fotogalerie Rozhovor s režisérem premiéra
|
Howard Barker – VÍTĚZSTVÍPředávací porada: 1. 2. 2007 v 8.00 hod. scéna Moderní Macbeth nebo Hamlet!Toto drama je napsané tak dobře, že připomíná nejlepší Shakespearovy hry.
Jedná se o historickou hru z období, kdy u nás probíhala Třicetiletá válka.
Ale autor historického pozadí využívá k obrazu, který se dotýká i naší
současnosti. Po porážce revoluce se na trůn vrací král a mstí se těm, kteří
sesadili a popravili jeho otce, Charlese I. V té době se věřilo, že králové
jsou dosazováni shůry, a tohle je první poprava krále v historii. Očekává se
boží trest. Ale trest nepřichází. Zdá se, že nic neplatí a v máloco se dá
věřit. Jestli vůbec v něco. To je právě předmětem autorova zkoumání a tady
můžeme hledat souvislosti s dnešní dobou. V co se dá ještě věřit? Co odolá
náporu hlouposti, surovosti a lží? Překlad: Martin a Helena Fahrnerovi Režie: Marián Pecko j. h. OSOBY A OBSAZENÍ: Inspice: Zuzana Šebková Vítězství s Mariánem PeckemMariáne, je právě po zkoušce, tak se zeptám takhle: je Vítězství těžká hra? Ta otázka má dva momenty. Jednak jestli je ta hra těžká na „urobenie“, jestli je těžké ji nazkoušet. Myslím, že pokud něco děláme rádi, tak by to nemělo být tak těžké. Já jsem si tuhle hru a tohle zaměstnání dobrovolně vybral, tak je to pro mne radost, protože je štěstí, smět dělat to, co nás baví. Z tohoto úhlu pohledu se nedá mluvit o nějaké tíze. Na druhou stranu: udělat z kteréhokoli na papíře napsaného textu na jevišti něco smysluplného je umění a je to těžké. Nicméně nechodím ze zkoušek Vítězství nějak strhaný, nemám pocit vyčerpanosti, naopak nějak rychle mi to utíká, za chvíli už zase bude premiéra a já pojedu pryč. A pak chci k tomu ještě říci, že když my děláme co nejpoctivěji v dobré víře sedm týdnů svoji práci, tak musíme doufat, že diváci nebudou odcházet s pocitem, že bylo těžké se na ni dvě hodiny dívat. To by bylo zlé. Já nezlehčuji ani tu funkci divadla, která se snaží diváky potěšit, projasnit mu večer, ale mám rád i divadlo, které chce položit nějaké otázky, aktivizovat mozkové buňky diváka. Ale těžké by mu to stejně nemělo připadat. Je to moudrý text, máme naději, že když v něm vidíme smysl my, bude ho v něm vidět i divák. Je nejen moudrý, je také místy dost vtipný. Je v něm řada velmi moudrých rozhodnutí, která stojí za to vidět. Spousta zajímavých postav a osudů. Prostě by to mělo být dobré divadlo a pak by nemělo být pro diváka těžké. V souvislosti s Vojnarkou se mluvilo o tom, že Jiráskova hra není úplně typický text pro naše divadlo. Ačkoli já s tím názorem nesouhlasím, použiji ho a zeptám se: a co teprve Vítězství? A je-li Vítězství atypické, tak čím? Není takové atypické. Má například katarzi. To je typický
divadelní postup. Jestli se Vaše otázka týká možná trochu zvýšené míry
agresivity některých postav, tak to je potřeba brát jako divadelní obraz,
jako metaforu, jako jazyk autora. Ne jako stanovisko divadla nebo herců. A
takové postavy jsou i v Hamletovi nebo Macbethovi. MaF, Divadelní zpravodaj 04/2007 |
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz