|
|
Axel Hellstenius –
ELLING A KJELL aneb CHVÁLA BLÁZNOVSTVÍ
Premiéra 21. a 22. ledna 2006
Zahajovací zkouška 29. listopadu 2005
Technická zkouška 9. ledna 2006
Derniéra 27. března 2007
Norská komedie plná nehledaného, překvapivého humoru a
přívětivé víry v sílu přátelství, lásky a všech přirozených lidských citů,
které dávají životu smysl a cestu. Elling a Kjell zabloudili v překotném
tempu a odcizenosti dnešního světa, proto museli nějaký čas odpočívat a
uvědomovat si sebe sama v bezpečí léčebného ústavu… Ale pozor, tato
výjimečně dobrá hra není o psychopatech, ani o „mentálech“. Je o citlivých
lidech, potýkajících se s obyčejným životem v dnešním agresivním světě
z divadelního programu od Martina Tallera (foto Michal Klíma)
Elling a Kjell jsou kamarádi, i když k sobě mají zdánlivě daleko. Elling
vystudoval gymnázium, potom se živil jako úředník a v soukromí nesměle píše
verše. Kjell je sociálně zaostalý syn alkoholičky, o kterou se od dětství
láskyplně staral, nemá vzdělání, je manuálně zručný, ale v komunikaci s
lidmi tak neprotřelý, že ho každý považuje za méněcenného. Společné mají jen
to, že oba zabloudili v překotném tempu a odcizenosti dnešního světa. Museli
nějaký čas odpočívat a uvědomovat si sebe sama v bezpečí léčebného ústavu.
Ve chvíli, kdy hra začíná, byli propuštěni na svobodu a dostávají společný
byt, v němž se mají naučit žít nový, samostatný život. Nevědí si rady se
spoustou běžných věcí, například telefon je pro něvelikým strašákem,
vycházka po sídlišti obávaným dobrodružstvím a nákup v přeplněném
supermarketu je úkol nad jejich síly. Ale pozor, tato výjimečně dobrá norská
hra není o psychopatech, ani o „mentálech". Je o obyčejných citlivých
lidech, potýkajících se s obyčejným životem v agresívním světě. Je to
komedie plná nehledaného, překvapivého humoru a přívětivé víry v sílu
přátelství, lásky a všech přirozených lidských citů, které dávají životu
smysl a cestu. Na česky mluvící jeviště tuto komedii přineslo Národní
divadlo moravskoslezské a my jsme její působivosti podlehli okamžitě při
zhlédnutí ostravského představení.
Režie: Jiří Seydler
Překlad: Alena Vrbová
Scéna: Miloň Kališ j. h.
Kostýmy: Tomáš Kypta j. h.
Dramaturgie: Jana Pithartová
Osoby a obsazení:
Elling: Radek Žák
Kjell: Jiří Kalužný
Reidun: Kristina Jelínková
Frank: Michal Przebinda
Gunn, ošetřovatelka: Romana Chvalová
Servírka: Romana Chvalová
Co je to autismus
Tuto diagnózu popsal poprvé americký psychiatr Leo Kanner v roce 1943 a o
rok později rakouský pediatr Hans Asperger. Dodnes je však autismus někdy
zaměňován s různými duševními chorobami, schizofrenií, oligofrenií, s
těžkými neurózami a podobně. Až roku 1989 byla publikována diagnostická
kritéria. Dnes už víme, že autismus není duševní choroba, ale vývojová
porucha neurobiologického původu, postihující všechny funkční oblasti
organismu. Její příčiny nejsou dodnes dostatečně známy, ale byla jednoznačně
vyvrácena někdejší domněnka, že by mohly souviset s výchovou. Jde o vrozené
mozkové dysfunkce vznikající kombinací více vlivů.
Projevy autismu lze velmi obecně rozdělit do tří oblastí – poruchy
komunikace, sociálního chování a představivosti. U postižených se objevují
často už v kojeneckém věku, nejpozději do tří let, ale stává se, že nejsou
spolehlivě rozpoznány. V řeči se často projevuje tak zvaná echolálie –
postižení na pokyn nebo otázku reagují přesným zopakováním včetně intonace.
Nerozlišují mezi předměty a živými bytostmi včetně lidí. Nerozumějí pojmu
já, mluví o sobě ve třetí osobě. Mají strach z fyzického kontaktu s jiným
člověkem. Velmi těžko se přizpůsobují jakýmkoli změnám, potřebují pevný,
neměnný režim, ve známých situacích používají naučené vzorce chování a
neumějí je aplikovat na situace jiné. Překvapení pro ně znamená katastrofu.
Podléhají tělesnému neklidu, nebo naopak nečekané strnulosti. Mívají
záchvaty smíchu, zuřivosti, agrese (nejčastěji vůči vlastní osobě), které z
našeho hlediska působí nemotivované. Propadají úzkostem, bezdůvodnému
strachu, a naopak si neuvědomují reálné nebezpečí. Nechápou, a tudíž
nedodržují společenské normy, nemají přirozené společenské zábrany.
Projevuje se u nich neobvyklá smyslová vnímavost – očichávají, ohmatávají, v
některých zvucích mají zálibu, jiných se bojí, podobně je tomu s barvami a
různými materiály. Milují krouživý pohyb. Jedí jen to, nač jsou zvyklí.
Běžné jsou také motorické poruchy, epileptické záchvaty, poruchy smyslového
vnímání, koktání a další přidružené problémy.
Autismus není vzácný. Podle světových statistik trpí autismem přibližně
každý pětistý člověk. V České republice se rodí asi dvě stě autistických
dětí ročně. Autismus je velmi často spojen s mentální retardací, osmdesát
procent autistů má IQ nižší než 70. Existují však i opačné extrémy. Autisté
s tak zvaným Aspergerovým syndromem někdy vynikají i nadprůměrnou
inteligencí, většinou ovšem velmi úzce zaměřenou. Takoví se mohou dobře
uplatnit ve vědních oborech, často také v hudbě nebo třeba jako skvělí
šachisté, ovšem v praktickém životě mají velké problémy.
Úspěšnost léčby je velmi malá. Pět procent léčených autistů je schopno
nezávislého života, výjimečně i partnerského soužití. Jedna třetina je
schopna chodit do zaměstnání nebo udržovat vlastní byt, málokdy však obojí.
Dvě třetiny zůstávají po celý život závislí na obsluze a soustavném dohledu.
Všichni autisté potřebují k léčbě i psychiatra, ale jejich onemocnění je
komplexní, nikoli „pouze“ psychické. Vnímají svět jinak než my a ani
odborníci nevědí přesně jak. Autistické dítě nerozumí tomu, co vidí, slyší a
prožívá. Všemu se musí učit, jako se my učíme cizí řeči. Míra úspěšnosti
tohoto učení závisí na míře postižení a na kvalitě odborného i domácího
vedení.
Z divadelního programu k
inscenaci hry Elling a Kjell aneb Chvála bláznovství
|