VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Ondřej Petrlík (25. února – 17. května 2023)
Ondřej Petrlík (* 1989 ve Šternberku) patří mezi výrazné osobnosti soudobé české výtvarné scény. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy, odkud vycházejí expresivní malíři s přesahem do ostatních tvůrčích disciplín, kresby, objektu, performancí nebo nových médií. Během studií v roce 2012 absolvoval zahraniční stáž v Drážďanech na Hochschule für Bildende Künste u Hanse Petera Adamskiho, za sebou má i prestižní seminář vedený Antoniem Lopezem ve španělském Valladolidu a je finalistou Ceny kritiků za mladou malbu.
Tvoří ve svém pardubickém a pražském ateliéru i na mnoha dalších dočasných destinacích. Soustředí se především na malbu a kresbu, věnuje se však i instalaci a částečně také akcím, které mají blízko k happeningu či performanci. Vystavuje nejen v Čechách, ale i v zahraničí (např. samostatná prezentace v Lipsku či společný výstavní projekt v Basileji).
„Ondřej Petrlík patří k tvůrcům poučeným historií, vědomých si vlivu autorů generace minulých. Vzhledem k tomu, že vyrůstal obklopen obrazy přelomu 19. a 20. století, jistě nepřekvapí, že právě toto období na něj zapůsobilo nejvíce. Přesto se rozhodně nedá o jeho malbě hovořit jako o v jakémkoliv slova smyslu historické. Její výraz je více než současný,“ říká galerista Richard Adam, sběratel současného tuzemského umění, a přidává vzpomínku: „Když mně obrazy přijdou mimořádně dobré, začnu většinou pobíhat po ateliéru, vykřikovat něco jako, jste fakt dobrej nebo umíte prostě malovat, a plácám malíři po rameni. Petrlík má pardubický ateliér v kouzelné zástavbě z padesátých let. A jeden z těch suterénních prostor měl to potěšení mé bláznivé poletování sledovat. Bylo to velmi spektakulární, protože ten ateliér není příliš velký a obrazy jsou úplně všude. Takže pokud se mně podařilo pobíhat a nic nezničit, musel jsem se nejspíš nadšením vznášet!“
Tvoří ve svém pardubickém a pražském ateliéru i na mnoha dalších dočasných destinacích. Soustředí se především na malbu a kresbu, věnuje se však i instalaci a částečně také akcím, které mají blízko k happeningu či performanci. Vystavuje nejen v Čechách, ale i v zahraničí (např. samostatná prezentace v Lipsku či společný výstavní projekt v Basileji).
„Ondřej Petrlík patří k tvůrcům poučeným historií, vědomých si vlivu autorů generace minulých. Vzhledem k tomu, že vyrůstal obklopen obrazy přelomu 19. a 20. století, jistě nepřekvapí, že právě toto období na něj zapůsobilo nejvíce. Přesto se rozhodně nedá o jeho malbě hovořit jako o v jakémkoliv slova smyslu historické. Její výraz je více než současný,“ říká galerista Richard Adam, sběratel současného tuzemského umění, a přidává vzpomínku: „Když mně obrazy přijdou mimořádně dobré, začnu většinou pobíhat po ateliéru, vykřikovat něco jako, jste fakt dobrej nebo umíte prostě malovat, a plácám malíři po rameni. Petrlík má pardubický ateliér v kouzelné zástavbě z padesátých let. A jeden z těch suterénních prostor měl to potěšení mé bláznivé poletování sledovat. Bylo to velmi spektakulární, protože ten ateliér není příliš velký a obrazy jsou úplně všude. Takže pokud se mně podařilo pobíhat a nic nezničit, musel jsem se nejspíš nadšením vznášet!“