na programu fotogalerie INprojekty na Malé scéně ve dvoře
Gender projekt – Konec dějin: jedna žena Rozhodující je pro mě výzva!
foto Josef Vostárek
Překlad: Kateřina Neveu, Katia Hala, Zdeněk Janál
Uvádíme v rámci cyklu INprojekty (Malé inscenační projekty světových
novinek)
První české uvedení hry.
Drama podle výpovědi o skutečné události. Francouzská novinářka byla držena 157 dní v iráckém zajetí. Spoutaná, s šátkem přes oči. Denně jen 80 slov a 24 kroků. Počítala kapky padající z potrubí…
Dramaturgie: Zdeněk Janál
Režie: Ivo Kristián Kubák j. h.
Osoby a obsazení:
NOVINÁŘKA ...... Kristina Jelínková
AUTOR ...... Radek Žák
Inspice: Jindřich Kratochvíl
Zahajovací zkouška: 30. října 2012
Předávací porada: úterý 30. října 2012
Dílčí zkoušky: 31. října, 1. listopadu 2012
Technická a generální zkouška: 6. listopadu 2012
Premiéra: v úterý 6. listopadu 2012 od 19.00 hodin na Malé scéně ve dvoře
Novou sezónu ve zmíněném cyklu zahájíme francouzskou hrou Konec dějin: jedna žena (Fin de l'histoire: une femme), jejímž autorem je François Bégaudeau. Na počátku výběru tohoto textu stála možnost spolupráce s Univerzitou Pardubice, kde se v současné době živě rozvíjí obor „gender history“, tedy sledování historického vývoje z hlediska odlišností mezi mužem a ženou, například s ohledem na to, jakým způsobem historii ovlivnily ženy a jak se jejich postavení ve společnosti proměňovalo.
autor
François Bégaudeau
foto Wikimedia Commons
Florence Aubenasová
reálný předobraz
protagonistky hry
foto elle.fr
V úterý 6. listopadu se na univerzitě uskuteční doktorandské kolokvium zaměřené právě na zkoumání historie (a umění) genderovým pohledem. Přišlo nám oboustranně obohacující tuto akci propojit právě s cyklem INprojekty. Mimochodem: vždyť také gender studia jsou dnes velmi „in“. Účastníci kolokvia z řad studentů tak uvidí po teoretických přednáškách jeden z praktických příkladů jejich zájmu v divadelní podobě. A následná diskuse s nimi pak může být, dle mého soudu, zajímavá pro vás, věrné diváky našich projektů.
Hra Konec dějin: jedna žena (2009), vycházející z autorova stejnojmenného románu (2007), je založena na kontrastu „velkých“ a „malých“ dějin, na kontrastu dvou odlišných životních zkušeností. Bégaudeau ve své hře, která nese prvky dokumentárního dramatu, vychází z autentické výpovědi uznávané francouzské novinářky Florence Aubenasové na tiskové konferenci. Konala se v roce 2005 těsně poté, co byla ona „jedna žena“ propuštěna po 157 dnech z iráckého zajetí. Aubenasová přesně popsala, jakým způsobem s ní únosci zacházeli a co přitom prožívala. Byla držena v temném sklepě se zavázanýma očima, za celý den mohla udělat jen 24 kroků na záchod a zpět, promluvit jen 80 slov a jíst bez pomoci rukou. Šlo jí doslova o život, nemohla v tu chvíli tušit, jestli její věznění bude mít šťastný konec a dostane se zpět na svobodu, do své vlasti. Ve Francii měla obrovskou veřejnou podporu a státní činitelé se snažili s únosci vyjednávat a zachránit ji před zabitím. V divadelní hře jsou její promluvy kombinovány s filosofickými názory a příběhem samotného autora, který žádnou podobnou mezní situaci neprožil a v porovnání s její zkušeností „poklidně“ tvoří a účastní se veřejného života. Při prvním francouzském uvedení v Théâtre Ouvert François Bégaudeau dokonce sám účinkoval, když hrál sama sebe, respektive postavu Autora.
Jako obvykle bude součástí premiéry také diskuse o uvedeném tématu a kontextu hry. Tentokrát se jí spolu s diváky a herci zúčastní pedagožka pardubické univerzity, divadelní vědkyně, překladatelka a režisérka Katia Hala, dramaturg Zdeněk Janál a režisér projektu IVO KRISTIÁN KUBÁK. S jeho cestou k režii, zkušenostmi a vnímáním divadla a světa se můžete seznámit již nyní v následujícím rozhovoru.
