VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

 

Martin Fahrner
dramaturg VČD
foto archiv

 

Pestrá sezóna 2005/2006

Jako první Vás v nové a tentokrát výjimečně pestré sezóně čeká Krejčovský salón s hostujícím Mariánem Labudou v hlavní roli. Hra měla nedávno českou premiéru v Divadle na Vinohradech a na základě jejího vinohradského úspěchu ji vzápětí uvádíme u nás. Kdybych měl nějak vystihnout její hlavní téma, což je vždycky obtížné, řekl bych asi, že je to hra o tom, že těžkosti, které na člověka sem tam přijdou, je dobré zvládat s humorem, protože s humorem se to zdá přeci jenom o trochu lepší. Krejčovský salón je totiž vlastně jenom dílna, ve které je v poválečné Francii majitelem zaměstnáno několik žen, které se dohromady snaží překonávat svůj úděl, ne vždycky lehký, a z nekvalitního poválečného materiálu spíchnout co nejkrásnější obleky, což je úkol přímo symbolický.

Druhá hra Vás převede z Francie rovnou do Austrálie, kde se v místnosti vyhrazené vedení fotbalového klubu scházejí členové představenstva s trenérem a hráči, aby rozhodli o budoucnosti svého mužstva. Tu si každý představuje jinak, takže dochází ke střetům tak prudkým, že by se hra Za kolik (v originále Klub) dala přirovnat k bitvě zuřící mezi zdmi jedné malé klubovny, k dramatu se shakespearovským rozměrem směstnaným na pár čtverečních metrů. Pochopitelně není jen o fotbale, ačkoli je zajímavé nasazovat ji v době, kdy i naší zemí hýbou fotbalové aféry. Myslím, že je především o nutnosti podřídit své sny, ambice a plány něčemu, co nás přesáhne, přizpůsobit se celku. A také o potřebě komunikace, pochopení, dohody mezi lidmi a o tom, jak těžké to často je.

Anglickou komedii Úžasná svatba jsme viděli nedávno v Krakově a líbila se nám natolik, že jsme ji pozvali na GRAND Festival smíchu. Jeden z prvních režisérů, kteří komedii četli, se vyjádřil, že to je „opravdu Úžasná svatba“, a tak není divu, že spolu s námi uvedou tento „pardubický objev“ ještě další dvě česká divadla najednou. Odehrává se ve svatební den, v hotelovém pokoji připraveném na očekávanou svatební noc. Probouzí se v něm ženich, který se předešlý večer loučil se svobodou a ke svému úžasu zjistí, že není sám. Protože se jedná o komedii, snadno uhodnete, jestli dívka, se kterou strávil noc, je totožná s jeho nastávající. Samozřejmě, že ne, protože ta už klepe na dveře a komedie Úžasná svatba se stává hrou o čas, ve které jeden úžas střídá druhý.

Po Francii, Austrálii a Anglii zavítáme spolu s komedií Elling a Kjell aneb Chvála bláznovství do Norska, dokonce do jeho hlavního města, ve kterém se dva přátelé snaží začít znovu. Každý z jiného důvodu strávili nějakou dobu za zdmi ústavu, každý z nich je svým způsobem pěkný „samorost“, ale mají v boji s nástrahami okolního světa jedno velké plus: silné přátelství, které jim pomáhá překonat každou krizi. Hra nese podtitul Chvála bláznovství, ale ještě více by se mně osobně k ní hodilo Hrabalovo „důvěřivé smlouvání s osudem“ pro její optimistické sdělení, že je jedno, co kdo umíme a kým jsme, ale že je důležité, ať už je před námi cokoli, dodat si odvahu a jít do toho.

Ve foyer divadla budete mít možnost vidět téměř cimrmanovskou hru o vzniku blues Mississippi Blues Ben z dílny našeho režiséra Jiřího Seydlera (libreto) a jeho dlouholetého spolupracovníka Jiřího Šlupky Svěráka (hudba a texty písní). Cimrmanovskou proto, že o vzniku blues se toho, tedy přesně, moc neví. A tak si autoři vymysleli Mississippi Bena, který, podle nich, osobně vymyslel blues, a mezi výbornými písničkami J. Š. Svěráka Vám budou předvádět jeho osudy, vedoucí nevyhnutelně právě ke vzniku tohoto hudebního žánru.

Začátkem následujícího ruku Vás budeme moci pozvat do meziválečného Ruska, kde se odehrává jeden z nejzajímavějších příběhů minulého století, příběh Bulgakovova Mistra a Markéty . Možná jste si už všimli, že každou hru uvádím její lokalizací. To je ze samé radosti, jak se nám to letos hezky vydařilo. Ono totiž v dnešní záplavě anglosaských her není lehké zařídit, aby se na dramaturgickém plánu oblevilo pokud možno co nejvíce her z různých zemí a kultur, většinou i dramaturgický plán na sebe strhnou divadelní supervelmoci a ostatní ostrouhají. Pokud Vám Mistr a Markétka připomíná jiný titul, třeba Fausta a Markétu, uvažujete správně, Bulgakovův román má s Goethem mnoho společného. Velkou lásku mezi ústřední dvojicí protagonistů, urputné hledání smyslu života, styky s tajemnými mocnostmi a Markétu, která musí svého milovaného zachraňovat z jejich spárů. I to, že se v obou případech jedná o vrcholy světové kultury.

Skončit bychom naši dramaturgickou pouť měli, kde jinde, než v Čechách. A uděláme to. Těsně před prázdninami totiž budou mít premiéru poslední dva české tituly, komedie Na letním bytě , která bude obohacená o řadu starých českých šlágrů a odehrává se v dávných dobách Rakouska-Uherska, v lázních, kam se hosté přijíždějí rekreovat, ale také navazovat nové známosti, nebo překonávat krize těch stávajících.

A Hrubínova Romance pro křídlovku , poetický příběh o prvním milostném vzplanutí odehrávajícím se na břehu Sázavy. Původní příběh vznikl jako básnická skladba, ale tak nádherná a tak oblíbená, že se podle ní brzy natočil film, jehož scénář je vlastně předobrazem všech divadelních dramatizací příběhu prázdninové lásky mezi Františkem a Terinou, která, ačkoli byla krátká, přetrvala celý život.

Martin Fahrner, dramaturg VČD (zpravodaj 9/05)



 Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice.  Všechna práva vyhrazena.
 Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
 e-mail: vcd@vcd.cz  •  další kontakty  •  správce webu

 Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz

 
FERMANLOGIN