VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Týdny s Fantomem opery
V dekoračních dílnách Východočeského divadla se každou sezónu vyrábí kulisy nejen pro naše představení, ale také pro inscenace jiných divadel. Pravidelně tak spolupracujeme s divadly Kalich, Palace, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo Na Fidlovačce a s mnoha dalšími.
Na konci loňské sezóny jsme vyhráli konkurz na výrobu dekorací pro muzikál Fantom opery. Producentem je František Janeček, režie byla svěřena našemu kmenovému režisérovi Petru Novotnému, který má za sebou už několik úspěšných muzikálových opusů se zmíněným producentem (Bídníci, Děti ráje či Miss Saigon).
Muzikál Fantom opery je adaptací stejnojmenného románu francouzského spisovatele Gastona Lerouxe, jenž poprvé vyšel v roce 1909. Světová premiéra muzikálu proběhla 27. září 1986 v Her Majesty’s Theatre v Londýně, kde se uvádí dodnes. Jedná se o druhý nejdéle uváděný muzikál na světě, hned po světové jedničce Bídníci. V České republice bude uveden poprvé. A právě Východočeské divadlo se výrazně podílí na jeho výrobě.
Naše umělecká malířka a kašérka VERONIKA THÉROVÁ je už několik týdnů zavřená v malířské dílně a pracuje na obrovských plátnech. To první, výjev z opery Hannibal, je už hotové, teď jsem ji zastihla, jak malovala několika odstíny zelené nějaké lesní hvozdy…
Veroniko, co to je? Já jsem podle toho prvního obrazu myslela, že maluješ nějakou oponu, ale toto je něco jiného, ne?
Oboje jsou to horizonty. (Dekorace tvořící pozadí scény, může to být plátno, které visí, nebo pevná stojící pomalovaná stěna – pozn. red.) Ten první, Hannibal, byl výjev přechodu přes Alpy. Byla to kopie anglického gobelínu. Trvala jsem na tom, aby mi výtvarník Daniel Dvořák (Akad. arch. Daniel Dvořák, bývalý ředitel Národního divadla Praha – pozn. red.) dodal co neostřejší předlohu, aby se dala přenést na plátno, takže to nakonec docela šlo.
Jaký jsi měla udělat poměr?
Bylo to ofocené na papíře formátu A3 a velikost plátna je 10 x 5,5 metrů.
To je obrovská plocha! Jak to maluješ?
Na začátku si musím práci rozvrhnout, udělám si šachovnici v nějakém poměru, čtverce zhruba metr na metr a do nich si pak projektorem přenáším předlohu. Nejdřív to nakreslím, pak to začnu probarvovat a promalovávat. Začínám nahoře a postupuju dolů.
Lesy ještě nejsou hotové, ale Hannibal ano. Jak dlouho si ho dělala?
277 hodin, z toho 55 byla jenom kresba.
Jaké používáš barvy?
Obyčejné, akrylové, na vodové bázi.
Nejsou jedovaté?
To víš, že to není zdravé pracovat s tím celý den, ale rozhodně je to lepší než kdysi, to se malovalo anilínovými barvami, které byly vysloveně jedovaté.
Používáš při práci masku?
Když zrovna nestříkám barvy, tak ne.
Hannibala jsi malovala štětcem, nebo štětkou?
Toho jsem celého dělala štětci. Protože tam byla spousta postav, tak jsem hodně promalovávala a po velkém štětci jsem ani nesáhla, to byly vysloveně miniaturní štětečky.
Tyto lesy mi připadají jednodušší, nebo se mýlím?
Na techniku je to složitější, ale je to rozhodně rychlejší, jsou tam větší plochy, to se dělá rychleji než figury. Předloha byla tentokrát dost mizerná, takže jsem musela zapojit fantazii, bylo to náročnější.
Děláš takovou práci, jako jsou tato plátna, ráda?
Moc! Divadelní práce je většinou o natírání, k malování se dostanu výjimečně. Na to ani není čas, když jsou na výrobu výpravy třeba jen tři týdny, pak se tyto náročnější věci nechávají natisknout, dnes už to jde…
Slyšela jsem, že tě výtvarník velmi chválil!
Říkal, že to mám místo malířské maturity a že je mě pro divadlo škoda. (smích) A to od pana Dvořáka beru jako velkou poklonu!
U nás někdy děláváš práci takto velkého rozsahu?
Malované plátno jsem dělala do Veselých paniček windsorských, do Šumaře na střeše bylo hodně malovaných kulis i horizont podle Chagalla… Nebo dělávám kašérské práce, třeba v Romeovi a Julii reliéfní průčelí domů, to jsou docela tvůrčí práce.
Když jsi s Fantomem strávila tolik hodin, tak předpokládám, že se pojedeš podívat na představení…
Ne! Ani náhodou, o Fantomovi už nechci ani slyšet! (velký smích)
Jak to?
Protože mě čekají ještě dvě další plátna tohoto rozměru. Myslela sis, že dokončím lesík a hotovo? Té práce je ohromný objem, ještě malované kulisy s těmito motivy, prospekty a boční kulisy…
Kolik týdnů na tom ještě strávíš?
Do prázdnin určitě, možná budu dělat i o prázdninách.
Zůstala jsem stát v údivu s pusou otevřenou…! Klobouk dolů!
Na začátku jsem psala, že se Fantom pořád ještě uvádí v Londýně, kam se chystáme s uměleckým souborem divadla na zahraniční studijní cestu. V Londýně jsem kdysi viděla Bídníky a Fame a teď mám naplánované další muzikály. Když se to povede, jedním z nich bude i Fantom opery. Jsem zvědavá na jejich kulisy a určitě budu Veronice referovat, jaké byly. Možná budou ty její lepší!
