

VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE


CESTY 2017 - scénografie, malby, kresby, grafiky, fotografie i plastiky v dílech přátel Jana Jünglinga (13. května - 21. června 2017)
Foyer tentokrát představuje díla výtvarníků sdružených kolem akademického malíře a bývalého pedagoga na Katedře scénografie pražské DAMU JANA JÜNGLINGA.
Scénografie je obor, v jehož scénickém prostoru se mohou prolínat veškeré prvky výtvarného projevu – kresba, grafika, malba, koláž, plastika, instalace i videoart. Tato univerzálnost scénické výtvarné tvorby vedla Jana Jünglinga k nápadu uspořádat výstavu volné tvorby scénických výtvarníků od nejmladší generace svých posluchačů po generaci starších kolegů, jež učil zakladatel naší moderní scénografie, profesor arch. František Tröster.
Jan Jüngling se s rodinou Trösterových dobře znal, neboť bydlel ve stejné ulici, ke scénografii tak měl vypěstovaný vztah. Rozhodl se však jít jinou cestou a studoval malbu na pražské Akademii výtvarných umění. Ke scénografii se nakonec po letech přesto dostal, když na DAMU jako jeden z následovníků malíře Oldřicha Smutného začal s výukou malby mladých adeptů scénografie. „Profesoru Trösterovi velmi záleželo na tom, aby studenti scénografie dobře malovali a dokázali tím vytvořit pro inscenační spolupracovníky věrnou představu o realizaci připravovaného díla,“ říká televizní, filmový a divadelní scénograf Jan Hlavatý.
Ve Východočeském divadle vedle Jana Jünglinga svá díla vystavují žáci profesora Tröstera Věra Faberová, Milica Gedeonová, Jarmila Křížková, Eva Milichovská či Jan Hlavatý, které doplňují výtvarníci z jiných oborů Adéla Brabcová, Radka Hejlová, Liběna Horáková, Dana Kostková, Brigita Krumphanzlová, Lucie Loosová (v Pardubicích spolupracovala na realizaci např. Šumaře na střeše, 2002, nebo Romea a Julie, 2004), Zuzana Borecká Svobodová, Petr Bouška, Václav Křížek, Ondřej Lipenský, Zdeněk Manina, Jan Tobola a Aleš Valášek.
Scénografie je obor, v jehož scénickém prostoru se mohou prolínat veškeré prvky výtvarného projevu – kresba, grafika, malba, koláž, plastika, instalace i videoart. Tato univerzálnost scénické výtvarné tvorby vedla Jana Jünglinga k nápadu uspořádat výstavu volné tvorby scénických výtvarníků od nejmladší generace svých posluchačů po generaci starších kolegů, jež učil zakladatel naší moderní scénografie, profesor arch. František Tröster.
Jan Jüngling se s rodinou Trösterových dobře znal, neboť bydlel ve stejné ulici, ke scénografii tak měl vypěstovaný vztah. Rozhodl se však jít jinou cestou a studoval malbu na pražské Akademii výtvarných umění. Ke scénografii se nakonec po letech přesto dostal, když na DAMU jako jeden z následovníků malíře Oldřicha Smutného začal s výukou malby mladých adeptů scénografie. „Profesoru Trösterovi velmi záleželo na tom, aby studenti scénografie dobře malovali a dokázali tím vytvořit pro inscenační spolupracovníky věrnou představu o realizaci připravovaného díla,“ říká televizní, filmový a divadelní scénograf Jan Hlavatý.
Ve Východočeském divadle vedle Jana Jünglinga svá díla vystavují žáci profesora Tröstera Věra Faberová, Milica Gedeonová, Jarmila Křížková, Eva Milichovská či Jan Hlavatý, které doplňují výtvarníci z jiných oborů Adéla Brabcová, Radka Hejlová, Liběna Horáková, Dana Kostková, Brigita Krumphanzlová, Lucie Loosová (v Pardubicích spolupracovala na realizaci např. Šumaře na střeše, 2002, nebo Romea a Julie, 2004), Zuzana Borecká Svobodová, Petr Bouška, Václav Křížek, Ondřej Lipenský, Zdeněk Manina, Jan Tobola a Aleš Valášek.