|
|
Jaroslav Vrchlický – Karel Svoboda – Jiří Štaidl
NOC NA KARLŠTEJNĚ
Premiéra 16. a 17. června 2001 na Kunětické hoře
Hudební komedie podle Jaroslava Vrchlického se zpěvy ze
známého filmu Zdeňka Podskalského
Hra Noc na Karlštejně z pera básníka Jaroslava Vrchlického se
pro své kvality již dávno stala jedním z českých divadelních evergreenů.
Vděčí za to téměř detektivní zápletce, kterou rozehrává čerstvá novomanželka
českého krále Karla IV., která se cítí být mužem zanedbávána a rozhodne se
vydat za ním na hrad Karlštejn. Je v tom ovšem jeden háček, a sice ten, že
sám Karel zakázal na hrad přístup ženám.
Královna se tedy musí na hrad dostat v přestrojení, a protože se shodou
okolností stejným způsobem a ve stejném převleku snaží dostat na hrad ještě
jedna dívka, zamilovaná do Karlova šenkýře, je milostný příběh obou párů
protkán i řadou záměn, zápletek a humorných situací.
V naší inscenaci zazní písně, které známe z podání Waldemara
Matušky, Heleny Vondráčkové a dalších a které se staly nikdy nestárnoucími
šlágry.
Hru uvádíme v nádherné historické kulise hradu Kunětická hora,
která dodává známému příběhu neopakovatelnou atmosféru a kouzlo.
Hra obsadila třetí místo v divácké anketě roku 2001 a stala se
nejprodávanějším titulem v tomto roce.
Hudba: Karel Svoboda
Texty písní: Jiří Štaidl
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek j. h.
Dramaturgie: Martin Fahrner
Choreografie: Vlastmimil Červ j. h.
Hudební spolupráce: Pavel Glogar j. h.
Korepetice: Josef Picek j. h.
Asistent režie: Jindřich Kratochvíl
REŽIE: František Laurin
OSOBY A OBSAZENÍ:
Karel IV. ... Radoslav Brzobohatý j. h.
Alžběta, jeho manželka ... Michaela Frkalová
Štěpán, vévoda bavorský ... Alexandr Postler
Petr, král cyperský ... Milan Němec
Arnošt z Pardubic, arcibiskup pražský ... Jan Hyhlík
Ješek z Vartenberka, purkrabí ... Václav Dušek
Alena, jeho neteř ... Lucie Štěpánková
Pešek Hlavně, číšník císařův ... Tomáš Kolomazník
Paní Ofka, hofmistrině císařovny ... Zdena Bittlová
1. dvorní dáma ... Ludmila Mecerodová
2. dvorní dáma ... Romana Chvalová
Zbrojnoš Ctibor ... Martin Mejzlík
Zbrojnoš Oldřich ... Radek Žák
Zbrojnoš Rudolf ... Pavel Doucek
Zbrojnoš Bušek ... Josef Pejchal
Šermíři ... Pavel Konvalina, Libor Strašek, Roman Soudek nebo Karel Izera,
David Zíta nebo Kamil Hozák
Tanečníci ... Jana Česáková, Veronika Janková, Kateřina Jirásková, Monika
Němcová, Lucie Žďárská, Jiří Bělohlávek, Petr Červený, Petr Jirsa, Michal
Lavrovič, Jakub Semerád
Trubači: Pavel Málek, M. Maroul, L. Lidmila, J. Rejdák, J. Hofman
NOC NA KARLŠTEJNĚ V PARDUBICÍCH
Noc na Karlštejně mělo možnost pardubické publikum vidět
naposledy 1. listopadu 1980, kdy ji na našem jevišti inscenoval režisér Petr
Vosáhlo. Pravděpodobně si ji pamatuje řada našich diváků, ale určitě ji mají
v paměti herci, kteří tenkrát v Noci na Karlštejně pod jeho taktovkou hráli.
Na prvním místě se sluší jmenovat představitele tehdejšího Karla IV, kterým
byl pan Petr Skála, jeho manželku Alžbětu hrála Michaela Lohniská, Jindřich
Bonaventura se ujal role cyperského krále Petra, Leopold Běhan postavy
Arnošta z Pardubic, Jindra Janoušková Aleny a spolu s ní se tehdy na jevišti
objevovaly také Lída Vlášková, Ludmila Mecerodová nebo například Pavel Šorm.
Podle programu představení připraveného Martinem Fahrnerem
KAREL IV.
Karel IV se narodil v Praze roku 1316. Stalo se tak v
měšťanském domě, protože Pražský hrad byl tou dobou v troskách, což můžeme
považovat i za symbolický obraz politiky jeho otce Jana Lucemburského, který
k Čechám neměl vztah a věnoval se spíše mezinárodní politice než problémům
českého státu, který považoval spíše za pokladnici, která měla přispět na
jeho nákladné záměry. Na druhou stranu si troufám tvrdit, že nebýt této
rozsáhlé politické aktivity otce, měl by možná jeho následník Karel mnohem
těžší úlohu při prosazování svém a spolu s tím i prosazování zájmů českého
státu v evropské politice, takže ledacos, co se zdá na první pohled špatné,
může být nakonec i k něčemu dobré.
