
VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

Přijměte naše pozvání na jedinečný hasičský bál
Jako předposlední premiéru tohoto roku uvedeme dramatizaci slavné Formanovy filmové komedie Hoří, má panenko!, kterou na naše jeviště přenesl režisér Petr Novotný. V hlavních rolích hrají Jiří Kalužný, Jan Musil, Martin Mejzlík a Milan Němec. Premiéry se uskuteční o víkendu 3. a 4. prosince od 19.00 hodin v Městském divadle.
„V pořadí třetí celovečerní snímek režiséra Miloše Formana bývá mnohdy a mnohými považován za jeho vůbec nejlepší výtvor, potažmo za nejlepší český film vůbec. Námět ale vznikl vlastně pouhou náhodou – trojice scenáristů Miloš Forman, Jaroslav Papoušek a Ivan Passer v tvůrčí krizi, když se zcela zasekli při psaní jiného scénáře, navštívili ve Vrchlabí místní hasičský bál. A tento jedinečný zážitek určil nejen nový námět vznikajícího filmu, kdy klíčové zápletky à la volba královny krásy či rozkradená tombola mají svou skutečnou předlohu právě v tomto bále, ale Forman se zejména rozhodl, že celý film natočí právě ve Vrchlabí a bez obsazení jediného profesionálního herce. Film vzniklý v roce 1968 si získal okamžitou popularitu, bohužel však záhy na mnoho let skončil v trezoru. Hoří, má panenko! je jedním z nejvýznamnějších filmů české nové vlny a není divu, že inspiroval i řadu dalších umělců, mimo jiných i režiséra Vladimíra Morávka, z jehož dramatizace vycházíme i my,“ říká dramaturgyně Jana Uherová.
Režisér Petr Novotný původně uvažoval o přenesení děje do současnosti, nakonec se však rozhodl uvádět komedii v původních „šedesátkách“. „Je to jednak z nostalgie. Na konci 60. let mi bylo nádherných devatenáct a trpím tím, jako ostatně spousta lidí mé generace, že na své mládí vzpomínám s radostí. Druhý důvod je ten, že přece jenom se dnes především dámy chovají jinak než v době, o které se bavíme. A ono to v našem příběhu hraje svou roli – a velkou,“ vysvětluje Petr Novotný.
Hoří, má panenko! je nelítostnou komedií o tom, jací jsme byli a pravděpodobně stále ještě jsme. „Sarkastický humor ve hře nešetří nikoho a nic. Odkrývá lidskou bezohlednost, zabedněnost i prázdné fráze, kterými se kde kdo zaštiťuje. Mravní stav společnosti se tu zrcadlí především v postavách starých lidí, obětí organizačních zmatků, živelných katastrof a hlouposti jejich bližních. Scénář nadčasového filmu je podobenstvím, které platí v mnoha dobách a mnoha zemích,“ uzavírá Jana Uherová.
Scénu do pardubické verze Hoří, má panenko! navrhl dvorní scénograf Petra Novotného Ivo Žídek, kostýmy jsou z dílny Romana Šolce a o hudební stránku se postaral Radek Škeřík, jenž se do inscenace i aktivně zapojuje, neboť se svou „kapelou Škéřovanka“ a dvěma zpěvačkami děj doprovází živě hranými dobovými hity.
Před sobotní premiérou se ve foyer divadla uskuteční vernisáž výstavy koláží britské výtvarnice Emmy Margaret Smith, kterou doprovodí ukázka šperků Věry a Petry Mohylových.
„V pořadí třetí celovečerní snímek režiséra Miloše Formana bývá mnohdy a mnohými považován za jeho vůbec nejlepší výtvor, potažmo za nejlepší český film vůbec. Námět ale vznikl vlastně pouhou náhodou – trojice scenáristů Miloš Forman, Jaroslav Papoušek a Ivan Passer v tvůrčí krizi, když se zcela zasekli při psaní jiného scénáře, navštívili ve Vrchlabí místní hasičský bál. A tento jedinečný zážitek určil nejen nový námět vznikajícího filmu, kdy klíčové zápletky à la volba královny krásy či rozkradená tombola mají svou skutečnou předlohu právě v tomto bále, ale Forman se zejména rozhodl, že celý film natočí právě ve Vrchlabí a bez obsazení jediného profesionálního herce. Film vzniklý v roce 1968 si získal okamžitou popularitu, bohužel však záhy na mnoho let skončil v trezoru. Hoří, má panenko! je jedním z nejvýznamnějších filmů české nové vlny a není divu, že inspiroval i řadu dalších umělců, mimo jiných i režiséra Vladimíra Morávka, z jehož dramatizace vycházíme i my,“ říká dramaturgyně Jana Uherová.
Režisér Petr Novotný původně uvažoval o přenesení děje do současnosti, nakonec se však rozhodl uvádět komedii v původních „šedesátkách“. „Je to jednak z nostalgie. Na konci 60. let mi bylo nádherných devatenáct a trpím tím, jako ostatně spousta lidí mé generace, že na své mládí vzpomínám s radostí. Druhý důvod je ten, že přece jenom se dnes především dámy chovají jinak než v době, o které se bavíme. A ono to v našem příběhu hraje svou roli – a velkou,“ vysvětluje Petr Novotný.
Hoří, má panenko! je nelítostnou komedií o tom, jací jsme byli a pravděpodobně stále ještě jsme. „Sarkastický humor ve hře nešetří nikoho a nic. Odkrývá lidskou bezohlednost, zabedněnost i prázdné fráze, kterými se kde kdo zaštiťuje. Mravní stav společnosti se tu zrcadlí především v postavách starých lidí, obětí organizačních zmatků, živelných katastrof a hlouposti jejich bližních. Scénář nadčasového filmu je podobenstvím, které platí v mnoha dobách a mnoha zemích,“ uzavírá Jana Uherová.
Scénu do pardubické verze Hoří, má panenko! navrhl dvorní scénograf Petra Novotného Ivo Žídek, kostýmy jsou z dílny Romana Šolce a o hudební stránku se postaral Radek Škeřík, jenž se do inscenace i aktivně zapojuje, neboť se svou „kapelou Škéřovanka“ a dvěma zpěvačkami děj doprovází živě hranými dobovými hity.
Před sobotní premiérou se ve foyer divadla uskuteční vernisáž výstavy koláží britské výtvarnice Emmy Margaret Smith, kterou doprovodí ukázka šperků Věry a Petry Mohylových.
Radek Smetana