fotogalerie premiéra derniéra rozhovor s režisérem Mariánem Peckem
|
František Hrubín
|
foto archiv VČD |
Scénář a dramaturgie: Martin Fahrner
Scéna a kostýmy: Pavol Andraško
Hudba: Róbert Mankovecký
Režie: Marián Pecko
OSOBY A OBSAZENÍ:
František – Martin Chamer
Pan František – Martin Mejzlík
Otec – Petr Dohnal
Dědeček – Václav Dušek
Terina – Lucie Štěpánková
Viktor – Martin Mňahončák j.h.
Otec Teriny – Pavel Novotný
Matka Teriny – Romana Chvalová
Tonka – Eva Janoušková j. h.
Romance pro křídlovku... na první pohled si člověk řekne, že je to
bláznivý nápad, chtít zdramatizovat báseň, vždyť Romance pro křídlovku je
báseň, dokonce bych se i zdráhal říci, že epická báseň, Pak si člověk všimne
toho, že ta báseň se dohromady skládá z určitých obrazů. A svitne mu naděje.
Básnický a jevištní obraz by snad mohly mít k sobě blízko, co říkáte?
Ano. On je tam sice napsaný příběh. Ale velmi zvláštně. Jsou to takové
fotky, momentky... Je to, jako kdybychom si prohlíželi staré album a na
základě určitých fotografií si ten příběh museli složit. K tomu se
potřebujeme vcítit do těch obrazů. Nasát esenci, která je za nimi. Jsou to
velmi silné obrazy.
Někdy mi připadá, že ty obrazy jsou silnější než příběh samotný...
A není to úžasné? Hrubín vypráví příběh, který se stal před dvaceti šesti
lety, a ta vzpomínka, vyprávění je silnější než to, co se tenkrát skutečně
mohlo stát. Nevypovídá právě tohle o nás? O tom, jak nám často nedochází, co
držíme v ruce? A neprovokuje to otázky, proč nám to nedochází? Kvůli
necitlivosti, uspěchanosti, proč? Pro mne jsou to velmi důležité otázky.
Proč si musíme tak často všimnout hodnoty věcí, až když je ztratíme? Nebo
ten příběh. Je opravdu jednoduchý: student se stará na prázdninách o
dědečka, zamiluje se, má možnost se svou láskou odejít, ale neudělá to. Proč
taky, že? Kolik je dneska bláznů, kteří by to udělali? Kteří by byli ochotní
změnit všechno od základu, včetně sebe. Mne ta báseň přímo provokuje,
neudělat to takhle. A udělat to tak, aby bylo logické odejít.
Je, anebo není to těžké, když se spolu potkají všeho všudy třikrát?
Snad není. Měla by to být setkání s velkým „S“, Tak by to rozhodně na
tom jevišti mělo vypadat. A pak to musí stačit. Aby si divák řekl: tak běž,
na co čekáš?! A zase se musím ptát: proč s ní neodešel? V Romanci je ta
otázka položena ve vztahu k ženě, ale já myslím, že ji můžeme brát i jako
širší metaforu ve vztahu k životu vůbec. Vždycky je tu to riziko, že se
člověk otočí za svým životem a lituje. Ale myslím, že se nakonec musí
vyrovnat s tím, co udělal i neudělal. I František se musí naučit mít se rád,
i když neodešel s Terinou, aby mohl žít dál, Mám potřebu připravit mu na
jevišti takovou očistnou koupel a budu mu držet palce, aby se mu to povedlo.
A snad i diváci mu budou držet palce.
Když už pro ně inscenujeme báseň, jaký vy osobně vlastně máte vztah k
poezii?
To je choulostivé téma. Já mám poezii rád, ale rád si ji čtu sám. Nemám rád
mezi sebou a autorem prostředníka.
Přesně takového, jakého coby režisér chtě nechtě musíte dělat divákům?
Ano, Ale mně ty otázky v Hrubínovi přijdou důležité. Tak ho nakonec dělám
rád. A jenom se musím snažit, abych nebyl příliš... já nevím... vehementní.
Básníkovy otázky jsou otevřené, tak se je snažím příliš nedopovědět, co
nejvíc se upozadit, abych nechal prostor divákovi, aby ta inscenace, naše,
byla setkání nás s divákem, což musí, ale také diváka s Hrubínem. To bych si
přál.
Z divadelního programu k inscenaci hry
fotografie ze zkoušek – foto Michal Klíma
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz