|
|
autor – David Williamson
foto archiv VČD
|
David Williamson –
ZA KOLIK
Předávací porada: 23.6. 2005 ve 12:30
Zahajovací zkouška: 2. 9. 2005
Technická zkouška: 10.10. 2005
Premiéra: 22. a 23. října 2005
Derniéra: 18. ledna 2006
Pravděpodobně nejoblíbenější australská hra všech dob se znovu
a znovu nasazuje na repertoár tamních divadel. Stala se jakýmsi „rodinným
stříbrem“ našich protinožců a úspěšně obletěla svět.
Hra odehrávající se „za zavřenými dveřmi“, během zákulisních vyjednávání ve
vedení úspěšného australského fotbalového klubu, k nám přichází v době, kdy
i naši veřejnost šokují informace o zákulisí vrcholového sportu. V době, kdy
i my se ptáme, co je ještě sport a co už tvrdá politika a špinavý byznys.
Williamson si však toto téma bere jako záminku, aby nám mohl ukázat své
postavy v obrovském tlaku, v mezních situacích, kdy se jim hroutí kariéry a
životy, a jsou přinuceny si spolu s námi klást ještě daleko závažnější
otázky po smyslu lidského života, ceně a potřebnosti nadšení, oddanosti věci
a lidského usilování. A jestli má nejenom ve sportu, ale i v životě místo
poctivost, naděje a opravdové přátelství.
A pak to hlavní: Za kolik je hrou, kde se i ženy dozvědí o zájmech svých
mužů víc, než kdy předpokládaly.
Překlad: Martin Fahrner
Dramaturgie: Johana Kudláčková j.h.
Scéna: Ivo Žídek j.h.
Kostýmy: Kristina Novotná j.h.
Hudba: Ondřej Brousek
Odborná spolupráce: Jaromír Bosák
Režie: Lída Engelová j.h.
Osoby a obsazení:
Gerry – Milan Němec
Ted – Jiří Kalužný
Laurie – Martin Mejzlík
Danny – Martin Mňahončák j. h.
Jock – Zdeněk Rumpík
Geoff – Josef Pejchal
S Lídou Engelovou před premiérou Za kolik
Režisérka Lída Engelová
s dramaturgyní Johanou Kudláčkovou
foto archiv VČD
|
Lído, jako režisérku Tě v Pardubicích představovat nemusím, diváci si
Tě snad pamatují z inscenací Sylvie, Ten, kdo utře nos a Oddací list, které
se těšily dlouhému „životu“ a návštěvnosti. Teď ale zkoušíme hru ze
sportovního prostředí a já tuším, že jsi kdysi provozovala na velmi slušné
úrovni nějaký sport. Co to bylo?
Hrála jsem skoro sedm let basketbal za Spartu Praha. Jednou jsme dokonce
byly mistryněmi republiky v dorostenkách.
Hra, kterou u nás právě zkoušíš, řeší mimo jiné problém toho, jestli je
vůbec ještě možné a zda je potřeba na hřišti, ale i ve sportovním zákulisí
hrát fér. Co si Ty o tom myslíš?
Naši trenéři nás k fair play ve hře i v životě vedli tak důsledně, že se
dodneška divím, proč se s touto samozřejmostí setkávám spíš výjimečně.
Myslím, že bez férového chování se nám všem žije těžko.
Je téma fér jednání jediným důvodem, proč sis hru Za kolik vybrala? S
tím souvisí ještě jedna věc. Já si myslím, že i když se Za kolik odehrává v
prostředí fotbalu, je to vlastně taková metafora, mohla by se podle mne
odehrávat zrovna tak dobře ve sborovně základní školy, ve vedení nějakého
podniku… Souhlasíš se mnou?
Za kolik je především báječně napsaná hra se spoustou humorných situací. S
názorem, obsaženým ve druhé půli otázky, souhlasím bezvýhradně. Ještě bych
možná přidala zákulisí jakéhokoliv prostředí, kde se pracuje v týmu, včetně
divadla a naší politické scény.
Ty sis ale nevybrala jen hru, Ty sis s sebou přivedla i dlouholetou
spolupracovnici, dramaturgyni Johanu Kudláčkovou. Mohla bys ji našim
čtenářům nějak představit? Pěstovala také nějaký sport?
S Johanou spolupracuju od začátku své režisérské kariéry. Ta kdysi začala v
Plzni. Na společných projektech jsme se pak scházely, i když já byla v
angažmá v Ostravě či v Městských divadlech pražských, a Johana léta v
činohře Národního divadla. Teď jsme obě na volné noze, a jak vidno, nad
zajímavou prací se rády potkáváme dál. Co se týče sportu, myslím, že Johana
„chodí“ na lyžích, plave a zabývá se jógou. Ale hlavně bydlí v Praze na
Letné, takže se pasivně zabývá i fotbalem.
Jaký máš vztah k autorovi Za kolik?
Jméno Davida Williamsona znám z Londýna. Před dvěma lety jsem tam viděla
inscenaci hry Urvi to! se zpěvačkou Madonnou v hlavní roli. Urvi to! je
skandální, satirická komedie, kterou jsme loni uvedli v Plzni. Hraje se
dosud. Pak mě Williamsonova agentura upozornila na hru Za kolik. S nadšením
jsem po ní sáhla nejen proto, že s ní budeme mít v Pardubicích českou
premiéru, ale i proto, že na českém jevišti znovu představíme
nejvěhlasnějšího žijícího australského dramatika. A pak to hlavní: Za kolik
je hrou, kde se i ženy dozvědí o zájmech svých mužů víc, než kdy očekávaly.
Děkuji Ti za rozhovor a k premiéře přeji divadelní „ZLOM VAZ“!
Martin Fahrner, Divadelní zpravodaj 10/05
|