|
|
Soustředěný pohled režiséra Otakara Koska.
|
|
Jindra Janoušková a Josef Pejchal při práci v nahrávacím |
|
|
Čokoládový hrdina v nahrávacím studiu VČD
Východočeské divadlo má moderní nahrávací studio, do jehož
vybavení se stále investuje, což se vyplácí. Ve studiu se nahrávají nejen zvuky
do inscenací, reklamní spoty k premiérám a jiným výjimečným akcím divadla, ale i
rozhlasové hry.
V říjnu se ve studiu mezi zkouškami a představeními střídali Petra
Janečková, Jindra Janoušková, Lucie Štěpánková, Petr Dohnal, Jiří Kalužný, Milan
Němec a Josef Pejchal při nahrávání rozhlasové hry Čokoládový hrdina, kterou pro
Český rozhlas režíroval Otakar Kosek.
Pane režisére, mohl byste přiblížit Shawovu hru?
Čokoládový hrdina je u nás málo hraný a přitom v Anglii například patří k
nejoblíbenějším. Nerad prozrazuji obsah či podávám vysvětlivky. Takže jen
opatrně a zlehka: Shawova hra je plná ironie i sebeironie, košatí se výsměchem
falešnému patosu v lásce i ve velkých ideálech, je plná sžíravých paradoxů a
překvapení, šklebí se na falešné emoce stejně jako na účelovou racionalitu. Shaw
nás kreslí v dramatických situacích všechny – bez vlivu času – s pěkně křivými
hubami. Přejme si, abychom se jeho očima dokázali vidět nejen nadutí a pyšní,
ale také maličcí a směšní. Občas má taková sebereflexe ozdravný účinek.
Obzvlášť, děje-li se tak prostřednictvím komedie.
Jaký je rozdíl mezi divadelní a rozhlasovou režií?
Já jsem režíroval filmy, televizi, divadlo i rozhlas. A jsem přesvědčený, že
práce v rozhlase je pro všechny nejtěžší. Režisér a herci si nemohou pomoci
kostýmy, dekoracemi, kamerou, líčením – vše, o čem chtějí vypovídat, mohou
sdělit jen jediným prostředkem – hercovým hlasem. To, co na jevišti, na filmovém
plátně lze vidět, musí být v rozhlasové hře slyšet, a to tak naléhavě, aby
posluchač nahlédl na příběh svým vnitřním zrakem, aby se mu třeba v přítmí
pokoje na vnitřní straně přivřených víček odvíjel rozhlasový příběh jako
velkolepá podívaná zrozená ze slov a posluchačovy fantazie. Aby se „slyšené“
slzy koulely ne po tváři hercově, ale po tváři postavy s podobou, kterou jí
jeden každý posluchač přiřkne podle síly vlastní představivosti. V téhle svobodě
„vidění slyšeného“ je magická síla rozhlasu. Mám ho moc rád.
V Pardubicích pro rozhlas nerežírujete poprvé. Čím jsme si Vás
získali?
To je prosté: jsou tady skvělí lidé; herci, technici, prostě všichni, s nimiž
jsem se tady vždycky při práce setkal. A poklidné procházky po městě v čase
volna mi přinášejí radost a dávají odplouvat únavě. To, že se v divadle
zbudovalo nahrávací studio, bylo prozíravé a spolupráce ČRo – Vltava s
pardubickým divadlem přináší nepochybně prospěch oběma stranám.
Děkuji za rozhovor a doufám, že se v našem nahrávacím studiu opět
někdy „zabydlíte“.
Radek Smetana, Divadelní zpravodaj 11/2007
|