|
|
ALOIS JIRÁSEK
foto archiv VČD
|
Alois Jirásek – VOJNARKA
Začátek zkoušení: 21. ledna 2007
Technická zkouška: 26. února 2007
Premiéry: 10. a 11. března 2007
Derniéra 7. ledna 2009
Příběh staré lásky, která rezaví.
Uvádět díla české národní klasiky z důvodů pietních nebo
rádoby vlasteneckých by dnes bylo pošetilé. Některé texty z této klenotnice
však vybízejí k inscenování naprosto spontánně, protože velké lidské příběhy
a základní životní témata mají nadčasovou platnost a jejich významový přenos
časem může mít někdy silnější působnost než prchavé hříčky ze současnosti.
Jiráskova Vojnarka je hra o lehkosti touhy, mládí a dobře míněných úmyslů a
o tíze odpovědnosti, závazku a zmarněných hodnot, o lehkosti i tíze života a
smrti… Antonín se dal z trucu na vojnu, protože jeho Madlenu provdali za
bohatšího. Když se zraněný vrátí z války do rodné vsi, Madlena je krásná
bohatá vdova s malým synkem. Antonín k ní nastoupí jako čeledín, prokáže se
jako zdatný pracant i uvážlivý hospodář a láskyplně se stará o jejího
kloučka. Hluboko a na dlouho ukrytá láska mezi oběma stále ještě mladými
lidmi brzy znovu vytryskne. Madlena se za Antonína bez předsudků a navzdory
nepřízni svého švagra provdá. Hořkost a křivdy minulosti se rychle rozplynou
ve šťastném rodinném životě. Bohužel ne napořád. Antonínovo válkou zmrzačené
srdce není schopno dospělé lásky a jeho i Madlenino štěstí pomine tak
rychle, jako nastalo. Ale Madlena má naštěstí chlapečka, zatímco Antonín jen
karty a dluhy. Osud je oba podělí tím, před čím nelze uniknout…
Scéna: Jaroslav Milfajt j. h.
Kostýmy: Tomáš Kypta j. h.
Hudba: Pavel Vondruška
Dramaturgie: Jana Pithartová
Režie: Petr Kracik j. h.
OSOBY A OBSAZENÍ:
Selka Madlena Vojnarová ... Lucie Štěpánková
Jakub Vojnar ... Jan Hyhlík
Antonín Havel ... Martin Mňahončák
Havlová, jeho matka ... Zdena Bittlová
Hruška, zpěvák ... Václav Dušek
Bětka, děvečka ... Kateřina Janečková j. h.
Martin, pohůnek ... Josef Pejchal
Hospodská ... Ludmila Mecerodová
Drtina, muzikant ... Leopold Běhan
Brožek ... Jindřich Kratochvíl
Jeník Vojnar, dítě
Inspice: Jindřich Kratochvíl
Nápověda: Naďa Krůlová
Na
českou klasiku se nezřídka hledí skrz prsty a řada režisérů se do ní pouští,
jen když je potká „ta“ povinnost. Ale Ty sis Vojnarku vybral sám. Jaký je
Tvůj vztah k národní klenotnici české dramatiky?
„Ta“ povinnost už padla – bohudíky. Ale zároveň bohužel, protože na druhou
stranu je jakýmsi kritériem každého repertoárového divadla tuto dramatiku
uvádět, z mnoha důvodů. Každá generace divadelníků by se s ní měla poprat,
ukázat, že dovede v naší minulosti nalézat nejenom divadelní odkaz, ale
určité momenty, které s námi souznějí. V tom bych viděl povinnost v dobrém
slova smyslu. Druhá věc je, že lidé touží vidět tyhle příběhy – Maryši,
Vojnarky, Gazdiny roby, Lucerny… Myslím si, že tam je nějaká kontinuita
vývoje českého herectva. Naposledy pro mě odkaz české klasiky zazněl
nejsilněji v Macháčkových Našich furiantech. Ta inscenace se nevyznačovala
žádnou režijní kreativitou, originalitou, naštěstí. Nechala téma vytrysknout
z herců, prostřednictvím hereckých osobností předala toho klasika, jako by
to napsal včera. To je pro mě důvod uvádět českou klasiku. Otočit se zády k
těmto textům je jen obejití problému, jak se s nimi porovnat. Umím-li se
vyjádřit, je-li můj divadelní jazyk natolik silný, pak se určitě vejde i do
české klasiky. Kdo v tomhle není silný, tak českou klasiku obejde, nebo ji
nějakým způsobem znásilní, zironizuje, zbytečně aktualizuje. Já se snažím v
ní hledat velkou příležitost pro umělecký soubor, připravit to tak, aby
neulpěl v klišé, ale aby z postav udělal živé lidi. Dokud budu na divadle
ukazovat lidi, ne monstra, tak ho budu dělat. Pak už určitě ne.
