na programu fotogalerie Autorské projekty na Malé scéně
rozhovor s režisérem Martinem Vokounem
SUSANA TORRES MOLINA
foto archiv
Radek Žák
Radek Žák
Jiří Kalužný
celá fotogalerie
foto Michal Klíma
Překlad Šárka Pavelková
Uvádíme v cyklu scénických čtení současné dramatiky – Malé inscenace na Malé scéně.
Premiéra: 2. listopadu 2011 v 19 hod. na Malé scéně ve dvoře
Hra s jednoduchým názvem Ona pojednává o ryzí femme fatale, o neskonalé lásce dvou mužů k ní, která je vede až do životní krajnosti, k sebezničení, neboť tyto postavy – Marley a Iriondo – neumí své vášni poručit. Je tedy otázkou, co je ještě projevem čisté lásky a co už projevem zoufalství a bezmezné závislosti. Ona zaujme také osobitým humorem a překvapivým vývojem.
Poprvé se tímto na česká profesionální jeviště dostává dílo nejslavnější argentinské dramatičky, kterou je Susana Torres Molina. Narodila se v roce 1956 v Buenos Aires, kde se věnuje práci spisovatelky, dramatičky, dramaturgyně, režisérky a divadelní teoretičky, vede kurzy dramaturgie a tvůrčího psaní. Za svou tvorbu obdržela již řadu prestižních ocenění. Hru Ona uvedla v roce 2005 ve vlastní režii na scéně Teatro Payró v Buenos Aires.
První české uvedení na profesionálním jevišti!
Dramaturgie: Zdeněk Janál
Režie: Martin Vokoun j. h.
Obsazení:
Iriondo – Jiří Kalužný
Marley – Radek Žák
Zahajujeme již druhou sezónu cyklu scénických čtení současné dramatiky Malé inscenace na Malé scéně. Uvidíte postupně pět ukázek bohaté aktuální tvorby světových i českých dramatiků. Výběr her zacílíme především na tematickou i formální různorodost, na témata blízká našemu žití v dnešní době – aneb „co by se nám také mohlo stát“. K tomuto „heslu“ jistě patří hned první hra, kterou letos uvidíte, a to 2. listopadu od 19.00 hodin. Jmenuje se jednoduše: Ona. A pojednává, jak jinak, o ryzí femme fatale, o neskonalé lásce dvou mužů k ní, která je vede až do životní krajnosti, k sebezničení, neboť tyto postavy – Marley a Iriondo – neumí své vášni poručit. Hra je plná zoufalé touhy i utrpení z lásky, ale také osobitého humoru a překvapivého vývoje. Poprvé se tak na česká profesionální jeviště dostává dílo nejslavnější argentinské dramatičky, kterou je Susana Torres Molina. Narodila se v roce 1956 v Buenos Aires, kde se věnuje práci spisovatelky, dramatičky, dramaturgyně, režisérky a divadelní teoretičky, vede kurzy dramaturgie a tvůrčího psaní. Za svou tvorbu obdržela již řadu prestižních ocenění. Hru Ona uvedla v roce 2005 ve vlastní režii na scéně Teatro Payró v Buenos Aires.
Režisér Martin Vokoun,
foto archiv
Našeho scénického čtení této působivé hry se zhostí mladý režisér, člen Divadla J. K. Tyla v Plzni, MARTIN VOKOUN, kterého můžete poznat v následujícím rozhovoru:
Co se ti vybaví, když se řekne scénické čtení?
Jako první se mi asi vybaví vždy příjemná a zajímavá práce. Scénické
čtení je tvar, který vzniká rychle a intenzivně – režisér a herci se potkají
s textem, mají možnost ho rozkrývat, pracovat s ním, ale nejsou tlačeni
potřebou hotové inscenace. Z mé vlastní zkušenosti mohu říct, že se se
scénickým čtením vždy rád setkávám – ať už jako režisér, interpret nebo
divák.
Jaké máš tedy s tímto způsobem divadla zkušenosti?
Setkal jsem se s ním vícekrát. Již jako student DAMU jsem připravoval se
spolužáky scénické čtení Marberovy hry Na dotek. Naopak poslední zkušenost s
tímto divadelním tvarem je necelý rok stará – režíroval jsem v Plzni
scénické čtení Ravenhillovy hry Shopping and Fucking pro festival Ozvěny
Mezipater.
