VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Jaroslav Svoboda - akty a akvarely (21. října 2017 - 13. prosince 2017)
Jaroslav Svoboda se narodil 5. srpna 1955 v Praze. Je absolventem Akademie výtvarných umění. Věnuje se malbě, kresbě, grafice, designu a scénografii. Často spolupracuje s Českou televizí – upozorněme na scénografie pořadů Zázraky přírody či StarDance. Jeho díla jsou součástí mnoha soukromých i zahraničních sbírek.
Jana – dívčí akt 40, 2017
„Jde o zkušeného a vynalézavého autora celé řady uměleckých počinů. V minulosti se výrazněji zabýval akvarelovou krajinomalbou, ze které postupně přešel k hledání smyslu tvorby ve velkoplošných malbách poetických abstraktních kompozic, jež jsou zcela zásadní myšlenkou jeho uměleckého projevu. Ač abstraktní umění není nositelem myšlenky, nýbrž spíše pocitu a momentální nálady, Jaroslav Svoboda sblížil tyto dvě neslučitelné veličiny do jedinečného nedílného celku,“ říká teoretik, kritik a vedoucí oddělení společenských věd Prácheňského muzea Jan Kotalík.
V nemalé míře se zároveň věnuje tvorbě kreseb a grafik se zaměřením na akt. Díky cílevědomému hledání osobitého výrazového prostředku se mu vedle techniky grafitové kresby povedlo nalézt zcela ojedinělý způsob ztvárnění v grafické technice serigrafii. Výslednicí jeho snah se stal čistě pozitivní výsledek – vytvoření jemné linky a křehkých valérů charakteristických pro kresbu štětcem.
„Kresby a grafiky Jaroslava Svobody napovídají o autorově snaze vyjádřit bleskovou myšlenku, okamžitý radostný zážitek z poznání krásy ženské nahoty. Autor používá často energické – až gestické – tahy. Někdy je zobrazeno pouhé naznačení či hlavní obrys odhaleného těla,“ uvádí Jan Kotalík a dodává: „Pozorovatel může také nalézt při snaze číst v jemných dívčích a ženských tvářích, často skrývaných nebo odvrácených, i náznaky znepokojení, potlačované rozpaky, možná i nejistotu. Celkovému charakteru výpovědi jednotlivých prací i celku to jenom prospívá – nedochází tak k pádu do lascivnosti a povrchnosti.“
Více na www.akt-art.eu.
Jana – dívčí akt 40, 2017
„Jde o zkušeného a vynalézavého autora celé řady uměleckých počinů. V minulosti se výrazněji zabýval akvarelovou krajinomalbou, ze které postupně přešel k hledání smyslu tvorby ve velkoplošných malbách poetických abstraktních kompozic, jež jsou zcela zásadní myšlenkou jeho uměleckého projevu. Ač abstraktní umění není nositelem myšlenky, nýbrž spíše pocitu a momentální nálady, Jaroslav Svoboda sblížil tyto dvě neslučitelné veličiny do jedinečného nedílného celku,“ říká teoretik, kritik a vedoucí oddělení společenských věd Prácheňského muzea Jan Kotalík.
V nemalé míře se zároveň věnuje tvorbě kreseb a grafik se zaměřením na akt. Díky cílevědomému hledání osobitého výrazového prostředku se mu vedle techniky grafitové kresby povedlo nalézt zcela ojedinělý způsob ztvárnění v grafické technice serigrafii. Výslednicí jeho snah se stal čistě pozitivní výsledek – vytvoření jemné linky a křehkých valérů charakteristických pro kresbu štětcem.
„Kresby a grafiky Jaroslava Svobody napovídají o autorově snaze vyjádřit bleskovou myšlenku, okamžitý radostný zážitek z poznání krásy ženské nahoty. Autor používá často energické – až gestické – tahy. Někdy je zobrazeno pouhé naznačení či hlavní obrys odhaleného těla,“ uvádí Jan Kotalík a dodává: „Pozorovatel může také nalézt při snaze číst v jemných dívčích a ženských tvářích, často skrývaných nebo odvrácených, i náznaky znepokojení, potlačované rozpaky, možná i nejistotu. Celkovému charakteru výpovědi jednotlivých prací i celku to jenom prospívá – nedochází tak k pádu do lascivnosti a povrchnosti.“
Více na www.akt-art.eu.