VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Tři verze jednoho večera z pera Yasminy Rezy
V prvním jarním měsíci obohatí náš repertoár dvě zbrusu nové inscenace (Třikrát život a Kiss me, Kate) a jedno scénické čtení (Povolání Heather Roseové). První novinku premiérově uvedeme v sobotu 4. března a v neděli 5. března, kdy se na velkém jevišti Městského divadla zhmotní situace hry Třikrát život z pera oceňované francouzské spisovatelky a dramatičky Yasminy Rezy.
„Yasmina Reza je zajímavá už svým původem. Narodila se v židovské rodině v Paříži. Matka byla Maďarka, houslistka. Otec, ruský pianista a diplomat s íránskými předky, prchl před bolševiky z Moskvy. Po nedokončeném studiu sociologie a divadelní vědy začínala jako herečka. Roku 1983 napsala scénář k filmu svého budoucího životního partnera Didiera Martinyho a také v tomto filmu hrála. V osmadvaceti letech napsala svou první hru a získala za ni významnou Molièrovu cenu. Také její následující hry byly velmi úspěšné, celosvětového věhlasu se dočkala její komedie Art z roku 1994 – u nás uváděná pod názvem Obraz či Kumšt,“ říká o autorce dramaturgyně Jana Pithartová.
Vztahovou komedii s hořkými podtóny Třikrát život napsala Yasmina Reza v roce 2000. „Hra se ještě téhož roku hrála ve Vídni, Paříži a Londýně. Českou premiéru uvedlo dva roky nato Národní divadlo v Brně a půl roku poté hru hrálo pražské Divadlo ABC, a to v jiném překladu! Není obvyklé u současných her, aby vznikly téměř zároveň dva české překlady,“ dodává Jana Pithartová.
S komediální hrou o úskalích manželství a vědecké kariéry se do Pardubic už potřetí vrací režisér Milan Schejbal, jenž ji před čtrnácti lety režíroval ve zmiňovaném Divadle ABC. „Yasmina Reza píše především o současných lidech. O jejich problémech, frustracích, neuskutečněných snech, touhách, což jsou vlastně nadčasová témata. Na to vše nazírá z pohledu jisté nadsázky. V tomto ohledu se, myslím, vůbec nic nezměnilo, a tudíž její hry nestárnou. Vlastně ani stárnout nemohou…,“ tvrdí režisér.
„Autorka v komedii líčí jednu obyčejnou situaci ve třech podobách, jejichž odlišnost způsobují náhody, nálady a nečekaná hnutí mysli. Ines s Hubertem jsou pozváni k Soně a Henrimu na večeři. Hubert a Henri jsou astrofyzikové. Henri už tři roky nepublikoval a očekává od výše postaveného Huberta podporu, proto mu na pohoštění vzácné návštěvy velmi záleží. Jenže Hubert s Ines přijdou o den dříve, než je Henri se Soňou čekali,“ popisuje výchozí bod komedie dramaturgyně Jana Pithartová.
Role dvou manželských párů ztvární Jindra Janoušková, Jiří Kalužný, Martina Sikorová a Josef Pejchal. Výpravu hry v překladu Renaty Vejdovcové navrhla Kateřina Baranowska, o hudbu se postaral Dalibor Gondík.
Premiéru komedie Třikrát život předznamená ve foyer vernisáž výstavy abstraktních obrazů Lucie Staňkové.
„Yasmina Reza je zajímavá už svým původem. Narodila se v židovské rodině v Paříži. Matka byla Maďarka, houslistka. Otec, ruský pianista a diplomat s íránskými předky, prchl před bolševiky z Moskvy. Po nedokončeném studiu sociologie a divadelní vědy začínala jako herečka. Roku 1983 napsala scénář k filmu svého budoucího životního partnera Didiera Martinyho a také v tomto filmu hrála. V osmadvaceti letech napsala svou první hru a získala za ni významnou Molièrovu cenu. Také její následující hry byly velmi úspěšné, celosvětového věhlasu se dočkala její komedie Art z roku 1994 – u nás uváděná pod názvem Obraz či Kumšt,“ říká o autorce dramaturgyně Jana Pithartová.
Vztahovou komedii s hořkými podtóny Třikrát život napsala Yasmina Reza v roce 2000. „Hra se ještě téhož roku hrála ve Vídni, Paříži a Londýně. Českou premiéru uvedlo dva roky nato Národní divadlo v Brně a půl roku poté hru hrálo pražské Divadlo ABC, a to v jiném překladu! Není obvyklé u současných her, aby vznikly téměř zároveň dva české překlady,“ dodává Jana Pithartová.
S komediální hrou o úskalích manželství a vědecké kariéry se do Pardubic už potřetí vrací režisér Milan Schejbal, jenž ji před čtrnácti lety režíroval ve zmiňovaném Divadle ABC. „Yasmina Reza píše především o současných lidech. O jejich problémech, frustracích, neuskutečněných snech, touhách, což jsou vlastně nadčasová témata. Na to vše nazírá z pohledu jisté nadsázky. V tomto ohledu se, myslím, vůbec nic nezměnilo, a tudíž její hry nestárnou. Vlastně ani stárnout nemohou…,“ tvrdí režisér.
„Autorka v komedii líčí jednu obyčejnou situaci ve třech podobách, jejichž odlišnost způsobují náhody, nálady a nečekaná hnutí mysli. Ines s Hubertem jsou pozváni k Soně a Henrimu na večeři. Hubert a Henri jsou astrofyzikové. Henri už tři roky nepublikoval a očekává od výše postaveného Huberta podporu, proto mu na pohoštění vzácné návštěvy velmi záleží. Jenže Hubert s Ines přijdou o den dříve, než je Henri se Soňou čekali,“ popisuje výchozí bod komedie dramaturgyně Jana Pithartová.
Role dvou manželských párů ztvární Jindra Janoušková, Jiří Kalužný, Martina Sikorová a Josef Pejchal. Výpravu hry v překladu Renaty Vejdovcové navrhla Kateřina Baranowska, o hudbu se postaral Dalibor Gondík.
Premiéru komedie Třikrát život předznamená ve foyer vernisáž výstavy abstraktních obrazů Lucie Staňkové.
Radek Smetana