Zdeněk Janál, Divadelní zpravodaj 11/2012
Režisér Ivo Kristián Kubák
Kristiáne, jak ses
vůbec dostal k divadlu? Pokud vím, nejprve jsi studoval matematiku…
Je pravda, že cesta vedla přes mnohé zákruty, ale nakonec mě život k divadlu
dofackoval. Když jsem začal po plzeňském gymnáziu studovat na
Matematicko-fyzikální fakultě UK, nevydržel jsem příliš dlouho to kulturu
ignorující prostředí (dnes už jsou na tom matfyzáci mnohem lépe, ale
v devadesátých letech to nebyla právě žádná hitparáda). A protože ta druhá
ze dvou přihlášek, kterou jsem si po gymnáziu podával, a tehdy nevyšla, byla
na DAMU, bylo naprosto logickým krokem založit na MFF UK amatérské divadlo.
Spolek se jmenoval DIVOJ (po zakladateli fakulty Vojtěchu Jarníkovi) a
vydržel fungovat skoro deset let. Dnes má dokonce své následovníky, kteří
zdědili jeho původní fundus.
Na DAMU jsi
vystudoval teorii a kritiku divadla, ale nakonec jsi ještě pokračoval
studiem režie. Čím tě divadelní režie tolik zlákala?
Chtěl jsem ji studovat úplně původně místo matematiky. A odbočka k teorii
byla právě díky ní logickým mezikrokem. Jenže teorie se nikdy nevyrovnala
možnostem praxe, interpretace na papíře zůstávala suchopárná a knihy se se
mnou nikdy tak příjemně nepřely jako živí herci. A především: neumím na nic
hrát, zpívat ani malovat, zatímco vnímat mizanscénu a komunikovat o ní
s herci, rozkládat text a zase jej skládat dohromady – v tom se cítím trochu
bezpečněji.
Hodláš u režie
zůstat, nebo plánuješ ještě nějaké další „eskapády“?
Doufám, že u režie zůstanu, byť součástí mých budoucích plánů je i produkční
a dramaturgická práce v rámci jedné nabídky, která šťastně přišla teď na
konci studia.
Na DAMU, kde právě
absolvuješ, jsi režíroval inscenaci Punk Rock, řekněme pro mladé
diváky, s mladými herci, o mladých lidech. Cítíš u sebe tedy potřebu přímo
generační výpovědi o světě?
Cítím, že každá chvíle, každá doba, každý soubor, každá práce, každá tvorba
a potažmo každá inscenace potřebují o světě vypovídat. Musí se k světu
vztáhnout, nezůstat v izolaci. Punk Rock podle hry Simona Stephense
je první absolventská inscenace našeho ročníku, bylo tedy třeba najít nějaké
aktuální téma a aktuální hru pro soubor čtrnácti hereček, herců a hostů. A
že se poté poměrně závažné současné téma stane v podání mladého ansámblu,
který hraje téměř o sobě, generační výpovědí, je nasnadě. Ale nebyla to věc,
na kterou bychom příliš tlačili.
Režisér Ivo Kristián Kubák
Jakými divadelními
projekty se především zabýváš? Je v nich pro tebe hlavní téma, nebo jiné
okolnosti?
Na začátku října jsem měl v pražském Rock Café premiéru inscenace DENÍK
1959-1974, kterou jsme spolu s mojí kmenovou dramaturgyní Marií
Novákovou připravili podle stejnojmenné knihy deníkových záznamů českého
režiséra a scenáristy šedesátých let Pavla Juráčka. Když mi Marie poprvé
přednesla tento nápad a podala mi tisícistránkovou knihu, nevěřil jsem, že
po roce a půl bude na druhém konci stát zcela jiný herecký soubor než na
začátku a stominutová dramatizace totálně epického díla. Ale povedlo se.
Dále se teď chystám ještě jednou vrátit do divadla DISK a režírovat čtvrtou
inscenaci ročníku (o titulu zatím vyjednáváme). A na příští léto chystám
„site unspecific“ projekt Golem, který je inspirován mnohými
tradičními i netradičními divadelními postupy, ale kombinuje je do výsledné
formy, která doposud na starém kontinentě nebyla užita. Tedy aspoň myslím,
protože zprávy hovoří o jediném podobném projektu v USA.