Podle čeho si vybíráš hry, které chceš režírovat?
Doba dnes vede režiséry ke specializaci – jsou režiséři komedií, muzikáloví
režiséři, avantgardní režiséři, takzvaně provozní režiséři… Já se tomu
bráním, vyhraňuji se jen tím, že každé představení musí přinést příležitost
pro herce, protože je to ten první poslední člověk, který z jeviště něco
předává. Navíc samozřejmě vždycky myslím na diváky, bez nich se žádné
představení nekoná. Takže hledám témata, která mohou být pro diváka
zajímavá, snažím se, aby s ním dramatikova myšlenka souzněla nebo ho
vybízela něčeho se dopátrat. Vytvořit inscenaci stojí obrovské úsilí nejen
herce, ale všechny složky divadla, taky stojí spoustu peněz, nikdy bych
nechtěl riskovat, že se to potom zahraje jen dvakrát.
Určitě je rozdíl mezi tím, když vybíráš hry pro svou režii
a když je vybíráš jako ředitel. Nutno podotknout, že Divadlo pod Palmovkou
má takzvaně svého diváka, je to divadlo profilové, což se oblastním divadlům
nestává (anebo stane na pouhých pár let). Na čem stavíš dramaturgii „doma“ v
Libni?
Libeň je specifická. Vždycky byla a myslím, že i zůstane, takovou oblastí v
Praze. Je to dáno i jejím umístěním nejdále od centra, i když jsou to jen
čtyři stanice metrem. Myslím na to, že když už se sem divák vypraví, musí mu
to stát za to. Tím vůbec nemyslím, že to dělám lépe, ani že se snažím
podbízet, ale musím se dvojnásobně koncentrovat na to, abych diváka získal.
Aby z titulu cítil, že ho zajímá, nebo že už o něm slyšel, nebo že chce
vidět herce, kteří v něm hrají. Kromě toho vlastně vždycky vybírám hry,
které bych sám režíroval. Zní to možná sobecky, ale já velmi rád předám
kolegovi hru, kterou bych sám rád dělal, někdy to může být i strategicky
vhodné, a udělám to radši, než abych uvedl do repertoáru hru, která se mnou
nesouzní, které nerozumím a mám strach, že jí nebude rozumět libeňský divák.
Jakožto ředitel, umělecký šéf a výkonný režisér máš pod
Palmovkou práce až až. Přesto přijímáš pohostinské režie. Co Ti to přináší?
V každém divadle se rozhlížím, sleduji, co funguje, co nefunguje, poznávám
nové herce, pár jsem jich už takhle získal… takže si tak nějak „nakoupím“
jako ředitel. Kromě toho jsou hry, které bych v Libni v dané chvíli dělat
nemohl. Tak je to třeba s Vojnarkou. Pražský divák, domnívám se, nepřijde na
byť skvělé venkovské drama, když nebude hvězdně obsazené. A já nemám soubor
složený ze samých hvězd. A kde jinde už by se měl Východočech Jirásek hrát,
než tady. Ostatně máte jeho portrét na divadle… Jako režisér si jezdím na
oblasti splnit některé své režijní sny, bohužel mimo své vlastní divadlo. To
je daň za to, že jsem ředitel a mohu si prosadit mnohé, ale svůj sen musím
někdy potlačit. Zaplaťpánbůh za tu možnost, že některé z nich mohu
uskutečnit jinde.
JaP, Divadelní zpravodaj 3/07
|