VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
ZŘÍT DO TMY poprvé v ČR a poprvé v Pardubicích!
První novinkou 115. divadelní sezóny VČD bude komorní psychologické drama Zřít do tmy [oidipus] v režii Adama Svozila. Premiéra se uskuteční o víkendu 5. a 6. října na Malé scéně ve dvoře. V prvním českém uvedení textu současné německé autorky Maji Zade hrají Martina Sikorová, Josef Pejchal, Štěpán Pospíšil a Romana Chvalová.
„Děj napínavé hry se odehrává v rekreační vilce v Řecku, kde si majitelka chemické firmy Christina a její mladší snoubenec Michael užívají slunce a těší se na brzké narození svého dítěte. Náhle se však ve vile objeví Christinin bratr Robert, který není spokojený s tím, jak Michael přistupuje k nehodě, při níž dost možná došlo k úniku toxických látek do přírody a za kterou nese firma zodpovědnost. Postupně se ukazuje generační propast mezi Michaelem, odhodlaným vyšetřit nehodu s potenciálem ekologické katastrofy za každou cenu, a Robertem, jemuž firemní kultura velí spíše zametat problémy pod koberec. Příchodem dlouholeté zaměstnankyně Theresy se navíc vše ještě více komplikuje…,“ prozrazuje dramaturgyně Anna Zindulková Hlaváčková.
„Konverzační tragédie“, jak si žánr realizátoři pracovně nazvali, využívá starověký mýtus ke zkoumání toho, jak se život může v jedné vteřině zásadně změnit. Co se stane, když všechno, co jsme považovali za pravdu, se ukáže jako lež. Když se život, který se zdál být bezpečný a pohodlný, náhle zhroutí…
„Svižná a vzhledem k tématu i překvapivě vtipná hra Maji Zade je pro mě zajímavá tematicky, je hodně kritická k současným ekonomickým „elitám“ a ke způsobu, jakým se stavíme, respektive právě moc nestavíme, k zásadním výzvám dneška, ať je to klimatická krize, důchodový systém, krize bydlení a tak dále. My vlastně, podobně jako postavy z antických dramat, máme tu „věštbu“ – a podobně jako postavy této hry se spíš tak potácíme od ničeho k ničemu, trochu věštbě nevěříme, trochu se bojíme, trochu to vědění vytěsňujeme… Náš horizont je navíc diktován logikou deregulovaného kapitalismu – to znamená jakékoliv řešení by vlastně bylo „moc nákladné“, takže smůla, bude se pokračovat v současném stavu, přestože tušíme, že skončí katastrofou,“ říká režisér Adam Svozil.
Psychologické drama s původním názvem ödipus mělo světovou premiéru v roce 2021 na řeckém festivalu Epidaurus v Athénách, od září téhož roku inscenaci v režii jednoho z nejslavnějších evropských režisérů Thomase Ostermeiera uvádí berlínské divadlo Schaubühne.
„Děj napínavé hry se odehrává v rekreační vilce v Řecku, kde si majitelka chemické firmy Christina a její mladší snoubenec Michael užívají slunce a těší se na brzké narození svého dítěte. Náhle se však ve vile objeví Christinin bratr Robert, který není spokojený s tím, jak Michael přistupuje k nehodě, při níž dost možná došlo k úniku toxických látek do přírody a za kterou nese firma zodpovědnost. Postupně se ukazuje generační propast mezi Michaelem, odhodlaným vyšetřit nehodu s potenciálem ekologické katastrofy za každou cenu, a Robertem, jemuž firemní kultura velí spíše zametat problémy pod koberec. Příchodem dlouholeté zaměstnankyně Theresy se navíc vše ještě více komplikuje…,“ prozrazuje dramaturgyně Anna Zindulková Hlaváčková.
„Konverzační tragédie“, jak si žánr realizátoři pracovně nazvali, využívá starověký mýtus ke zkoumání toho, jak se život může v jedné vteřině zásadně změnit. Co se stane, když všechno, co jsme považovali za pravdu, se ukáže jako lež. Když se život, který se zdál být bezpečný a pohodlný, náhle zhroutí…
„Svižná a vzhledem k tématu i překvapivě vtipná hra Maji Zade je pro mě zajímavá tematicky, je hodně kritická k současným ekonomickým „elitám“ a ke způsobu, jakým se stavíme, respektive právě moc nestavíme, k zásadním výzvám dneška, ať je to klimatická krize, důchodový systém, krize bydlení a tak dále. My vlastně, podobně jako postavy z antických dramat, máme tu „věštbu“ – a podobně jako postavy této hry se spíš tak potácíme od ničeho k ničemu, trochu věštbě nevěříme, trochu se bojíme, trochu to vědění vytěsňujeme… Náš horizont je navíc diktován logikou deregulovaného kapitalismu – to znamená jakékoliv řešení by vlastně bylo „moc nákladné“, takže smůla, bude se pokračovat v současném stavu, přestože tušíme, že skončí katastrofou,“ říká režisér Adam Svozil.
Psychologické drama s původním názvem ödipus mělo světovou premiéru v roce 2021 na řeckém festivalu Epidaurus v Athénách, od září téhož roku inscenaci v režii jednoho z nejslavnějších evropských režisérů Thomase Ostermeiera uvádí berlínské divadlo Schaubühne.
Radek Smetana