V našem cyklu chceme objevovat různé formy
současného dramatu. Jaká dramatika tě zajímá a láká k inscenování, popřípadě
jaký typ současného dramatu?
Vždy – ať už u současných her nebo u klasického repertoáru – mě zajímá
příběh. Hra pro mě musí mít silný příběh a osudy svých postav, musí mě něčím
oslovovat a dotýkat se mě. Myslím si, že pokud by se hra nedotýkala mě,
těžko bych ji mohl interpretovat tak, aby se posléze dotýkala diváků. Takže
bez ohledu na formu mě vždy zajímají dobře napsané hry, které mají jisté
sdělení a přesah a ve kterých jsou zajímavé postavy.
V Pardubicích budeš režírovat hru Ona. Co tě
napadalo po prvním přečtení této hry?
Můj první pocit byl poměrně jasný – ve vztazích se chováme a cítíme
naprosto stejně, ať už jsme muži nebo ženy, všichni jsme lidé a máme nějaké
emoce. V této hře jsme zavedeni do zpočátku nenápadné situace, ale atmosféra
se zahušťuje společně s informacemi, které od postav dostáváme. Za tím vším
stojí bezmezná láska a zoufalství. Takže první dojem byl, že když člověk
miluje, je schopen překročit jakoukoliv překážku. Je jen otázkou, co je
ještě projevem čisté lásky a co už projevem zoufalství a bezmezné
závislosti.
Jedná se sice o hru argentinské autorky, ale stejně
tak by se tento dramatický dialog mohl odehrávat kdekoli na světě. Setkal
ses někdy s něčím podobným v životě?
Stejně tak jako dva muži ve hře Ona hraje i každý z nás ve svém životě
nějaké „hry“. Občas se přetvařujeme, abychom neukázali své city, občas
hrajeme emoce, abychom někomu udělali radost atd. Takže si myslím, že něco
podobného ve svém životě zažil každý z nás – nicméně za sebe říkám, že to
nikdy nebylo takto intenzivní a extrémní jako v této hře. Tak daleko jsem ve
svých „hrách“ nikdy nezašel.
Jsi kmenovým režisérem Divadla J. K. Tyla v Plzni.
Jakému divadlu se tam především režijně věnuješ?
Jelikož plzeňské Divadlo J. K. Tyla je městskou scénou s dlouholetou
tradicí, dalo by se i divadlo, které se tam dělá, obecně nazvat tradičním v
tom nejlepším slova smyslu. V Plzni režíruji zpravidla dvě inscenace za
sezónu a v podstatě by se dalo mluvit o klasickém interpretačním divadle.
Jelikož máme konzervativní publikum a silnou předplatitelskou základnu,
nemůžeme si příliš dovolit experimentovat – s formou nebo obsahem. Těší mě,
že v posledních letech se nám podařilo oživit Divadelní klub – kde jednou do
roka připravujeme komorní inscenace cílené spíše pro mladší a náročnější
publikum. Zde je potom prostor pro experiment a objevování nových forem.
Právě si zakládáš nezávislé divadelní sdružení 3D
company o. s., tedy budeš vytvářet inscenace ve vlastní produkci. Proč jsi
k tomuto kroku ucítil potřebu a kam bude směřovat tvoje dramaturgie?
Již dlouho připravuji v Praze v různých menších divadlech (A studio
Rubín, Divadlo Na prádle atd.) inscenace s lidmi, kteří mi jsou blízcí svým
chápáním divadla a jeho výkladem. Za tu dobu v podstatě vznikl okruh lidí,
se kterými spolupracuji pravidelně, ale rozhodně se nedá mluvit o souboru.
Poté, co jsme dostali nabídku působit dlouhodoběji v Žižkovském divadle Járy
Cimrmana, rozhodl jsem se pro jakési zoficiálnění této skupiny – založil
jsem společnost, jež zaštítí a sjednotí tyto lidi a inscenace, které děláme.
Ačkoliv jsem nikdy neměl potřebu si nějak obecně nazývat naše směřování,
myslím si, že naším cílem je vytvářet zpravidla současnou dramaturgii a
nabízet publiku divadlo, které je založeno na hercích a jejich projevu, ať
již v žánru komediálním (například nejnovější inscenace Central park west
Woodyho Allena), nebo v temnějších a vážnějších věcech (jako třeba
Neidentifikovatelné lidské ostatky a skutečná podstata lásky od Brada
Frasera).
Zdeněk Janál, Divadelní zpravodaj 11/2011
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz