na programu fotogalerie video panorama Kishon je poklad říká režisér premiéra
foto Jiří Sejkora
Předávací porada: 13. 12. 2010 v 10.00 hodin
Zahajovací zkouška: ve středu 12. ledna 2011 v 10.00 hod.
Technická zkouška: v pondělí 14. února 2011
Premiéry: 26. a 27. února 2011 v 19.00 hodin v Městském divadle v
Pardubicích
Derniéra 24. dubna 2012
Jak to dopadne, když se někam zavede dřív politika než „elektrika“. Tak nějak by se dal v krátkosti parafrázovat námět knížky světoznámého satirika Ephraima Kishona, jejíž dramatizace vznikla přímo pro pardubické divadlo a jeho herce. Příběh se odehrává v zapadlé vesnici Kmínovice, kam přijíždí na ozdravný pobyt do vytoužené oázy klidu stárnoucí politik Arnitz Dulniker. Jeho vášeň pro politiku mu však nedá spát, a tak se rozhodne, že ve vesničce, která funguje od věků tak nějak přirozeně sama sebou, uspořádá volby a všechno, co s nimi souvisí. A tak si představte, že byste žili v ráji a najednou u vás doma někdo zaklepal a řekl: „Dobrý den, já jsem vynalezl daně.“ No, ať už budou úmysly pana ministra Dulnikera jakékoliv, ti, kteří se podle něj začnou řídit, to nebudou mít lehké… Satira musí být doma vždy tam, kde se hraje. A jestliže ve staré dobré Anglii mají své „Jistě, pane ministře“, my budeme mít vždy blíž k hospodské facce a rvačce – jako u Lady nebo ve Stroupežnického Našich furiantech. Takže, jak se na dobrou satiru sluší: Padni, komu padni…
Dramatizace: Martin Tichý a Tomáš Syrovátka
Režie: Martin Tichý j. h.
Scéna: Hynek Dřízhal j. h.
Kostýmy: Tereza Venclová j. h.
Hudba: David Smečka
Dramaturgie: Tomáš Syrovátka
OSOBY A OBSAZENÍ:
Arnitz Dulniker ... Zdeněk Rumpík
Gula ... Dagmar Novotná
Zev ... Jan Musil
Švec Zemach Gurevič ... Martin Mejzlík
Ševcova žena Ráchel ... Lída Vlášková
Dvora, jejich dcera ... Petra Tenorová
Holič Salman Hasidov ... Petr Dohnal
Hasidovka – holičova žena ... Romana Chvalová
Hostinský Elifas Hermanovič ... Pavel Novotný
Malka, jeho žena ... Ludmila Mecerodová
Košerák Jakob Sfaradi ... Ladislav Špiner
Krejčí Ofer Kish ... Alexandr Postler
Míša, pasák krav a velitel policie ... Radek Žák
Lékař, reportér ... Jan Hyhlík
Řidič, reportér ... Miloslav Tichý
Inspice: Jiří Vojíř
Nápověda: Naďa Krůlová
Režisér Martin Tichý na předávací poradě scény a kostýmů Lišky v kurníku
s kostýmní
výtvarnicí Terezou Venclovou a dramaturgem Tomášem Syrovátkou. foto archiv VČD
Už 26. února 2011 bude mít českou premiéru komedie s trochu záhadným názvem Liška v kurníku. O čem bude, napoví více podtitul „Pan ministr v Kmínovicích“ či slogan „Jak to dopadne, když se někam zavede dřív politika než elektrika“. Autorem sloganu je režisér inscenace MARTIN TICHÝ. Náš rozhovor by vám měl přiblížit nejen jeho samotného, ale především chystanou komedii, která čerpá svůj námět ze satirické knížky skvělého a světoznámého humoristy Ephraima Kishona a jejíž scénář vznikal přímo pro pardubické divadlo a jeho hercům takříkajíc „na tělo“…
Když začínalo naše divadelní namlouvání, nabízel
jsem ti postupně několik textů. Proč ses nakonec rozhodl právě pro Kishonovu
Lišku v kurníku?
Kishon je zapomenutý poklad. Skvělý humorista, který se
zase tak moc nehraje a v době dnešních televizních legrací zmizel z centra
zájmu. A tak jsem rád, že jsme ho zase objevili.
Na tvé režijní kariéře – můžu-li použít takové
ošklivě ambiciózně znějící slovo, které nesouzní s tvou povahou – je
zvláštní, že ses divadlu věnoval souběžně se svým hlavním zaměstnáním v
reklamní agentuře. Bylo hodně obtížné obě práce skloubit dohromady? Případně
– dala ti zkušenost z komerční sféry něco užitečného pro umělecký svět?
V něčem jsou si tyto světy podobné. Člověk v nich
pracuje s nápady a koncepty, má své diváky. Skloubit to šlo jednoduše. Vzal
jsem si dovolenou, popřípadě jsem zkoušel o víkendech a přes týden chodil do
práce.
I přesto, že jsi režíroval třeba jen jednu inscenaci
ročně (přičemž běžné jsou tak čtyři), stačil sis připsat už poměrně hodně
prestižních cen. Můžeš se pochlubit, které to byly a za co?
Možná to je tím, že jsem jich dělal tak málo. Člověk má
čas o tom více přemýšlet. Nebo v tom byly jen dobré nápady, shoda šťastných
okolností. Letos, kdy budu dělat čtyři inscenace, už to asi tak slavné
nebude. A potom i divadlo se mění a s ním i pohled na to, jaké divadlo je
dobré a jaké ne. Z cen je nejzajímavější asi cena MAX Pražského festivalu
německého jazyka za nejlepší inscenaci německého textu v České republice a
cena Erik za nejlepší loutkovou inscenaci sezóny v České republice.
Pod Liškou v kurníku jsi podepsaný nejen jako
režisér, ale také jako dramatizátor. Tvá první autorská zkušenost to ale
není, že?
Ano. Získal jsem Cenu Alfréda Radoka za původní hru Kvartýr, třikrát
jsem byl ve finálové desítce. Pak jsem podle Sbírky eskymáckých příběhů
napsal pro divadlo Alfa v Plzni pohádku O chlapci, který vrátil lidem
slunce.
Od září loňského roku ses rozhodl opustit zázemí
pevného zaměstnání a vydat se pouze na „volnou nohu“, věnovat se soustavně
divadlu. Co tě k tomu vedlo? A jaké režie si ještě v letošní sezóně připíšeš
nebo sis už připsal?
Už jsem cítil, že mi práce v reklamní agentuře nic
nedává. Chtěl jsem vyzkoušet, jaké to je být na „volné noze“, než budu zase
o deset let starší. Pak bych si to možná vyčítal, že jsem to nezkusil. Zdá
se mi to živější a dobrodružnější. Člověk toho víc zažije. Zatím jsem
v Naivním divadle Liberec režíroval pohádku Prodaný smích. Do konce sezóny
mě čeká režie pro dospělé v libereckém divadle F. X. Šaldy a režie
slavnostního zahájení mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifest
v Teplicích. Doufám, že už nic víc.
Vím, že jako divadelní divák jsi poměrně náročný a
osloví tě pouze inscenace, které jsou něčím výjimečné. Jaké nároky podle
tebe musí splňovat divadelní inscenace, aby tě zaujala?
To je těžké. Ale měla by mít nějaký nápad, a je jedno,
jestli ve výběru autora, herce, v nezvyklém řešení scény nebo ve zvláštním
pojetí hraní. Ideální je, když má živé téma a odkrývá něco, co běžně
nevidíme.
Které divadelní režiséry nebo soubory považuješ za
svou inspiraci nebo vzor?
Inspirací je pro mě třeba Jiří Pokorný, ale také Jan
Antonín Pitínský nebo Divadlo Komedie, jakkoliv se to může zdát daleko od
sebe. Z ciziny berlínská Schaubühne a Thomas Ostermeier.
Jaké jsou tvé dosavadní zkušenosti s Východočeským
divadlem, našimi inscenacemi, kolegy z různých profesí?
Jsem teprve na začátku zkoušení, proto je ještě
ideální. Na začátku je všechno skvělé, není totiž co zkazit.
Liška v kurníku je komedie satirická. Kromě humoru
má tedy ambici se také vyjádřit k naší společnosti a ke světu kolem nás.
Které téma cítíš jako hlavní?
Hlavním tématem je pro mě asi zničení dobrých
mezilidských vztahů politikou a neschopnost lidí rozeznat, jak jsou
manipulováni. Součástí tématu je ale i to, že se tomu můžeme zasmát, jinak
by to taková legrace nebyla. Satira je dobrá i v tom, že nás učí dívat se na
věci z nadhledu, ke kterému je někdy obtížné se dostat.
Mohou diváci čekat konvenční inscenaci, nebo bys jim
rád přichystal nějaké pozitivní překvapení, něco, na co třeba v naší ostatní
produkci nejsou úplně zvyklí?
Nevím, co na to říci. I konvenční inscenace může být dobrá. Věřím, že
představení bude mít svůj styl, který bude od ostatních kusů odlišný.
Doufám, že to bude živější, hravější a také výtvarnější, přestože jde o
komedii.
Ve scénáři je řada humorných míst. Které situace
nakonec vyvolají smích diváků, je většinou nevyzpytatelné. Má zkušenost
říká, že publikum se často směje jinde než my inscenátoři. Nicméně, kdybys
měl jako pozvánku popsat jednu situaci, která tě při čtení nebo psaní
pobavila asi nejvíc, můžeš ji prozradit?
No, kdybychom se smáli vždycky jinde než diváci, napadá
mě otázka, jestli by se diváci vůbec zasmáli. Věříme, že se od diváků tolik
typologicky nelišíme. Chodíme přece po dvou a jíme příborem. Nějaká vtipná
ukázka? Tak třeba: Prozatímní starosta Kmínovic si z obecních daní postaví
kurník a při výslechu si vymyslí neuvěřitelnou historku o trpaslíkovi, který
mu to prý přikázal. Na otázku, jestli má nějaký hmatatelný důkaz, že to, co
říká, je pravda, s klidem odpoví: „Samozřejmě. Každej si přece může na můj
novej kurník šáhnout.“
Tomáš Syrovátka, Divadelní zpravodaj 2/2011
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz