VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE
Poslední adventní víkend s komedií Rodinný podnik
Na česká divadelní prkna poprvé vstupuje komedie Alana Ayckbourna Rodinný podnik, jejíž premiéru uvedeme o posledním adventním víkendu právě my v Pardubicích. Dynamickou komediální hru o současném zkorumpovaném systému světa pohostinsky nastudoval režisér Robert Bellan u nás známý už svou režií divácky velmi úspěšné komedie A je to v pytli!
„Po prvním přečtení hry mi bylo okamžitě jasné, že ji chci zkoušet. V první řadě se mi líbil text jako takový, že jde o komedii, ale přitom s nějakým přesahem. Témata, o kterých se tam hraje, jsou pro mě zajímavá a docela zásadní – jako například uvědomění si vlastních hodnot, z čeho se skládá osobnost člověka, co vlastně znamenají v reálném životě pojmy jako poctivost a morálka či do jaké míry člověk zůstane počestným v určitých mezních situacích. A za druhé mě zaujala netradiční mnohovrstevnatostí žánrů, jedná se totiž o konverzační i situační komedii, politickou satiru, rodinné drama, grotesku, ale i cool dramatiku,“ odůvodňuje svůj výběr titulu Robert Bellan.
Podnikatel Jack McCracken se díky své ženě dostane do područí tchánova byznysu, jenž je monitorován soukromým detektivem ohledně jistých kompromitujících materiálů – to je výchozí bod komedie, která byla s velkým úspěchem poprvé uvedena v londýnském Národním divadle v roce 1987. „Ve stejném roce za ni Alan Ayckbourn získal cenu Evening Standard pro nejlepší novou hru. Později byl povýšen do šlechtického stavu. Stal se autorem, jehož bohaté dílo přestalo patřit jen do sféry soukromých divadel, ale je respektováno i velkými divadelními domy,“ dodává dramaturg Zdeněk Janál.
I přestože byla hra napsaná téměř před třiceti, na své aktuálnosti téměř nic neztratila. „Rodinný podnik je nadčasový nejen z hlediska osobní zodpovědnosti člověka, ale je současný třeba i z hlediska kolektivního vnímání morálky. Například v přístupu k podnikání. Dalo by se říct, že Velká Británie byla na konci 70. let asi tam, kde jsme teď my… Byla to doba „thatcherismu“, jak ji později historikové pojmenovali, typická snahou o zisk za každou cenu – bez ohledu na společenské souvislosti a dopad a bez ohledu na budoucnost. Rychlý a okamžitý prospěch převažoval nad uvažováním v dlouhodobých perspektivách a celospolečenských souvislostech… Samozřejmě ale čest výjimkám, v současnosti existují určitě české firmy, které podnikají čestně a poctivě s ohledem na dlouhodobou firemní etiku a společenskou zodpovědnost,“ říká Robert Bellan.
V komedii, která umí tnout do živého, hrají Jiří Kalužný, Ludmila Mecerodová, Petra Janečková, Tomáš Lněnička, Josef Pejchal a další. Za překladem Rodinného podniku stojí Zuzana Josková, monumentální scéna je z dílny Nikoly Tempíra, kostýmy navrhla režisérova žena Šárka Bellanová a hudbu složil Mario Buzzi.
Před sobotní premiérou se ve foyer Městského divadla uskuteční vernisáž výstavy obrazů multifunkčního umělce Ivana Baboráka.
„Po prvním přečtení hry mi bylo okamžitě jasné, že ji chci zkoušet. V první řadě se mi líbil text jako takový, že jde o komedii, ale přitom s nějakým přesahem. Témata, o kterých se tam hraje, jsou pro mě zajímavá a docela zásadní – jako například uvědomění si vlastních hodnot, z čeho se skládá osobnost člověka, co vlastně znamenají v reálném životě pojmy jako poctivost a morálka či do jaké míry člověk zůstane počestným v určitých mezních situacích. A za druhé mě zaujala netradiční mnohovrstevnatostí žánrů, jedná se totiž o konverzační i situační komedii, politickou satiru, rodinné drama, grotesku, ale i cool dramatiku,“ odůvodňuje svůj výběr titulu Robert Bellan.
Podnikatel Jack McCracken se díky své ženě dostane do područí tchánova byznysu, jenž je monitorován soukromým detektivem ohledně jistých kompromitujících materiálů – to je výchozí bod komedie, která byla s velkým úspěchem poprvé uvedena v londýnském Národním divadle v roce 1987. „Ve stejném roce za ni Alan Ayckbourn získal cenu Evening Standard pro nejlepší novou hru. Později byl povýšen do šlechtického stavu. Stal se autorem, jehož bohaté dílo přestalo patřit jen do sféry soukromých divadel, ale je respektováno i velkými divadelními domy,“ dodává dramaturg Zdeněk Janál.
I přestože byla hra napsaná téměř před třiceti, na své aktuálnosti téměř nic neztratila. „Rodinný podnik je nadčasový nejen z hlediska osobní zodpovědnosti člověka, ale je současný třeba i z hlediska kolektivního vnímání morálky. Například v přístupu k podnikání. Dalo by se říct, že Velká Británie byla na konci 70. let asi tam, kde jsme teď my… Byla to doba „thatcherismu“, jak ji později historikové pojmenovali, typická snahou o zisk za každou cenu – bez ohledu na společenské souvislosti a dopad a bez ohledu na budoucnost. Rychlý a okamžitý prospěch převažoval nad uvažováním v dlouhodobých perspektivách a celospolečenských souvislostech… Samozřejmě ale čest výjimkám, v současnosti existují určitě české firmy, které podnikají čestně a poctivě s ohledem na dlouhodobou firemní etiku a společenskou zodpovědnost,“ říká Robert Bellan.
V komedii, která umí tnout do živého, hrají Jiří Kalužný, Ludmila Mecerodová, Petra Janečková, Tomáš Lněnička, Josef Pejchal a další. Za překladem Rodinného podniku stojí Zuzana Josková, monumentální scéna je z dílny Nikoly Tempíra, kostýmy navrhla režisérova žena Šárka Bellanová a hudbu složil Mario Buzzi.
Před sobotní premiérou se ve foyer Městského divadla uskuteční vernisáž výstavy obrazů multifunkčního umělce Ivana Baboráka.
Radek Smetana