Na konci loňské sezóny jsme vyhráli konkurz na výrobu dekorací pro muzikál Fantom opery. Producentem je František Janeček, režie byla svěřena našemu kmenovému režisérovi Petru Novotnému, který má za sebou už několik úspěšných muzikálových opusů se zmíněným producentem (Bídníci, Děti ráje či Miss Saigon).
Muzikál Fantom opery je adaptací stejnojmenného románu francouzského spisovatele Gastona Lerouxe, jenž poprvé vyšel v roce 1909. Světová premiéra muzikálu proběhla 27. září 1986 v Her Majesty’s Theatre v Londýně, kde se uvádí dodnes. Jedná se o druhý nejdéle uváděný muzikál na světě, hned po světové jedničce Bídníci. V České republice bude uveden poprvé. A právě Východočeské divadlo se výrazně podílí na jeho výrobě.
Naše umělecká malířka a kašérka VERONIKA THÉROVÁ je už několik týdnů zavřená v malířské dílně a pracuje na obrovských plátnech. To první, výjev z opery Hannibal, je už hotové, teď jsem ji zastihla, jak malovala několika odstíny zelené nějaké lesní hvozdy…
Veroniko, co to je? Já jsem podle toho prvního obrazu myslela, že maluješ nějakou oponu, ale toto je něco jiného, ne?
Oboje jsou to horizonty. (Dekorace tvořící pozadí scény, může to být plátno, které visí, nebo pevná stojící pomalovaná stěna – pozn. red.) Ten první, Hannibal, byl výjev přechodu přes Alpy. Byla to kopie anglického gobelínu. Trvala jsem na tom, aby mi výtvarník Daniel Dvořák (Akad. arch. Daniel Dvořák, bývalý ředitel Národního divadla Praha – pozn. red.) dodal co neostřejší předlohu, aby se dala přenést na plátno, takže to nakonec docela šlo.
Jaký jsi měla udělat poměr?
Bylo to ofocené na papíře formátu A3 a velikost plátna je 10 x 5,5 metrů.
To je obrovská plocha! Jak to maluješ?
Na začátku si musím práci rozvrhnout, udělám si šachovnici v nějakém poměru, čtverce zhruba metr na metr a do nich si pak projektorem přenáším předlohu. Nejdřív to nakreslím, pak to začnu probarvovat a promalovávat. Začínám nahoře a postupuju dolů.
Lesy ještě nejsou hotové, ale Hannibal ano. Jak dlouho si ho dělala?
277 hodin, z toho 55 byla jenom kresba.
Jaké používáš barvy?
Obyčejné, akrylové, na vodové bázi.
Nejsou jedovaté?
To víš, že to není zdravé pracovat s tím celý den, ale rozhodně je to lepší než kdysi, to se malovalo anilínovými barvami, které byly vysloveně jedovaté.
Používáš při práci masku?
Když zrovna nestříkám barvy, tak ne.
Hannibala jsi malovala štětcem, nebo štětkou?
Toho jsem celého dělala štětci. Protože tam byla spousta postav, tak jsem hodně promalovávala a po velkém štětci jsem ani nesáhla, to byly vysloveně miniaturní štětečky.
Tyto lesy mi připadají jednodušší, nebo se mýlím?
Na techniku je to složitější, ale je to rozhodně rychlejší, jsou tam větší plochy, to se dělá rychleji než figury. Předloha byla tentokrát dost mizerná, takže jsem musela zapojit fantazii, bylo to náročnější.
Děláš takovou práci, jako jsou tato plátna, ráda?
Moc! Divadelní práce je většinou o natírání, k malování se dostanu výjimečně. Na to ani není čas, když jsou na výrobu výpravy třeba jen tři týdny, pak se tyto náročnější věci nechávají natisknout, dnes už to jde…
Slyšela jsem, že tě výtvarník velmi chválil!
Říkal, že to mám místo malířské maturity a že je mě pro divadlo škoda. (smích) A to od pana Dvořáka beru jako velkou poklonu!
U nás někdy děláváš práci takto velkého rozsahu?
Malované plátno jsem dělala do Veselých paniček windsorských, do Šumaře na střeše bylo hodně malovaných kulis i horizont podle Chagalla… Nebo dělávám kašérské práce, třeba v Romeovi a Julii reliéfní průčelí domů, to jsou docela tvůrčí práce.
Když jsi s Fantomem strávila tolik hodin, tak předpokládám, že se pojedeš podívat na představení…
Ne! Ani náhodou, o Fantomovi už nechci ani slyšet! (velký smích)
Jak to?
Protože mě čekají ještě dvě další plátna tohoto rozměru. Myslela sis, že dokončím lesík a hotovo? Té práce je ohromný objem, ještě malované kulisy s těmito motivy, prospekty a boční kulisy…
Kolik týdnů na tom ještě strávíš?
Do prázdnin určitě, možná budu dělat i o prázdninách.
Zůstala jsem stát v údivu s pusou otevřenou…! Klobouk dolů!
Na začátku jsem psala, že se Fantom pořád ještě uvádí v Londýně, kam se chystáme s uměleckým souborem divadla na zahraniční studijní cestu. V Londýně jsem kdysi viděla Bídníky a Fame a teď mám naplánované další muzikály. Když se to povede, jedním z nich bude i Fantom opery. Jsem zvědavá na jejich kulisy a určitě budu Veronice referovat, jaké byly. Možná budou ty její lepší!
Jana Uherová