|
Co je na tom pravdy? Konec tajemství o
Martinu Mňahončákovi
Odchází? Neodchází? V Čechách (ale i na Slovensku, odkud
Martin pochází) se nic neutají. Ani policejní odposlechy, natož herecké
odchody. Šuškalo se i v Pardubicích. Alespoň soudě podle dotazů na našich
webových stránkách. Tak jak to tedy bude? Uvidíte ještě východoslovenského
rodáka na našem jevišti?
Martine? Kam teď povedou tvoje kroky?
Je pravda, že jsem začal v Bratislavě točit slovenskou verzi Ordinace
v růžové zahradě a ještě další seriál. Do toho začínám zkoušet v několika
slovenských divadlech, nejen v Bratislavě. Už jsem měl například schůzku
s panem Kukurou kvůli hostování v Divadle Aréna, budu tam hrát v inscenaci
Oidipus. V Pardubicích už nic nového zkoušet nebudu, ale určitě se úplně
nevytratím. Všechny inscenace, kde mám větší role, budu dohrávat, to znamená
muzikál CIKÁNI JDOU DO NEBE, Hamleta, Brouka v hlavě, Radúze a Mahulenu.
Pouze v MY FAIR LADY mě už diváci neuvidí.
Kolik času ti polkne natáčení? Zbude ti ještě čas na
divadlo?
Televize mi bere maximálně deset dní do měsíce. Dá se to skloubit.
Kdybys dostal lákavou, dlouhodobou lukrativní nabídku,
která by tě ale odloučila od jeviště, jak bys takřka faustovské dilema
vyřešil?
Už jsem stál před takovou otázkou. Dostal jsem nabídku hrát v jednom
českém seriálu, který tehdy začínal, ale odmítl jsem, protože bych musel
divadlo opustit úplně. A to nechci.
Co je oním magnetem, kterým tě přitahují divadelní múzy?
Mě nejvíc na herectví baví ten proces zkoušení. Okamžiky, kdy věci
vznikají. To je na herectví ze všeho nejzajímavější. V seriálu bohužel na
zkoušení moc času není. Jednotlivé scény se točí velmi rychle. Herec se
naučí text a v podstatě hned hraje. Seriál nestojí na zkouškách, ale na
jakési předpokládané herecké inteligenci. Všechno hlavně rychle, rychle...
Tak
proč takové role bereš?
Pro mě je to teď cesta zpět na Slovensko. Když k pardubickému angažmá
připočtu předchozí působení v Olomouci, šest let jsem doma nebyl – tedy coby
herec. Je dobré, když se člověk vrátí a lidé vědí, kdo je. Seriál chápu jako
cestu, ne cíl. Určitě se nestěhuji jen kvůli seriálu. Kvůli tomu bych se
nestěhoval.
Nebude se ti po našem divadelním perníčku stýskat?
Určitě ano. Po Olomouci i po Pardubicích. Tady jsem prožil čtyři roky.
Asi nejčastěji tě v nejbližší době uvidíme na Kunětické
hoře v muzikálu CIKÁNI JDOU DO NEBE. Kam ve svém životě řadíš zkušenost
s exteriérem a krásnou rolí, kterou v inscenaci Mariána Pecka máš?
Nemyslím si, že jsem muzikálový herec. Ale zkusit si muzikál v plenéru
je určitě zajímavé. Jsem člověk, který se vždycky rád popere s něčím novým.
Výzvy jsou v životě důležité. S Mariánem Peckem byla suprová spolupráce. On
je bytostný divadelník, a když má někdo divadlo rád, je to vždycky pěkná
spolupráce. S ním zvlášť, protože pěkně pracuje s obrazem. Nechci říct, že
slovo v divadle není důležité, ale důležitější je situace. A hlavně, herec
jeho jazyku rozumí. V jeho případě se dá opravdu mluvit o SPOLUPRÁCI, není
to jednostranná záležitost režiséra. Vytváří tvůrčí prostor i herci.
