosrdečný a mírumilovný člověk může stát obětí i vrahem, se v hlavních rolích objeví Milan Němec, Romana Chvalová a Jana Ondrušková.
„Starý mládenec Vojtěch Kaliba je vmanipulován do sňatku s o mnoho let mladší ženou Karlou. A kolotoč intrik, lží a pomluv se pomalu roztáčí, přičemž jeho hlavním hybatelem je nejčastěji Kalibova tchýně, která se postupně krom bohatého statku snaží ovládnout i celou Kalibovu rodinu. Chamtivost a vypočítavost přerůstá v psychické týrání. Vojtu zprvu zachraňuje jeho selský rozum, zmatek v jeho duši ale neúprosně roste, až nabývá nekontrolovatelných rozměrů,“ přibližuje děj Anna Hlaváčková.
Hudbu pro pardubickou inscenaci složil houslista Jiří Pavlica, umělecký vedoucí Hradišťanu, scénu navrhl Jan Štěpánek, kostýmy jsou z dílny Markéty Sládečkové, na pohybové stránce inscenace režisér spolupracoval s Ondřejem Jiráčkem.
„Román Kalibův zločin je nádherný a skutečně se vymyká všem Raisovým lyrickým obrozenecko-vlasteneckým textům, jako jsou například Zapadlí vlastenci. Jde o nejmodernější dramatický příběh, jaký si lze dnes představit. Je o tom, jak dopadneme, když rezignujeme na základní mravní hodnoty, na to, co dělá člověka člověkem. Když upřednostníme takové blbosti, jako jsou hadry, majetek a já nevím co všechno, před kvalitami, jako jsou vztah, láska, slušnost, víra, zkrátka vše, co člověka přesahuje a čím se liší od zvířátka. Navíc je tam pro mě i téma věčné české nespokojenosti,“ uzavírá Břetislav Rychlík.
Radek Smetana
Kontakt:
Radek Smetana
Public Relations manažer
smetana@vcd.cz
tel: 466 616 412
nebo 602 595 016
Fotografie v tiskové kvalitě:
Všechny fotografie ve fotogaleriích u jednotlivých inscenací i u tiskových zpráv lze stáhnout v tiskové kvalitě
(přes šipku vpravo dole u vybrané
fotografie).