Silný vztah k Čechám měla naopak Karlova matka Eliška
Přemyslovna, poslední potomek kdysi slavného rodu, které byl ale Karel za
dramatických okolností odebrán a odvezen do Francie, aby ji už nikdy
nespatřil. Ve Francii ho otec jako sedmiletého oženil s Blankou z Valois a
zajistil mu opravdu dobré vzdělání. Karlovým učitelem a vychovatelem na
francouzském dvoře byl jeden z nejvzdělanějších mužů té doby a pozdější
papež Kliment.
Ten měl možnost poznat záhy Karlovo nadání, a když se posléze
stal papežem a hledal spoluhráče, který by mu pomohl vyšachovat ze hry
tehdejšího říšského císaře Jindřicha, který nespolupracoval s církví,
vzpomněl si právě na Karla. Můžeme říci, že nejenom naštěstí pro něj, ale i
pro Čechy.
Tou dobou měl za sebou Karel četné zkušenosti. Jednak z
Itálie, kde byl otec jmenován vládcem řady významných měst jako Parma,
Verona, Modena nebo Milán. Tato v té době velmi prosperující města toužila
po někom, kdo by sjednotil jejich roztříštěnou politiku a zajistil jim na
nějakou dobu klid a viděla takovou osobu právě v Lucemburkovi, který ale
nebyl situaci schopen zvládnout a poslal do žhavé oblasti náhradou za sebe
sotva odrostlého syna Karla, který se pokusil zabránit fiasku, ale marně.
Především ale získal mladičký Karel cenné zkušenosti při
správě Čech, do kterých ho otec poslal vzápětí po italském dobrodružství a
které Karel nalezl ve špatném stavu, v podstatě neměl zpočátku ani kde
ubytovat svou manželku Blanku, protože otec dal do zástavy všechny
nemovitosti, které v Čechách vlastnil, aby mohl financovat svou politiku
mezinárodní.
Brzy ale začala v evropském měřítku svítit ne Janova, ale
Karlova šťastná hvězda a Karel byl zásluhou svých schopností a samozřejmě
také přičiněním papeže Klimenta zvolen roku 1346 římským králem. (Teprve o
rok později byl zvolen i králem českým, do té doby vládl Čechám jako
markrabě moravský.)
Vzhledem k tomu, že Karlova politika se zpočátku silně opírala
o politiku církevní, není divu, že právě za jeho vlády bylo poprvé v Čechách
zřízeno arcibiskupství a vzhledem k jeho potřebám založena roku 1348 i
Karlova univerzita. Protože hlavní tón ve vzdělání udávaly tou dobou
university italské, šířící do Evropy humanismus a renesanci, jejímž
důsledkem bylo oslabení církevních pozic v Evropě, přičinil se vlastně Karel
založením Karlovy university o pád starého církevního řádu, který při tom
pomáhal upevňovat. (A z dějin víme, že převratné změny tím vyvolané na sebe
nedaly dlouho čekat.)
Karel byl římským králem a kde byl římský král, tam byl
automaticky středobod evropské politiky, což se projevilo na změnách,
kterými prošlo celé království, ale především samozřejmě Praha, která se
začala rychle rozrůstat o Nové Město pražské, které bylo na svou dobu
projektem nemajícím obdoby. Největším městem Evropy byly Benátky, které měly
zhruba 80 000 obyvatel, za nimi se ocitla Paříž, která měla obyvatel 70000 a
rozlohu 450 ha a Praha po dokončení Nového Města zabírala rozlohu 750 ha.
Ačkoli tedy nebyla lidnatější než Paříž, zaujímala větší plochu.
Roku 1355 byl Karel zvolen římským císařem a protože se této
funkce ujal v opravdu nelehké době, až do své smrti se nepřestal potýkat s
problémy, které se jeden za druhým objevovaly. Možná právě proto ještě
silněji přilnul k Čechám, které naopak pod jeho vedením viditelně vzkvétaly,
a to tak, že byl nakonec považován za „otce vlasti". Přestavěl a vlastně
znovu vystavěl i Pražský hrad, ale za své útočiště a místo, kde často vedl
politické jednání, si vybral hrad Karlštejn, který dal vystavět podle
vlastního návrhu na svazích u řeky Berounky. Zemřel roku 1378.
Podle programu představení připraveného Martinem Fahrnerem
JAK TO DOOPRAVDY BYLO SE ŽENAMI NA KARLŠTEJNĚ
Pobyt žen na hradě byl upraven jednou jedinou listinou tohoto
znění:
„Poněvadž vzhledem k určitým místům a určité době je třeba
někdy odříci se toho, co jinak je dovoleno... proto tímto listem natrvalo
zakazujeme, aby ve věži hradu Karlštejna, v níž se vzpomenutá kaple nachází,
bylo dovoleno komukoliv s nějakou ženou, byt to byla i zákonitá manželka,
spáti nebo ležeti."
Zmíněnou kaplí je kaple Svatého Kříže a kromě ní se mohly ženy
po hradě pohybovat ve dne i v noci bez omezení. V císařském paláci byly
komnaty vyhrazené pro císařovnu a její doprovod, v purkrabském domě žil
purkrabí s manželkou a dětmi. Vrchlický si zákaz, týkající se původně jenom
kaple, rozšířil tak, jak to potřeboval k rozvinutí zápletky hry a zdrojem mu
k tomu byl pravděpodobně výše zmíněný Riegrův slovník. Úspěch hry Noc na
Karlštejně ale rozšířil jeho variantu a mylný názor na zákaz pobytu žen ve
zdech hradu mezi lidmi zdomácněl.
Podle programu představení připraveného Martinem Fahrnerem
|