Ty i Marián Pecko jste Slováci. Hraje to nějakou roli?
Nemyslím jen mezi vámi dvěma osobně, ale existuje nějaká slovenská „škola“,
divadelní „krev“, styl? Jsme rozdílní?
Na tohle krásně odpověděl Milan Lasica: „O slovenském divadle se sice
říká, že je víc od srdce, impulzivnější, zatímco české je spíš záležitost
mozku a je línější. Ale kdo může být víc energický než Bolek Polívka, a kdo
víc líný než já?“ Nějaké odlišnosti by se asi našly, ale dnes už je tolik
typů divadel v Čechách i na Slovensku, že hranice mezi nimi vede jinde, ne
na řece Moravě... Ale je pravda, že já jako herec nedokážu pochopit, co je
to aranžovací zkouška, že se dá herec aranžovat. To se dají kytky, ale ne
lidi. Od toho jsem člověk, abych mohl cítit a abych dostal prostor ze svého
pocitu vyjít – to je to, čemu jsem říkal spolupráce. Slovo „aranž“ se
k činohernímu divadlu vůbec nehodí.
A to se ti na Slovensku nestane?
Nevím, jestli jsme na Slovensku někdy říkali „aranžovací zkouška“.
Nevzpomínám si na to.
Jakému způsobu života holduješ? Chceš si užívat, nebo spíš
jdeš za svým cílem? Co tě udělá šťastným?
Šťastný se cítím skoro pořád. Člověk se podle mě má tak, jak chce. Když
za něčím jdu a udělám pro to všechno, tak se to nakonec většinou povede. A
když ne, tak aspoň vím, že jsem pro to všechno udělal, a řeknu si: Asi to
tak mělo být. Já si nedělám dlouhé plány. V mém životě zatím vždycky věci
přicházely spíš samy. Odpovídal jsem na nabídky a buď jsem kývl nebo ne.
Takhle mi je zatím dobře – rodinu nemám a určitě ji v nejbližším roce
naplánuji, takže co...
Se seriálovou popularitou jsou spojené i stinné stránky.
Tak třeba, jsi připravený na zájem bulváru?
Na bulvár člověk nikdy nemůže být připravený.
A bude-li seriál úspěšný, může se ti stát, že se podobně
jako pan Chudík opravdu tak trochu staneš lékařem... No..., díváš se na
seriály?
Ne. Nemám rád věci, které začnou a jejich konec je v nedohlednu. Na to
nemám čas, abych nekonečné seriály sledoval.
A jaký máš tedy postoj ke svému působení v nich?
Když člověk dělá takovouhle věc, musí ji brát s nadhledem, zachovat si
odstup. Vracíme se k tomu, o čem jsem už mluvil. Nejen u divadla, ale třeba
i u filmu (na rozdíl od seriálů) jsou zkoušky a příprava na prvním místě.
Většinou se nekouká na rychlost a na čas. V tom mi divadlo přináší větší
uspokojení.
A jak to bude s naší divadelní ligou stolního tenisu,
kterou jsi rozehrál? Tu taky opustíš? Z jakého místa?
Pingpongová liga se asi nedohraje nikdy. Škoda. Jsem totiž bohužel
první. Kdysi jsem hrával závodně. Ale vítězství není důležité. Bylo fajn, že
se pár lidí sešlo a že to vůbec zkusili.
Kdybys měl jmenovat tři pozitivní setkání, která ti
pardubická štace přinesla, co by to bylo?
Setkání s ředitelem Petrem Dohnalem, s hereckým souborem a s Pardubicemi
jako takovými.
A co bys vzkázal divákům? Snad i divačkám?
Ať chodí dál do divadla a na soubor VČD.
Tak vám děkuji, „pane doktore“!
Šéflékař urgentního příjmu!
ToS,
Divadelní zpravodaj 6/09
|