
VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

Z dramaturgického archivu
Nebýt covidu, ohlíželi bychom se už za 22. ročníkem GRAND Festivalu smíchu, který je však „díky“ zimní pandemické situaci stále ještě před námi. I přesto zde naší přehlídce nejlepších divadelních komedií věnujeme letmou vzpomínku, neboť 23. března uplyne přesně dvacet let od premiéry oblíbené inscenace TEN, KDO UTŘE NOS v režii Lídy Engelové, která slavila úspěchy na 3. ročníku GRAND Festivalu smíchu, na němž získala titul Komedie roku 2002 i ocenění Komedie diváků.
Osvědčenou veselohru napsal Georges Feydeau, k jehož dílům, např. Taková ženská na krku, Dámský krejčí, Brouk v hlavě, Dáma od Maxima…, neodmyslitelně patří salonní prostředí, nádherné kostýmy, vybroušený bonton a milostné enúhelníky. Komedie Ten, kdo utře nos (známá také pod názvem Ťululum) je navíc založena na nápadu, který ji zapsal do divadelních dějin. Autor – francouzský génius situační komedie – dal totiž jednomu z jejích hrdinů originální vynález na to, jak přistihnout partnera in flagranti. Ten pak samozřejmě způsobí víc potíží než užitku a roztočí kola komedie na plné obrátky…
Osvědčenou veselohru napsal Georges Feydeau, k jehož dílům, např. Taková ženská na krku, Dámský krejčí, Brouk v hlavě, Dáma od Maxima…, neodmyslitelně patří salonní prostředí, nádherné kostýmy, vybroušený bonton a milostné enúhelníky. Komedie Ten, kdo utře nos (známá také pod názvem Ťululum) je navíc založena na nápadu, který ji zapsal do divadelních dějin. Autor – francouzský génius situační komedie – dal totiž jednomu z jejích hrdinů originální vynález na to, jak přistihnout partnera in flagranti. Ten pak samozřejmě způsobí víc potíží než užitku a roztočí kola komedie na plné obrátky…
Radek Smetana
Romana Chvalová v roli Clotilde Pontagnacové a Kristina Jelínková alias Lucienne Vatelinová. Foto Ladislav Formánek