Antonín Procházka –
JEŠTĚ JEDNOU PROFESORE
Premiéra 26. a 27. října 2002 v Městském divadle
Současná česká veselohra populárního „plzeňského Moliera“.
Poklidně ženatý vysokoškolský profesor literatury ve středním
věku si chce zpestřit šednoucí život, ale na milostné pletky s rozdychtěnými
studentkami si netroufá. Raději využije neuvěřitelného vynálezu –
speciálního počítačového programu, který mu umožní vejít do světa jakéhokoli
románu a prožívat dobrodružství velkých literárních Hrdinů. Vynález má však
ještě „nevychytané“ mouchy, které serióznímu profesorovi po návratu z knihy
Vojna a mír způsobí nejeden problém v manželství i v profesionálním životě.
Komedie v provedení plzeňského divadla sklidila všechny ceny druhého ročníku
GRAND Festivalu smíchu 2002.
Scéna a kostýmy: Karel Glogr j. h.
Dramaturgie: Martin Fahrner
Inspice: Jindřich Kratochvíl
Nápověda: Jana Voldánová
Režie: Antonín Procházka j. h.
Osoby a obsazení:
Ivoš ... Jiří Kalužný
Ema ... Dagmar Novotná
Nataša ... Lucie Štěpánková
Julie ... Michaela Frkalová
Katka ... Petra Janečková
Ota ... Alexandr Postler
Libor ... Milan Němec
Daniel ... Pavel Doucek
Duňaša ... Jiřina Jelenská
Bolkonskij ... Martin Mejzlík
Policista ... Jindřich Kratochvíl
Zajímalo mě, do jakého románu a proč by se rádi podívali někteří z herců
této komedie…
Jiří Kalužný (Ivoš): S Romanama je to těžký. Jednu mám doma
bratru 12 let a dna jsem ještě nedohlédl.
Dagmar Novotná (Ema): Do románu Jih proti severu, protože bych
alespoň na chvíli chtěla být se Scarlet O´Harrovou.
Lucie Štěpánková (Nataša): Určitě bych si nenechala ujít
setkání s Malým princem. Je to možná infantilní, ale no a co! Každý druhý by
mi přátelství s ním záviděl.
Pavel Doucek (Daniel): Do Deseti tisíc mil pod mořem, abych už
měl konečně klid.
Jiřina Jelenská (Duňaša): Ježišmarjá! O tom jsem nikdy
nepřemýšlela… Těch by bylo, ale asi bych se nejraději podívala do Vejce a já
od Betty McDonaldové, protože je to takový ze života a je tam hodně srandy!
Martin Mejzlík (Bolkonskij): Mně by se líbilo být v knize Dva
roky prázdnin. A proč? To je snad jasný… Nebo by mě lákalo dostat se na
pustý ostrov z románu Robinson Crusoe, ale vzal bych si tam s sebou svou
rodinu – Martinu a Zuzku. A tenisovou raketu…
Radek Smetana
Od „Dcery“ k „Profesorovi“
Po sedmi letech u nás opět hostuje herec, režisér a autor
úspěšných komedií v jedné osobě Antonín Procházka, který v Pardubicích
představí svou komedii Ještě jednou, profesore. Někteří z Vás ji měli
možnost vidět na loňském GRAND Festivalu smíchu, odkud si odvezla všechny
ceny…
Co se změnilo ve Vašem životě od té doby, kdy jste u nás v
Pardubicích naposledy hostoval a nazkoušel tady svou hru "S tvojí dcerou
ne?"
Mám o jednu dioptrii víc. Začal jsem chodit na pedikúru. Jsem
asi pošetilejší. Napsal jsem zase pár her, taky jsem se přestěhoval, mám
jiné telefonní číslo, jiné číslo kalhot, jinou… změnilo se toho dost a to
jsem ještě neviděl své rentgenové snímky. Ale jistým způsobem jsem pořád
stejný. Je to možná tím, že mám dobrou holičku.
O čem je ve stručnosti hra "Ještě jednou, profesore?"
Je to moje oblíbené téma: Únik z normálního života do světa
fantazie a potom opět šťastný návrat na zem. Jak říká jeden hrdina z jiné mé
hry: „Sny jsou tady od toho, abychom nemuseli své bláznivé představy
doopravdy prožívat. No a život je tu asi od toho, abychom se měli ze svých
iluzí kam vracet.“ I když tohle je asi poprvé, kdy zkouším, jestli komedie
unese jako happy end smrt.
Kde všude už se Vaše hry dočkaly uvedení?
Kromě Pardubic a Plzně ještě asi v sedmi českých divadlech. A
v zahraničí na Slovensku, v Kanadě, v Polsku a Slovinsku. „Nicht mit deiner
Tochter“ je připravena k uvedení v německy mluvících zemích.
Je všeobecně známo, že mezi herci a režiséry vzniká někdy
během zkoušení inscenace dost silné napětí. Režisér má svůj výklad a herci
také svůj… A stejné napětí může být mezi režisérem a autorem hry, pokud je
autor naživu a ještě je tak pošetilý, že se dostavuje na zkoušky. Spoustu
situací, které zamýšlel tak a onak, režisér najednou vykládá úplně jinak.
Říkám si, jak se pak musíte cítit Vy, když jste ve svých hrám autorem,
režisérem i hercem v jedné osobě?
To je velmi složitá otázka. Tak otázka je jednoduchá, ale
odpověď asi ne.Totiž jako herec si málokdy rozumím s režisérem. Jako režisér
těžko nesu, když mi do toho mluví autor, přitom jako autor nedůvěřuji
režisérovi a jako režiséra mě rozčilují herci. Jako herec si málokdy
rozumím…
Martin Fahrner
ANTONÍN PROCHÁZKA (1953)
Antonín Procházka je hercem plzeňského divadla od roku 1977.
Nastoupil do angažmá v činoherním souboru hned po absolvování pražské DAMU.
Z osmdesátky rolí, které tady vytvořil, připomeňme alespoň jeho Miloše Hrmu
v Ostře sledovaných vlacích, Mozarta v Amadeovi, Fistulu v Pokoušení, Jakuba
v Jakubovi a jeho pánovi nebo postavu Čechova ve hře Čechov na Jal-tě.
Nejblíže jeho naturelu jsou postavy, kde humor osciluje na hraně komiky a
tragiky. Před třinácti lety, po zkušenostech s vlastním autorským divadlem,
začal psát komedie. Hned jeho první hra Klíče na neděli dosáhla 100 repríz a
na Divadelních aktualitách v Praze získala diváckou cenu (autor sám cenu za
herecký výkon). Následovaly komedie jak pro činohru, tak pro operetní soubor
plzeňského divadla. Ty nejúspěšnější, S tvojí dcerou ne a Vraždy a něžnosti
se objevily i na jevištích jiných, dokonce zahraničních divadel.
Antonín Procházka ve většině inscenací svých her na mateřské
scéně vystupuje v trojroli – autora, interpreta některé z rolí a režiséra.
Bohužel z pokusů převést jeho divadelní hry na televizní obrazovku byl
úspěšný pouze přímý přenos plzeňské inscenace S tvojí dcerou ne. Zatímco
jeho hudební komedie Hledám děvče na boogie-woogie a Holka nebo kluk se
obracejí do úsměvných prvorepublikových časů, komedie vzniklé pro soubor
činohry čerpají ze současnosti. Hrdinové jeho textů nejsou výjimeční. Mají
obyčejná zaměstnání i problémy. A ty problémy si většinou vytvářejí sami
tím, že sní nereálné sny a lžou nebo zalhávají nejen ostatním, ale i sobě.
Musí projít očistnou lázní trapasů, aby si uvědomili cenu obyčejného života,
cenu partnera i vlastní identitu. Procházka píše výhradně komedie, protože
je přesvědčen, že „nic jiného neumí", a ví, jak je pro každou dobu smích
nutný.
SEBRANÉ SPISY ANTONÍNA PROCHÁZKY
Klíče na neděli 1988, Derniéra 1989, Malá boční hudba 1990,
Fatální bratři 1992, S tvojí dcerou ne 1994, Vraždy a něžnosti 1995, Věrní
abonenti 1996, Ještě jednou, profesore 2000)
Hledám, děvče na boogie-woogie 1996, Holka nebo kluk 1998,
Muzikvariát 2002
Martin Fahrner, z programu k představení
|