Když se ohlédnu zpět, myslím, že tou nejdůležitější okolností je vždy výzva.
Rád se potýkám s tématy, motivy a interpretací, ale pokud v sobě inscenace
nebo projekt skrývá výzvu, vím dopředu, že si mě získá stoprocentně.
Menší či samostatné
projekty jsou přece jen trochu jiná práce než klasické inscenace
v repertoárových domech. Láká tě obojí?
Ano, láká mě obojí. Dokonce bych řekl, že ty nůžky jsou rozevřeny mnohem
šířeji: láká mě monodrama v komorním sále pro deset diváků stejně jako
pompézní operní cyklus v plenéru před avignonským palácem.
V Pardubicích mě láká především možnost poznat nové herce, spolupracovníky,
prostory a především zcela jiný typ publika.
Představíš se zde
nyní režií jednoho ze scénických čtení, respektive malého inscenačního
projektu, kdy herci hrají s textem v ruce. Jakou máš s podobnými divadelními
formami zkušenost?
Mám za sebou dvojí účast na scénických čteních agentury DILIA v rámci
festivalu Zlomvaz a spolupráci s Francouzským institutem v rámci festivalu
Theatrum mundi. Ve všech případech, pokud mohu soudit, zúčastněné diváky,
herce i mě samého bavila netradiční forma, rychlá příprava a rychlé
provedení, seznámení s novými texty. Jediné, na co vzpomínám, řekněme,
opatrněji, je osobní setkání s francouzským spisovatelem Davidem Lescotem po
scénickém čtení jeho hry Evropská. Z úsporných důvodů jsme při
dramaturgické přípravě vyškrtli jednu ze třinácti postav a spojili ji
s jinou. Autor byl na dvou zkouškách, ale vždy někdo z herců chyběl, takže
absence postavy nebyla tak očividná. O to horší byl pak rozhovor po
premiéře. Záměrně nezáměrně jsme totiž vyškrtli příliš horlivou postavu
básníka, kterou on pochopitelně považoval za svoje alter ego. Od té doby
vím, že s živými autory se musí mluvit téměř o všem a předem. Na jaře mi
David Lescot ani neodpověděl na email, jak jsem si u něj zavařil.
Hra Konec dějin:
jedna žena v sobě nese prvky dokumentárního divadla, což je žánr, který
se v poslední době sice velmi rozvíjí, ale pro mnohé diváky může být zatím
stále ještě dost neznámý. Máš k tomuto typu divadla nějaký zvláštní vztah?
Dokumentární divadlo je samozřejmě neopominutelný žánr se specifickým
přístupem. Mám jej rád, ale možná proto, že v sobě skýtá možnost se
provedením naprosto vzdálit od reality, protože text sám o sobě bývá
dostatečnou oporou. Mám zkušenost například s ruským textem Sergeje
Kalužanova Masakr, který je zpracováním rozhovorů a života vyléčených
narkomanů.
Hlavní postava naší
hry, francouzská novinářka, prošla krajní životní zkušeností, když byla
v Iráku více než 150 dní v zajetí a šlo jí doslova o život. Považuji to za
konkrétní příklad, proč se nás mimo jiné dění v těchto válečných oblastech
týká, i když si v „závětří“ můžeme nastokrát říkat, že ne. Jak na podobné
hrozby, které tyto válečné konflikty pro svět představují, pohlížíš?
Nedokážu si představit, že by se nás toto dění netýkalo. Každý z nás je zoon
politikon a vším, co děláme, ovlivňujeme a můžeme ovlivnit svět, stejně jako
svět může ovlivňovat nás. Jak už jsem říkal – cítím, že mohu něco sdělovati
skrze jeviště a jestli někdy některé sdělení ovlivní ostatní zoon politikon,
bude to jen správně a dobře.
Každopádně téma hrozby i hrozba sama je přímo stavebním kamenem dramatického
napětí. Tím nechci říct, aby současný svět žil v neustálém napětí, ale
myslím, že vždy by měl někdo zůstávat ve střehu.
Přeji ti, aby pro
tebe hostování v Pardubicích bylo dobrou zkušeností – a zlom vaz!
Děkuji za přání a srdečně se těším na spolupráci!
Zdeněk Janál, Divadelní zpravodaj 11/2012
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz