Jana Uherová s Radkem Smetanou
při rozhovoru v Divadelním klubu
Nápad zorganizovat v Pardubicích přehlídku komedií se zrodil v hlavě ředitele divadla Petra Dohnala už na konci minulého století. A od prvotní myšlenky k samotné realizaci projektu byl jen krůček, protože co si ředitel vezme do hlavy, to uskuteční! První festivalové komedie se do Pardubic sjely hned v roce 2000 – v tomto roce se začala psát historie GRAND Festivalu smíchu.
Hlavní osobou spjatou s festivalem se stala JANA UHEROVÁ, která od počátku stojí za výběrem soutěžních i doprovodných komedií festivalu. Jana je člověkem na správném místě, protože nejenže má potřebné divadelní vzdělání a nemalé zkušenosti, ale hlavně jí nechybí smysl pro humor. Vtipů a veselých historek má vždy na rozdávání, nikdy nezkazí žádnou legraci a umí se zasmát i sama sobě…
Jano, po
kom máš tak veselou povahu?
Že
by po předcích?
To byli
všichni příbuzní taky tak vtipní?
Je
pravda, že z máminy strany byli muži skvělí vypravěči, vtipné historky byly na
denním pořádku. Matka je z malé rázovité vesnice na Oravě, trávila jsem tam celé
prázdniny. A protože televizi tam zavedli až v sedmdesátých letech, večer jsme
všichni seděli v kuchyni, děti pily čaj, dospělí borovičku a povídalo se. Děda
byl dvacet let v Americe a měl neuvěřitelné zážitky, které se se stupňujícím
alkoholem stávaly dramatičtější a méně uvěřitelné. Strýc pracoval u lesní správy
a měl báječné příhody, jak potkal medvěda, rysa, vlka… Strašně si vymýšlel.
Z tátovy strany byl asi vtipný hlavně otec. Když „měl den“, bavil celou
společnost. Taky byl velký recesista. To jsem po něm nezdědila. Nevím, jestli
ženy vůbec mají pro recesi smysl.
Neovlivnilo tě třeba i prostředí, ve kterém jsi vyrůstala? Tatínek slavný
režisér, večírky, známí umělci…
To
vše mě samozřejmě velmi ovlivnilo, to se nedá popřít. Jen nevím, jestli to nějak
souvisí se smyslem pro humor, ten buď je, nebo není. Ale myslím, že se dá
kultivovat, to je pravda. Jinak prostředí filmu, které bylo v naší rodině velmi
patrné, mě asi posunulo tam, kde jsem – k filmu a divadlu.
A co ten
tvůj optimistický naturel dokáže rozhodit?
Úplné maličkosti, jsem prudká povaha. A pak blbost, hloupost, omezenost, agrese.
Pomůže ti
pak ke zklidnění a uvedení do „normálu“ třeba nějaká knížka, film? Nebo úplně
něco jiného?
Zase úplně obyčejné věci. Stačí, aby svítilo slunce, někdo se usmál… Já vím, zní
to až banálně, ale funguje to. A dobrý film či knížka taky pomáhají zlepšit
náladu, je to relax, a to i v případě, že se jedná o vážnější literaturu. Někdy
pomůže i dobře si poplakat, tím se vyplaví stres.
A brečíš
někdy i smíchy?
Brečím. Někdy se až zajíkám. Moje matka říká, že normální lidi se tak nesmějí.
Vždy mě okřikuje: „Aja, no to už snáď preháňaš!“ Bojím se, že jednoho dne mě
smíchy raní mrtvice. Někdy mám k tomu nakročeno…
Zastavme
se ale na chvilku u knih. Saháš raději po humoristické literatuře, nebo po
vážnějších titulech?
Nechci, aby to znělo nabubřele, ale výrazně převažují vážnější tituly. Mám ráda
dobrou literaturu. A té, zaplaťpánbůh, vychází dnes více, než člověk stačí
přečíst. Mám období, kdy přečtu všechno od nějakého konkrétního autora,
naposledy mě takhle uchvátil Michael Cunningham. To mám už od dětství, vždy jsem
četla v cyklech, měla jsem oblíbeného autora a četla ho i opakovaně. Ale velmi
ráda sáhnu také po humoristické literatuře, hlavně v létě, na dovolené, to se
vysloveně žádá. Mám ráda anglický suchý humor, jak ho umí Pelham Grenville
Wodehouse, pak povídky Stephena Leacocka či Roalda Dahla, ale mým největším
oblíbencem je Woody Allen. Ve výčtu nesmím zapomenout ani na ženskou literaturu,
třeba Vejce a já od Betty MacDonaldové. A abych nezůstala jenom u
angloamerického humoru, tak například Jirotkův Saturnin patří rovněž mezi mé
oblíbené knížky.
A jaké
filmové či televizní komedie ti utkvěly v paměti? Co je tvým „šálkem kávy“?
Mám ráda české filmové komedie, ale výroba těch, které vyhovují mému vkusu, se
zastavila někdy v osmdesátých letech. Jsou to třeba komedie Miloše Macourka,
Oldřicha Lipského, Václava Vorlíčka a Jiřího Menzela. Nikdy jsem ale neuměla
žádnou „hlášku“ z těchto filmů, ta česká záliba ve filmových hláškách je vlastně
něčím, čemu vůbec nerozumím. Myslím si, že na Slovensku nemáme žádnou kultovní
komedii, aspoň si na žádnou nevzpomínám. Jednu dobu byl velmi oblíbený film mého
otce Pásla koně na betóne, ten lámal rekordy v návštěvnosti, ale to je úplně
jiný typ komedie, hodně lomené s velkým lidským přesahem.
Jako dítě jsem vyrostla na skečích a scénkách Lasici a Satinského, Štepky a
Markoviče, dále jsem pokračovala Suchým a Šlitrem, abych se nakonec úplně
zamilovala do Wericha s Voskovcem, později s Horníčkem. Jak vidíš, komici ve
dvojici, to vždy funguje. Mám tento typ zábavy ráda, protože to byl chytrý
humor! V televizi mě v poslední době zaujal seriál Teorie velkého třesku, i když
je asi určen mladší generaci a patrně mi občas i něco unikne, ale je to bezvadná
sranda.
Před
studiem DAMU jsi pracovala u filmu. Zažívali jste při natáčeních hodně zábavy?
Nasmáli
jsme se hodně. Je to už dávno, třicet let, to se pracovalo jinak, točilo se
mnohem pomaleji, tolik se nespěchalo. A taky to byla špatně placená práce, i
když tomu třeba lidi nevěří. Tak nám nezbývalo než dělat si radost tam, kde to
jen šlo.
Podělíš se
o nějakou vtipnou „historku z natáčení“?
Historky z natáčení se musí vyprávět. Když se jen čtou, není to ono. Velmi přece
záleží na vypravěči, i z banální historky se dá udělat „majstrštyk“. Když jsme
točili a čekalo se třeba na počasí, vlastně se čekalo dost často, tak jsme
seděli a povídali si. Známí vypravěči se vždy trochu vyprovokovali a my jsme už
poněkolikáté poslouchali ty stejné historky, ale vždy trochu jinak přikrášlené,
pokaždé vlastně jiné. Přitom to často byly příběhy téměř tragické, ale s dobrým
koncem, a pro nezainteresované byly veselé. Například o tom, kdo kdy „prošvihl“
představení nebo se zapomněl někde ve sklípku, když měl pak točit nějakou
důležitou scénu, ale zmožen alkoholem nemohl… No, jak říkám, nic veselého.
Ale teď mě jedna vtipná historka napadá… Když jsem pracovala jako asistentka režie na filmu Tisícročná včela, tak mě režisér Jakubisko poslal do Prahy, kde jsme měli točit na Akademii výtvarného umění, abych dopředu zajistila komparz na epizodní role – nahé modelky, ale ne mladé a hezké, spíš takové ty pošramocené časem. A ještě měly být zajímavé, mít třeba jizvy na břiše. Bylo mi dvacet let, v Praze jsem byla poprvé a hlavně jsem byla velmi nezkušená. Ubytovala jsem se v hotelu Olympic, večer si sedla k baru poblíž telefonních budek a čekala na telefon od šéfa produkce. Když mě nějaký Němec v letech pozval na drink, všech pět dam, které u baru taky seděly, se na mě osopilo, abych si hledala jiný flek a nebrala jim kšefty. To jsem poprvé viděla prostitutky! Další jsem potkala hned druhý den, když mi kolega z Barrandova přivedl dámy na stání modelem. Myslím, že jsem je dost vyvedla z míry, když jsem si je soustředěně prohlížela a pak se jich zeptala: „Můžete mi ukázat břicho?“
To jsi ty
„dámy“ i okolí musela řádně pobavit! Ale kdo dokáže nejvíc rozesmát tebe?
Miluju Felixe Holzmanna. Vypadá to jako banální humor, ale opak je pravdou.
Myslím si, že je skvěle vystavěný a chytrý. Taky Jan Werich – ten kdykoliv! Pak
určitě Charlie Chaplin. A možná si někdo vzpomene na Laurela a Hardyho nebo
Friga. Ty jsem milovala od dětství.
A kdo tě
nejvíc pobavil či ještě baví v soukromí?
A
víš, že někdy ty? Vzpomínáš si, co jsme se v životě už nasmáli?
Vzpomínám a doufám, že se ještě nasmějeme! Ale přejděme k důvodu našeho rozhovoru – k blížícímu se festivalu. Pardubický GRAND Festival smíchu zaplnil mezeru mezi festivaly, neboť v době jeho vzniku se žádný z nich nevěnoval (a nadále nevěnuje) cíleně jen komedii. Měla jsi radost, když Petr Dohnal přišel s touto myšlenkou?
Byla jsem od první chvíle nadšená. Nelžu, já mám festivaly opravdu ráda. Kdysi jsem byla uměleckou šéfkou divadla ve Zvolenu a tam jsme dělali Zámocké hry zvolenské, hrálo se v plenéru na zámeckém nádvoří. Troufám si tvrdit, že se mi tam během dvou let podařilo vystavět zajímavou a ambiciózní dramaturgii. Takže na příležitost dělat další festival jsem vysloveně čekala. Vzpomeň si, jak jsme se my dva snažili založit v Pardubicích festival Shakespeare dnes. Ještě dnes si myslím, že měl dobře nakročeno, ale bohužel se neuskutečnil.
Za deset
let trvání festivalu jsi viděla nespočet komedií. Nezajídá se ti už tento žánr?
Nezajídá. Podle mě má člověk neomezenou schopnost smát se, to se ani věkem
nemění. A dobré divadlo taky nikdy neomrzí. Ale řeknu ti něco, čím se moc
nechlubím – když mě něco opravdu nebaví, když vidím, že komedie není dobrá, a to
se pozná poměrně rychle, tak jsem schopná o pauze odejít. Dělám to nerada a
málokdy, ale stává se to. Dobrá komedie se mi ale nebude nikdy zajídat!
Dokázala
bys vyjmenovat tři festivalové komedie, které tě tak „dostaly“, že na ně
nezapomeneš?
Těch je naštěstí víc než jenom tři. Ale které vyjmenovat? Třeba vloni jsem měla
velký zážitek z inscenace Pan Kaplan má třídu rád. Možná proto, že to nebyla
čistá komedie, ale dojemná, skvěle udělaná inscenace, ve které smích střídaly
slzy. Ani se nestydím říct, že jsem si při ní i dojetím poplakala. Prostě velký
zážitek!
Moc mě baví humor pohybového divadla Veselé skoky. Každé jejich představení mě
vždy uchvátí, hlavně profesionalitou skloubenou s opravdovou radostí z divadla.
Dále mám ráda komedie Hany Burešové, protože jsou vždy noblesní. A taky humor
Davida Drábka – ten je sice někdy hodně divoký, až brutální, ale vloni jsem se
na Ještěrech až zajíkala. Ale zároveň to bylo dojemné. Nejraději mám komedie
s přesahem, na hraně, lomené jiným žánrem, tragikomedie, lyrické nebo hořké
komedie.
Brzy
vypukne XI. ročník festivalu. Pociťuješ před ním trému? Nebo třeba strach
z toho, co na dramaturgii letošního ročníku řekne odborná porota?
Mám obojí! Trému často. Strach vždy. Nejen z toho, co na můj výběr řekne porota,
ale spíš z toho, co mu řeknou přátelé, lidé, na kterých mi záleží, kolegové
herci, diváci… Všichni, kdo ten večer sedí v divadle, na těch mi záleží.
Před
festivalem tě čeká i každoroční kolotoč rozhovorů pro média. Jakou otázku ti
ještě nikdo z novinářů nepoložil? Kterou bych měl naše povídání zakončit?
Až taková otázka přijde, poznám, že je poprvé.
Ale zakončit to můžeme tou předešlou, tou o strachu a trémě, na to se mě opravdu
ještě nikdo neptal!
Radek Smetana, Divadelní zpravodaj 3/2011
Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice. Všechna práva vyhrazena.
Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
e-mail: vcd@vcd.cz •  další kontakty •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz