VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Premiéra ORLANDA už tento víkend!
O víkendu 7. a 8. října se v komorním prostoru Malé scény ve dvoře uskuteční slavnostní premiéry autorské inscenace Orlando. Text hry podle jednoho z nejvýznamnějších románů Virginie Woolfové z roku 1928 napsal a také inscenoval režisér Marek David, čerstvý absolvent oboru režie brněnské JAMU, který vloni v Pardubicích připravil mimořádně úspěšné scénické čtení Skoncovat s Eddym B.
Nyní divákům předloží své zpracování téměř sto let starého díla, které je však stále překvapivě současné. „Pokusit se v pár větách pojmenovat, čím se Orlando vztahuje k dnešku, je podobně složité, jako kdyby se člověk pokusil dostat celé moře do sklenice na víno. Je to román, který zkoumá identitu člověka, lásku v různých podobách, potřebu lidské blízkosti, sexuální identitu, pozici žen ve společnosti, snahu něco po sobě zanechat, autorsky se vyjádřit. Je toho víc a o všech těchto tématech by se dalo hovořit hodiny a hodiny. Jedno bych možná ale přeci jen vypíchnul, Woolfová krásně ironizuje samotnou potřebu věci pojmenovávat – dát jim jasný tvar, uzavřít je do škatulky. A to si myslím, že je něco, co dnes vídáme. Bojíme se věcí, které jsou na první pohled nejasné, abstraktní, nepojmenované. Věcí, které nás nutí vystoupit z komfortní zóny,“ vysvětluje Marek David.
V moderní úpravě fiktivního životopisu mladého šlechtice Orlanda, jenž prochází dějinami od dob alžbětinské Anglie až do první poloviny 20. století, hrají Veronika Malá, Ludmila Mecerodová, Karolína Šafránková, Petr Borovec a Josef Láska.
Nedílnou součástí Orlanda i většiny románů Virginie Woolfové je autorčin osobitý humor, který nebude chybět ani v nové dramatizaci Marka Davida: „Myslím si, že humor otevírá dveře. Diskuze o složitých věcech je pak lidštější. Je zajímavé, že když jsem Orlanda četl poprvé, asi někdy v prváku na JAMU, vnímal jsem humor, který v něm je, jen velmi málo. Četl jsem ho především jako poetickou, metaforickou a obrazovou knihu, kterou bezesporu je. Až později mi došlo, že právě přehnaná poetičnost, která se snaží striktně pojmenovat lásku, život, smrt, je to, z čeho si dělá Woolfová legraci.“
Inscenace, která ponese zcela nezvyklou podobu módní show, nebude vhodná pro děti do 13 let.
Nyní divákům předloží své zpracování téměř sto let starého díla, které je však stále překvapivě současné. „Pokusit se v pár větách pojmenovat, čím se Orlando vztahuje k dnešku, je podobně složité, jako kdyby se člověk pokusil dostat celé moře do sklenice na víno. Je to román, který zkoumá identitu člověka, lásku v různých podobách, potřebu lidské blízkosti, sexuální identitu, pozici žen ve společnosti, snahu něco po sobě zanechat, autorsky se vyjádřit. Je toho víc a o všech těchto tématech by se dalo hovořit hodiny a hodiny. Jedno bych možná ale přeci jen vypíchnul, Woolfová krásně ironizuje samotnou potřebu věci pojmenovávat – dát jim jasný tvar, uzavřít je do škatulky. A to si myslím, že je něco, co dnes vídáme. Bojíme se věcí, které jsou na první pohled nejasné, abstraktní, nepojmenované. Věcí, které nás nutí vystoupit z komfortní zóny,“ vysvětluje Marek David.
V moderní úpravě fiktivního životopisu mladého šlechtice Orlanda, jenž prochází dějinami od dob alžbětinské Anglie až do první poloviny 20. století, hrají Veronika Malá, Ludmila Mecerodová, Karolína Šafránková, Petr Borovec a Josef Láska.
Nedílnou součástí Orlanda i většiny románů Virginie Woolfové je autorčin osobitý humor, který nebude chybět ani v nové dramatizaci Marka Davida: „Myslím si, že humor otevírá dveře. Diskuze o složitých věcech je pak lidštější. Je zajímavé, že když jsem Orlanda četl poprvé, asi někdy v prváku na JAMU, vnímal jsem humor, který v něm je, jen velmi málo. Četl jsem ho především jako poetickou, metaforickou a obrazovou knihu, kterou bezesporu je. Až později mi došlo, že právě přehnaná poetičnost, která se snaží striktně pojmenovat lásku, život, smrt, je to, z čeho si dělá Woolfová legraci.“
Inscenace, která ponese zcela nezvyklou podobu módní show, nebude vhodná pro děti do 13 let.
Radek Smetana